• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت
5/5 - (1 امتیاز)

بسیاری از دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان رشته ریاضی را به عنوان رشته تحصیلی آینده خود انتخاب می‌کنند و از همان مقطع سودای مهاجرت تحصیلی را در سر می‌پرورانند. به همین دلیل آشنایی با بهترین رشته‌های ریاضی برای مهاجرت که هم در راستای علاقه دانش‌آموز بوده و هم آینده شغلی و اجتماعی وی را تضمین کنند و نیز شناخت دانشگاه‌ها و کشورهای مناسب برای مهاجرت بسته به رشته تحصیلی انتخابی‌شان یکی از ضروریات است که اغلب با استفاده از مشاوره و راهنمایی‌های یک وکیل و یا مشاور از یک موسسه مهاجرتی معتبری چون موسسه آوا امکانپذیر است.

با توجه به اینکه تخمین زده می‌شود در سال‌های آتی اشتغال کلی فارغ‌التحصیلان زیرمجموعه‌های رشته ریاضی تا 33 درصد افزایش خواهد یافت و این در حالیست که این درصد برای کل مشاغل چیزی حدود 8 درصد است، پس بالطبع تقاضا برای مهاجرت به منظور تحصیل در هر کدام از رشته‌های ریاضی رو به افزایش خواهد بود. بدین منظور در مقاله حاضر قصد داریم شما را با بهترین رشته‌های ریاضی و نیز بهترین کشورها و بهترین دانشگاه‌های جهان برای ادامه تحصیل در این رشته آشنا سازیم،  پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع رشته های ریاضی

با انتخاب ادامه تحصیل در رشته ریاضی در دوران دبیرستان، افق‌های روشنی پیش روی شما باز خواهد شد؛ چرا که تنوع رشته و تنوع بازار کار در هر کدام از رشته‌های دانشگاهی ریاضی بالا بوده و تقریبا می‌توان گفت سطح درآمد بالاتری نیز دارند. از جمله رشته‌های محبوب برای ادامه تحصیل می‌توان به IT یا فناوری اطلاعات، مهندسی برق و یا  آمار اشاره کرد.

رشتهIT، رشته به روز دنیا

رشته IT  یا فناوری اطلاعات از جمله رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد در دنیای امروز است که به مطالعه و کاربرد تکنولوژی‌های مربوط به ایجاد، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش، انتقال و استفاده از اطلاعات می‌پردازد. زمینه‌های شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کار در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، دولت‌های محلی، بانک‌ها و دانشگاه‌های شهرهای کوچک‌تر در سراسر کشور اشاره کرد.

یک متخصص فناوری اطلاعات می‌تواند در امنیت سایبری برای ایمن نگه داشتن رایانه‌ها، سیستم‌ها و شبکه‌ها، توسعه وب و نرم‌افزار، مهندسی نرم افزار و سخت افزار، رایانش ابری برای آسان‌تر کردن دسترسی به اطلاعات یا در نقش‌ یک کارمند برای کمک به عملکردهای روزمره یک سازمان تخصص داشته باشد.

یکی از جذابیت‌های تحصیل در این رشته کار در حوزه هوش مصنوعی است که به شبیه‌سازی تفکر و رفتار انسان با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری می‌پردازد.

رشته مهندسی برق، بهترین رشته ریاضی

رشته مهندسی برق نیز یکی دیگر از بهترین رشته‌ های ریاضی برای مهاجرت به حساب می‌آید چرا که شما می‌توانید با تحولات و تکنولوژی‌های پیشرفته و به‌روز دنیا آشنا شده و با استفاده از تجربیات عملی و پروژه‌های تحقیقاتی، مهارت‌های خود را در این حوزه بهبود بخشید و در مشاغل مختلف چه در کشور مقصد و چه در ایران با حقوق و مزایای بالا مشغول به کار شوید.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج از کشور در رشته مهندسی برق اینست که در کنار دسترسی به تجهیزات نوین و پیشرفته می‌توانید با فرهنگ‌های مختلف و دانشجویان کشورهای مختلف آشنا شده و یک تجربه شیرین برای خود به یادگار بگذارید.

