• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت
5/5 - (2 امتیاز)

 انتخاب رشته در خارج از کشور برای دانش آموزان رشته علوم تجربی، یک تعهد بلند مدت و یکی از تصمیمات مهم و چالش برانگیزی است که باید  نهایت دقت را هم در انتخاب بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت و هم در انتخاب دانشگاه‌های اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی به خرج دهند. شاید برای شما عزیزان انتخاب کشور مناسب برای تحصیل که متناسب با رشته انتخابی شما است دشوار باشد به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به معرفی برخی از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت و کشور مناسب بسته به رشته انتخابی‌تان بپردازیم، پس با ما همراه باشید تا شاید در این مسیر خطیر کمک هر چند کوچکی برای شما عزیزان کرده باشیم.

معرفی بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت

رشته پزشکی

یکی از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت و یا مطالعه در داخل کشور رشته پزشکی است که به دلیل درآمد بالایی که در اکثر کشورهای جهان دارد از رشته‌های پرتقاضا و محبوب برای مهاجرت و تحصیل است. بر اساس رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در سال 2021، ده دانشگاه برتر پزشکی جهان شامل پنج دانشکده در ایالات متحده و چهار دانشگاه در انگلستان است، که در صورت دشوار بودن اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها سایر دانشگاه‌های برتر اروپایی و آسیایی نیز وجود دارند که می‌توانید برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی انتخاب کنید.

رشته پزشکی در سوئد

سوئد به دلیل برخورداری از استانداردهای بالای زندگی و امید به زندگی بسیار شناخته شده است. یکی از دلایل این امر سیستم مراقبت‌های بهداشتی قوی این کشور است و به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان و کارکنان پزشکی این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل روند رو به رشد جمعیت این کشور به سمت پیری نیروی پزشکی زیادی در سوئد مورد نیاز بوده و امکان اخذ اقامت دائم و ورود به بازار کار این کشور بعد از اتمام تحصیلی بالاست.

از برترین دانشگاههای سوئد می‌توان به موسسه کارولینسکا در استکهلم نه تنها دانشگاه پزشکی پیشرو در کشور است، بلکه در سال 2021 در بین بهترین دانشکده‌های پزشکی جهان در رتبه ششم قرار گرفته است که سالانه تنها 160 دانشجو در برنامه پزشکی آن پذیرفته می‌شوند. به دلیل تنوع بالای گرایش‌های پزشکی در دوره تخصص قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی سوئد، یعنی دانشگاه اوپسالا، دوره های پزشکی را در شش زمینه قلب و عروق و تنفس، غدد درون ریز، عفونت، التهاب، پزشکی آزمایشگاهی، و انکولوژی و هماتولوژی ارائه می‌کند.

از نظر میزان هزینه نیز یک سال تحصیل در یک دانشگاه پزشکی در سوئد به طور متوسط بین 80000 تا 130000 کرون (به ترتیب حدود 7800 و 12800 دلار) هزینه دارد.

رشته پزشکی در استرالیا

استرالیا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تحقیقات پزشکی است. در سال 2021، شش دانشگاه استرالیا در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در 100 دانشکده پزشکی برتر قرار گرفتند. بهترین برنامه‌های پزشکی توسط دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی، دانشگاه موناش، دانشگاه نیو ساوت ولز – UNSW سیدنی و دانشگاه کوئینزلند ارائه می‌شود. یک دانشجوی پزشکی بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا باید سالانه بین 57560 AA (حدود 42600 دلار) و AA 71488 (52800) AA پرداخت کند.

تحصیل پزشکی در آلمان

آلمان به خاطر داروهای باکیفیت خود شناخته شده است. در اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمان، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به صورت تقریباً رایگان به تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. معتبرترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه Charité Universitätsmedizin برلین (یک موسسه پزشکی مشترک دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه آزاد برلین) و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ هستند.