 از جمله کشورهای معتبر برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق می‌توان به آلمان (دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه RWTH آخن، موسسه فناوری کارلسروهه، دانشگاه صنعتی درسدن و دانشگاه اشتوتگارت)، آمریکا (موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه کالیفرنیا، موسسه فناوری جورجیا، دانشگاه استنفورد و دانشگاه میشیگان)، چین (دانشگاه Tsinghua، دانشگاه ژجیانگ، دانشگاه جنوب شرقی، دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین، و دانشگاه علم و صنعت Huazhong )، ژاپن(دانشگاه توکیو، موسسه فناوری توکیو، دانشگاه توهوکو، دانشگاه اوزاکا و دانشگاه کیو) و فنلاند(دانشگاه آلتو، دانشگاه اولو، دانشگاه فناوری لاپینرانتا و دانشگاه هلسینکی) اشاره کرد که هر کدام بنا به دلایلی چون برخورداری از دانشگاه‌های با رتبه بالا، فرصت‌های شغلی متعدد، آموزش رایگان، برنامه‌های تمرین محور، امکانات با تکنولوژی بالا، تقاضای بالا برای فارغ التحصیلان مهندسی، صنعت پررونق و حضور شرکت‌های متعدد فناوری و الکترونیک و شرکت‌های نوآور  برای رشته مهندسی برق شناخته شده هستند.

رشته آمار، بازی با اعداد

رشته آمار، چیزی بیش از اعداد است، این رشته تحصیلی به مطالعه جمع‌آوری، بررسی یا تفسیر اعداد می‌پردازد و در واقع به اعداد و ارقامی که در جامعه ما نقش زیادی دارند معنا می‌بخشد و نهایتاً به ما کمک می‌کند تا با تصمیم‌گیری و قضاوت درست از روی آمار و ارقام به دست آمده به تحقیقات، تجارت و صنایع خود کمک برسانیم.

این رشته تحصیلی در سطح جهانی مورد تقاضا است و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا و دانشگاه‌هایی چون دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، پنسیلوانیا، دانشگاه کالج لندن و دانشگاه سنت اندروز در انگلستان، دانشگاه اسلو و برگن نروژ، دانشگاه‌های ژنو و برن در سوئیس، دانشگاه چین شرقی در شانگهای، دانشگاه علوم کاربردی تامپره و دانشگاه هلسینکی فنلاند و دانشگاه سیدنی و ملبورن استرالیا از بهترین موسسات برای رشته آمار و برنامه‌های مرتبط هستند که سالانه دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف را پذیرش می‌کنند.

انواع رشته های مهندسی مرتبط با رشته ریاضی

رشته مهندسی مکانیک

مدرک مهندسی مکانیک یکی از مهم‌ترین و مفیدترین مدرک‌هایی است که در حال حاضر یک فرد می‌تواند با تحصیل در خارج از کشور اخذ کند. تنوع کار در رشته مهندسی مکانیک بسیار بالا و از طراحی دستگاه‌های پزشکی گرفته تا ساخت باتری‌ها متغیر است، بنابراین افراد زیادی با مهارت‌ها و علایق و سلایق متفاوت می‌توانند این رشته را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کرده و بدین طریق آینده شغلی خود را نیز تضمین کنند.

انتخاب بهترین کشور و بهترین گرایش بسته به هدف شما از تحصیل این رشته و یا زبانی که یاد دارید و نیز عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. مثلا اگر به دنبال خودروسازی هستید، رفتن به آلمان یا ایالات متحده ممکن است ایده خوبی باشد زیرا بسیاری از برندهای اصلی خودرو در این دو کشور قرار دارند. برای اهداف معماری، انگلستان یا هر کشوری در اروپا ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد. پس بسته به هدفتان از انتخاب این رشته تحصیلی کشورهای مختلفی را می‌توان برای شما عزیزان پیشنهاد داد.

کشور آلمان به دلیل اینکه در حال حاضر خود مهد تولید دو مورد از بهترین برندهای خودرو یعنی BMW و Volkswagen است و نیز رتبه بالای دانشگاههای جهان را دارد، گزینه خوبی برای ادامه تحصیل در رشته مکانیک است. دانشگاه علوم کاربردی SRH برلین، دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و دانشگاه هومبولت برلین از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در این رشته است. از دیگر کشورهای معتبر برای این رشته می‌توان آمریکا(دانشگاه نورث وسترن، دانشگاه پوردو و موسسه تکنولوژی ماساچوست)، اسپانیا(دانشگاه نبریجا، UAB بارسلونا، دانشگاه پلی تکنیک مادرید و دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا) ، انگلستان (دانشگاه لینکلن، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج) و مالت (دانشگاه آمریکایی AUM مالت، دانشگاه مالت، کالج علوم و فناوری هنر (MCAST)) را نام برد.

رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های مهندسی است و یک انتخاب محبوب برای تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین‌المللی است. مدارک مهندسی عمران در تمامی مقاطع تحصیلی از جمله لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های سراسر جهان در دسترس است.

از بهترین کشورها و دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی عمران می‌توان به دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه اشتوتگارت و دانشگاه صنعتی درسدن در آلمان، دانشگاه علوم کاربردی و هنر شمال غربی سوئیس ، دانشگاه علوم کاربردی زوریخ و ETH زوریخ در سوئیس، دانشگاه کانتربری، دانشگاه صنعتی اوکلند، دانشگاه اوکلند و دانشگاه ماسی در نیوزلند، امپریال کالج لندن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه منچستر انگلستان، IIT مدرس، دهلی و IIT بمبئی هند، دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو و دانشگاه کیوشو ژاپن و دانشگاه تونگجی چین اشاره کرد.

رشته مهندسی صنایع

مهندسی صنایع شاخه وسیعی از مهندسی است که به بهبود فرآیندها و محصولات می‌پردازد و به دلیل ماهیت سودآوری این رشته، دانشجویان بیشتری به فکر گرفتن مدرک آن از کشورهای خارجی هستند. مهندسان صنایع با طراحی، توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌هایی که باعث افزایش کارایی و کاهش اتلاف انرژی می‌شوند، برای بهینه‌سازی فرآیند تولید در مشاغل مختلف تلاش می‌کنند. آنها این کار را در صنایع مختلف مانند صنایع تولیدی، حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، مالی و تحقیق و توسعه انجام می‎دهند.

شخصی که در رشته مهندسی صنایع تحصیل می‌کند دارای طیف وسیعی از مهارت‌های فنی است که از تخصص در دانش ماشین‌ها، ریاضیات، فیزیک، طراحی مهندسی و حتی آمار و سایر رشته‌ها به دست می‌آیند. از آنجائیکه هر کشوری می‌تواند به روشی متفاوت به موضوع این رشته مهندسی نگاه کند، مثلاً برخی از برنامه‌ها بر مدیریت تمرکز دارند و برخی دیگر بر جنبه‌های فنی تمرکز دارند، بنابراین توصیه می‌کنیم راجع به کشور و دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید از قبل به درستی تحقیق کنید.

از جمله کشورهای محبوب برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع می‌توان به آلمان، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، سوئیس، سنگاپور و ایتالیا اشاره کرد.

بهترین کشورها برای تحصیل در رشته های ریاضی و مهندسی

شاید تحصیل در هر کدام از رشته‌‌های مربوط به ریاضی برای برخی افراد سخت و دشوار باشد ولی در عوض هستند کسانی که بنا به دلایلی چون علاقه، وجود مشاغل پر درآمد در این رشته، تنوع رشته‌های موجود برای ادامه تحصیل و … تمایل به تحصیل در این رشته دارند.

یکی از دلایل انتخاب این رشته شاید این باشد که با مدرک ریاضی، می‌توانید صنایع مختلف، از سیستم‌های کامپیوتری و فناوری گرفته تا تولید، بانکداری و مالی را کشف کنید. از جمله بهترین کشورها برای تحصیل در رشته‌های ریاضی و مهندسی می‌توان به کشورهایی چون کانادا، آمریکا، آلمان، فرانسه، سنگاپور، چین، کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد که هر کدام دارای برخی مزایا و معایبی می‌باشند.

مثلاً چین به دلیل برگزاری دوره‌های تخصصی، فرصت‌های تحصیل بیشتر، و دانشگاه‌های برتر یکی از کشورهای مناسب برای تحصیل در رشته ریاضیات است. و یا کره جنوبی به دلیل امکانات قابل ارائه در سطح جهانی، فرصت‌های تحقیقاتی و فرصت‌های شغلی مناسب برای ادامه تحصیل در رشته ریاضیات یک انتخاب عالی است. از جمله دانشگاه‌های برتر کره جنوبی می‌توان به دانشگاه ملی سئول، موسسه علمی و فناوری پیشرفته کره KAIST، دانشگاه کره، دانشگاه سونگ کیونکوان، دانشگاه پوهانگ و دانشگاه یونسی اشاره کرد.

در صورت تحصیل در رشته ریاضی و مهندسی در کشور کانادا شما می‌توانید از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا از مقطع لیسانس تا دکتری لذت ببرید، حتی بعد از اتمام تحصیل نیز شرایط لازم برای ماندن در کانادا و دریافت اقامت دائم برای شما وجود خواهد داشت. از دانشگاه‌های برتر کانادا می‌توان به دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مک گیل اشاره کرد.

مراحل مهاجرت تحصیلی در رشته های ریاضی و مهندسی

معمولاً مراحل مهاجرت تحصیلی در اکثر رشته‌ها مشابه است تنها آماده سازی مدارک مورد نیاز برای هر رشته و یا هر مقطع تحصیلی متفاوت از هم هستند. اولین مرحله از مهاجرت تحصیلی در رشته‌های ریاضی و مهندسی یادگیری زبان جدید است. اکثر کشورها مدرک زبان آیلتس و یا تافل را قبول دارند ولی ممکن است از کشور و یا دانشگاهی به دانشگاه دیگر نمره هر کدام متغیر باشد.

گام بعدی انتخاب کشور و رشته دلخواه شما است که بسیار اهمیت بالایی دارد، چرا که هر کشوری در ارائه دروس مربوط به رشته‌های خاص شناخته شده است. مثلاً کشور آلمان برای رشته مهندسی مکانیک، به دلیل داشتن دو برند خودرو جهانی کشوری ایده‌آل است.

گام بعدی مکاتبه با استادی است که شانس اخذ پذیرش شما از دانشگاه دلخواهتان را افزایش دهد. سپس باید توصیه نامه‌ای از سوی معلمان و یا اساتید شما نوشته شود که به درستی شما و توانایی‌هایتان را توصیف کند. برای بالا بردن شانس پذیرش خود بهتر است اولاً از کپی کردن توصیه‌نامه دیگری خودداری کرده و تا حد امکان جملات مثبت در متن به کار ببرید و حتی کمی اغراق کنید.

سپس بایستی رزومه تحصیلی که شامل انواع اطلاعات اعم از اطلاعات شخصی، راه‌های برقراری تماس، مهارت‌ها، سوابق شغلی، علایق و سرگرمی‌ها و سوابق شرکت در سمینار و کنفرانس‌ها است باشد را تهیه کنید. هر چه رزومه شما پر و پیمون‌تر باشد شانس موفقیتتان بیشتر خواهد شد.

حال نوبت تهیه انگیزه‌نامه است، که هدفتان را از انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مورد نظر و نیز زمینه‌هایی که تمایل به تحقیق و مطالعه در مورد آنها دارید را شامل می‌شود.  هدف از تهیه انگیزه نامه اینست که شما نشان دهید دانشجوی پرتلاش، جویای علم و آینده داری هستید.

گام بعدی تهیه و ترجمه لیست نمرات از دانشگاه محل تحصیل و یا مدرسه‌ایست که در آن تحصیل کرده‌اید، سپس برای پر کردن فرم اپلیکیشن‌ها در وب سایت دانشگاه مورد نظر اقدام  کرده و مدارک درخواستی را به صورت آنلاین و یا حضوری ارسال و یا ارائه می‌دهید. در نهایت نتیجه را پیگیری و منتظر دریافت پاسخ از سوی دانشگاه خواهید ماند. اگر چنانچه در هر کدام از مراحل ذکر شده مشکلی داشته و یا نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از وکلای موسسه مهاجرتی آوا کمک بگیرید.

فرصت های شغلی رشته های ریاضی پس از فارغ التحصیلی

در زمینه‌های مالی، اقتصاد، تجارت، و تحقیق و توسعه، هم گزینه‌های شغلی متعدد و هم تقاضای زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی وجود دارد. از جمله مشاغلی که افراد می‌توانند پس از اتمام تحصیلات خود در آن مشغول به کار شوند می‌توان به کار در زمینه‌های تضمین کیفیت، تحقیقات بالینی، مهندسی نرم افزار، علم داده های بزرگ، هواشناسی، انواع رشته‌های مهندسی اشاره کرد.