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است و تنها برای پوشش هزینه‌های اداری، بسته به دانشگاه فقط باید هزینه‌ای بین 400-700 یورو در سال بپردازید و تمام دوره‌های پزشکی فقط به زبان آلمانی تدریس می‌شوند و برای تحصیل به حداقل سطح C1 نیاز دارید.

دوره‌های پزشکی در آلمان به صورت سیستم‌های استاندارد لیسانس و فوق لیسانس ارائه نمی‌شوند و تمام دوره‌ها شش سال و سه ماه طول می‌کشد و پس از آن یک آزمون دولتی (Staatsexamen) برگزار می‌شود. قبولی در این آزمون شرط لازم برای اخذ پروانه فعالیت (Pass) می‌باشد.

سنگاپور برای تحصیل در رشته پزشکی

وقتی صحبت از کیفیت زندگی و ایمنی به میان می‌آید، سنگاپور یکی از بهترین کشورهای آسیایی است. برنامه‌های پزشکی در سنگاپور به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و مدارک تحصیلی در دانشگاه‌های محلی در بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته می‌شود. دانشکده پزشکی یونگ لو لین در دانشگاه ملی سنگاپور (رتبه 11 توسط QS)، دانشکده پزشکی لی کنگ چیان در دانشگاه فنی نانیانگ، و دانشکده پزشکی Duke-NUS از جمله دانشگاه‌های پزشکی معتبر این کشور هستند.

هزینه متوسط دوره یک ساله پزشکی در سنگاپور 28004 دلار سنگاپور (تقریباً 20500 دلار) است. هر ساله، دولت بورسیه تحصیلی جزئی نیز به دانشجویان اعطا می کند که بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی پوشش می‌دهد.

کانادا برای تحصیل در رشته پزشکی

دلایل زیادی برای انتخاب کشور کانادا برای ادامه تحصیل وجود دارد، اول اینکه در سال 2021، هفت دانشگاه کانادا در بین 100 دانشکده پزشکی برتر جهان قرار گرفتند، استانداردهای زندگی و امنیت در کانادا بالا بوده و آینده شغلی عالی و فرصتی برای مهاجرت و اخذ اقامت دائم با سهولت نسبی در این کشور وجود دارد. البته بهتر است بدانید که همه دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های پزشکی دانشجویان بین‌المللی را نمی‌پذیرند و برخی فقط پذیرش محدودی را ارائه می‌کنند. این به این دلیل است که اکثر دانشکده های پزشکی در کانادا توسط استان هایی تامین می شوند که ساکنان خود را در اولویت قرار می‌دهند، اولویت دوم همه کانادایی‌های دیگر و سپس دانشجویان بین‌المللی است.

دانشگاه‌های تورنتو، دانشگاه دالهوسی، مک گیل، کوئینز، دانشگاه لاوال، دانشگاه مک مستر و دانشگاه مموریال نیوفاندلند از بهترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در رشته پزشکی هستند، میانگین هزینه یک سال یک برنامه پزشکی برای دانشجویان بین المللی نیز رقمی حدود 23000 دلار است. متقاضیان دانشکده پزشکی دانشگاه‌های کانادا باید آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) را با نمره بالا بگذرانند و در آزمون زبان شرکت کنند تا شرایط زبان انگلیسی دانشگاه را برآورده کنند تا بتوانند به تحصیل در این دانشگاه بپردازند.

دندانپزشکی، بهترین رشته تجربی برای مهاجرت

رشته دندانپزشکی به عنوان یکی از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت، یک رشته محبوب و رقابتی برای تحصیل در خارج از کشور است.از شرایط ورود به رشته دندانپزشکی در کشورهای اروپایی می‌توان به دارا بودن مدارک دوره متوسطه و نیز مدرک زبان اشاره کرد.  از آنجایی که شرایط پذیرش برای هر دانشگاه دندانپزشکی اروپا متفاوت است، پس حتما قبل از انتخاب کشور مناسب برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی حتما با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آوا مشورت داشته باشید.

هر چند ساختار دوره دندانپزشکی در کشورهای مختلف اندکی با هم تفاوت دارند ولی معمولا این رشته طی چهار یا پنج سال تدریس می‌شود.یک یا دو سال اول دوره معمولاً پایه‌های دندانپزشکی و همچنین برخی از حوزه‌های عمومی پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی را پوشش می‌دهد. بیشتر برنامه‌ها شامل تجربه بالینی و تماس با بیماران از سال دوم به بعد است. سال‌های پایانی نیز شامل تحقیقات و فعالیت‌های بالینی تحت نظارت و همچنین ادامه مهارت‌ها و یادگیری آکادمیک شما خواهد بود.

در طول تحصیل نیز از طریق آزمون‌های کتبی، پروژه‌ها، ارائه‌ها، مقالات و ارزیابی‌های بالینی ارزیابی خواهید شد. از جمله بهترین کشورها برای تحصیل در رشته دندانپزشکی سوئد است، این کشور نه تنها دارای دانشگاه‌های برتری است که برنامه‌های دندانپزشکی را ارائه می‌دهند، بلکه برنامه درسی دانشگاهی و رویکرد یادگیری که در سوئد انجام می‌شود به طور قابل توجهی به شما در ادامه کار حرفه‌ای کمک می‌کند.

بهترین کشورها برای تحصیل دندانپزشکی مسلماً دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هستند که معتبرترین دانشگاه‌ها با ارائه آموزش باکیفیت را در خود جای داده‌اند. دانشگاه‌های هلند، سوئد، بریتانیا و سوئیس در گروه بهترین دانشگاه‌هایی هستند که در رشته دندانپزشکی شناخته شده‌اند. ولی اگر آسیا مقصد مورد نظر شماست، هنگ کنگ، ژاپن و چین نیز همگی برنامه‌های دندانپزشکی معتبری را ارائه می‌دهند. اگر بعد از فارغ‌التحصیلی می‌خواهید شغلی پردرآمد داشته باشید، اسپانیا و ایالات متحده بیشترین حقوق را به دندانپزشکان می‌پردازند.

تحصیل در رشته پرستاری و معرفی بهترین کشورها برای تحصیل در رشته پرستاری

پرستاری یکی دیگر از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت به حساب می‌آید که فرصت‌های شغلی زیادی هم در کشورهای مختلف دارد چون همه کشورها اعم از کشورهای غنی و یا فقیر به رشته پرستاری نیاز دارند، اگر شما هم دقت کرده باشید نام شغل پرستار رسمی ( RN) تقریبا هرساله در فهرست مشاغل پرتقاضا در کانادا و یا سایر کشورها دیده می‌شود پس طبیعی است که تقاضا برای مهاجرت تحصیلی در رشته پرستاری زیاد باشد چرا که پرستاران آموزش دیده در هر کشوری شکاف‌های موجود در سیستم سلامت و درمان را پر کرده و در تمامی حوزه‌های درمانی از بیماران مراقبت می‌کنند.

از فرصت های شغلی یک پرستار رسمی می‌توان به کار در بیمارستان‌ها، مطب دکترها، کلینیک‌ها، مدارس، ادارات دولتی، خانه‌های سالمندان، سرای محله‌ها و بسیاری اماکن دیگر اشاره کرد. از کشورهای مهم برای تحصیل در رشته پرستاری می‌توان کانادا، سوئد، استرالیا، انگلیس، ایالات متحده آمریکا، روسیه و نروژ را نام برد که هر کدام شرایط و مدارک خاصی را برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور مقصد نیاز دارند. البته کشورهایی چون سنگاپور، فنلاند، مجارستان ، هلند، کره جنوبی، قبرس و هنگ کنگ نیز جزء کشورهای خوب برای تحصیل در رشته پرستاری در سال 2023 شناخته شده‌اند. دانشگاه‌های هر کدام از کشورهای ذکر شده در سطح بین المللی شناخته شده‌اند.

به عنوان مثال، دانشگاه فناوری سیدنی در Ultimo، استرالیا، دانشگاه پیشرو در رشته پرستاری در این کشور است و دارای رتبه جهانی عالی است. و یا در دانشجویان پرستاری به لطف اقتصاد قوی هلند، سیستم‌های مراقبت بهداشتی و آموزشی نوآورانه‌ای را در این کشور تجربه می‌کنند. دانشگاه علوم کاربردی لاهه در لاهه، هلند، یکی از بهترین دانشگاه‌های پرستاری در این کشور است. از سوی دیگر، علوم پرستاری دانشگاه اوترخت به دلیل مدارک مختلف پرستاری در زبان‌های هلندی و انگلیسی شناخته شده است که مدرک شناخته شده در سطح بین المللی ارائه می‌دهند و افراد بلافاصله پس از اخذ مدرک می‌توانند وارد باز کار شوند.

نروژ که در اروپا واقع شده است به خاطر مردم شاد و مناظر خیره کننده‌اش معروف است. گذشته از این، این کشور از نظر فناوری بسیار پیشرفته است و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از تحصیل در برنامه‌های کالج لذت می‌برند زیرا هم امکانات زیادی برای یادگیری و کار وجود دارد و هم هزینه‌های تحصیل بسیار مقرون به صرفه است. دانشگاه آگدر در نروژ به دلیل برنامه‌های پرستاری خود مشهور است و یکی از موسسات با عملکرد خوب در این  کشور است.  این دانشگاه برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند. اگر به دنبال یک موسسه تحقیقاتی هستید، دانشگاه اسلو نیز محل مناسبی برای شما است، زیرا در این دانشگاه تجربه تحقیقاتی گسترده‌ای به دانشجویان می‌دهند و نیز برنامه‌هایی به زبان انگلیسی دارند.

روسیه نیز گزینه‌ای عالی برای دانشجویان بین‌المللی است چرا که آموزش باکیفیت و مقرون به صرفه‌ای ارائه می‌دهد. دانشگاه‌های این کشور تدریس و تحقیق بسیار خوبی در زمینه بهداشت و درمان و پزشکی ارائه می‌دهند. دانشگاه ایالتی مسکو یکی از ارائه دهندگان پیشرو برنامه‌های پرستاری در کشور محسوب می‌شود و از جایگاه علمی خوبی برخوردار است.

به دلیل افزایش جمعیت کشور، نیاز به پرستار در کشور سوئد بیش از پیش احساس می‌شود، این کشور برای رشته علوم بهداشتی ارزش بالایی قائل است، از طرفی دارای مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت است که نشان دهنده اهمیت آن برای درمان پزشکی و مانند آن است. موسسه کارولینسکا در سولنا، سوئد، یکی از دانشگاه‌های پزشکی است که در رشته پرستاری نیز دانشجو می‌پذیرد، دانشگاه دیگر، دانشگاه گوتنبرگ است که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های سوئد است که رشته‌های پرستاری و سایر رشته‌های مرتبط را ارائه می دهد.

پرستاران رسمی، میانگین درآمد سالیانه‌ای برابر با ۷۳۸۹۰ دلار دارند که برابر است با ۳۷.۸۹ دلار در ساعت؛ البته پرستاران رسمی باسابقه، سالیانه تا ۸۳۶۲۶ دلار هم دریافت می‌کنند. این رشته برای مهاجرت کاری نیز بسیار مناسب است؛ زیرا در هر کشوری نیاز به پرستار در جهت مراقبت از بیماران، بسیار احساس می شود. پرستاری نیز مانند پزشکی در بسیاری از کشورها نیاز به معادل سازی مدرک تحصیلی دارد.

فیزیوتراپی و بهترین کشورها برای تحصیل فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به معنای یادگیری در مورد توانبخشی افراد از طریق ورزش و حرکت درمانی است. این موضوع همه سنین را در بر می گیرد و از آسیب‌های ورزشی گرفته تا افرادی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برند را بهبود می‌بخشد. یک فیزیوتراپیست برنامه‌های درمانی فردی را برای بیمار ایجاد می کند که به تجربه عملی و دانش علمی زیادی نیاز دارد.

فیزیوتراپی برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در دسترس است، و امکان همکاری شما با سایر دانشجویان مراقبت‌های بهداشتی یا پزشکی در مطالعات بین رشته‌ای وجود دارد. بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی در رشته فیزیوتراپی عبارتند از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و بخش‌هایی از اروپای غربی. با توجه به کیفیت مراقبت‌های بهداشتی در این کشورها، فیزیوتراپی با استانداردهای بالایی با استفاده از آخرین روش‌های تحقیقاتی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

در این رشته شما علاوه بر یادگیری زبان و معادل سازی مدرک تحصیلی خود، باید برای گرفتن مجوز کار در کشور مقصد نیز اقدام کرده و در آزمون‌های علمی عملی موردنیاز شرکت کنید.

دامپزشکی، علم مطالعه حیوانات

علم دامپزشکی به کاربردهای زیست پزشکی در درمان حیوانات تمرکز می‌کند و درست مانند تحصیل در رشته پزشکی برای انسان‌ها، حوزه‌های مختلفی برای تحصیل در این رشته از جمله پزشکی حیوانات بزرگ، پزشکی حیوانات کوچک، سلامت جمعیت و بیماری‌های عفونی و … وجود دارد.

از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی می‌توان به آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و هلند اشاره کرد.

داروسازی

داروسازی اساس برخی از مهمترین مشاغل در جامعه مدرن است. اگر در رشته داروسازی نیز تحصیل کنید، گزینه های شغلی متنوع و پردرآمدی خواهید داشت. با داشتن مدرک داروسازی، می توان شغلی به عنوان سم شناس، محقق یا دانشمند پزشکی، یا رابط علوم پزشکی و همچنین سایر مسیرهای شغلی به دست آورد.

از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل در رشته داروسازی می‌توان به سنگاپور، انگلیس، ژآپن، سوئد و استرالیا اشاره کرد که همگی از سیستم آموزشی خوب در سطح بین‌المللی برخوردار بوده و مدرک ارائه شده توسط دانشگاه‌های معتبر این کشورها مورد قبول در سطح جهان است.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی با رشته علوم تجربی

بسته به کشور و دانشگاه انتخابی و رشته درخواستی شما مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ پذیرش متفاوت از هم خواهد بود؛ اما معمولا اکثر کشورها در مقاطع دانشگاهی مدارک مشترک زیر را از متقاضیان درخواست می‌کنند.

در مرحله اول بایستی نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر اقدام نمایید، در صورت قبول با درخواست اخذ پذیرش شما، باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

  • پاسپورت معتبر
  • ارائه مدرک تحصیلی با ریز نمرات، ترجمه و معادل‌سازی شده
  • ارائه مدرک زبان معتبر انگلیسی یا فرانسوی (برای تحصیل به فرانسوی)
  • تکمیل و ارسال فرم پذیرش دانشگاه مد نظر
  • پرداخت هزینه ثبت نام و ارائه فیش واریزی آن
  • ارائه حداقل 2 الی 3 توصیه‌نامه برای مقاطع ارشد و دکتری
  • ارائه کاور لتر ( cover letter)
  • ارائه رزومه و سوابق کاری در صورت لزوم
  • انگیزه نامه (SOP) و رزومه تحصیلی
  • ارائه مقالات isi برای مقطع دکتری
  • ارائه دیگر مدارک و سوابق تحصیلی، کاری و…

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه ترجمه مدارک شناسایی و هویتی
  • ارائه عکس پرسنلی 3 در 4 مربوط به 6 ماه اخیر
  • ارائه مدرک زبان
  • تکمیل فرم‌ درخواست ویزای تحصیلی و پرداخت هزینه
  • ارائه مدرک تحصیلی ترجمه و معادل‌سازی شده همراه ریز نمرات
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی معتبر از دانشگاه
  • فیش واریزی ثبت‌ نام و پرداخت ودیعه دانشگاه
  • ارائه تمکن مالی به میزان لازم
  • مدارک و اسناد