یکی از مشاغلی که با تحصیل در رشته ریاضی می‌توان به آن دست یافت کار به عنوان یک دانشمند داده است که در حیطه‌هایی چون پزشکی، تولید و آموزش و به کارگیری تحلیلگران داده فعالیت می‌کند. تحلیلگران داده شاخص‌های عملکرد را برای فرآیندهای داده خودکار تنظیم، نظارت و پیگیری می‌کنند. آنها داده‌ها را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنند و به عبارتی داده‌های خام را به اطلاعات ارزشمندی تبدیل می‌کنند که به رشد و پیشرفت کسب و کارها کمک می‌کند، در واقع این متخصصان با تفسیر داده‌ها راه‌حل‌هایی را برای حل مسائل پیچیده به دست می‌آورند.

متخصص بیمه نیز از زیرمجموعه‌های رشته ریاضی است که احتمال وقوع یک رویداد را برای تعیین ریسک مربوط به یک تعهد خاص پیش‌بینی می‌کنند. شرکت‌های بیمه می‌توانند با محاسبه تأثیر اقتصادی حوادثی مانند مرگ‌ومیر، بلایای طبیعی یا تصادف رانندگی، قضاوت مالی آگاهانه‌تری داشته باشند. متخصصین بیمه داده‌های آماری را جمع‌آوری و بررسی می‌کنند و تاکتیک‌های کاهش ریسک را پیشنهاد می‌کنند.  شغل‌های متعدد و پردرآمدی در انواع رشته‌های دانشگاهی جدا شده از رشته ریاضی وجود دارند، یکی از دلایل پرتقاضا بودن رشته ریاضی برای تحصیل در دبیرستان نیز همین بازار کار متنوع این رشته تحصیلی است.

نتیجه گیری

تحصیل در رشته ریاضی در یکی از کشورهای اروپایی و یا آمریکایی علاوه بر اعتبار بالا و زمینه‌های شغلی متعددی که بعد از بازگشت به کشور و یا حتی در صورت ماندگاری در کشور مقصد برای شما عزیزان در پی خواهد داشت، مهارت‌های توسعه فردی، آگاهی بین فرهنگی و مهارت‌های تفکر خلاق را نیز در شما تقویت می‌کند، به شما کمک می‌کند تا دوستان زیادی از کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت به دست آورید که این امر چشم‌اندازهای فرهنگی و اجتماعی شما را گسترش می‌دهد.

با تحصیل در رشته‌های مختلف ریاضی در کشورهای خارجی با استفاده از امکانات و تکنولوژی‌های جدید از فرصت‌های آموزشی عالی بهره‌مند خواهید شد. و از دیگر مزایای مهم تحصیل در بهترین کشورهای جهان در رشته ریاضی، امکان دریافت اقامت دائم است که بعد از اتمام تحصیل و آغاز به کار می‌توانید از این امتیاز بهره مند شوید.

 ولی یکی از نکات مهمی که حتما بایستی به آن توجه کنید انتخاب رشته‌ایست که به آن علاقه دارید و در مورد بازار کار و کشور و دانشگاه‌های مناسب برای رشته دلخواه خود تحقیقات لازم را انجام داده‌اید. در این مسیر خطیر حتما از مشاوره و راهنمایی‌های یک وکیل مهاجرتی خبره از موسسه مهاجرتی آوا کمک بگیرید تا هم در زمان و هم در انرژی خود صرفه جویی کرده و احتمال ریجکتی ویزا و یا پذیرش از دانشگاه را نیز به میزان زیادی کاهش دهید.

سوالات متداول

بهترین کشورها برای تحصیل در رشته های ریاضی مخصوصا رشته مهندسی کدام‌ها هستند؟

ایالات متحده آمریکا، انگلستان، استرالیا، آلمان، نیوزلند، چین، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا

آیا برای تحصیل در رشته های مهندسی در خارج نیاز به قبولی در کنکور است؟

بسته به رشته و دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، ممکن است ملزم به شرکت در آزمون‌های ورودی باشید. اما تمامی دانشگاه‌ها و رشته‌ها از شما آزمون ورودی نمی‌خواهند.

بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در رشته ریاضی کدامند؟

دانشگاه کمبریج، دانشگاه پرینستون، دانشگاه استنفورد، دانشگاه آکسفورد، موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)، دانشگاه ETH زوریخ، دانشگاه نیویورک (NYU) و امپریال کالج لندن از جمله دانشگاه‌های برتر جهان برای تحصیل در رشته‌های ریاضی هستند.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *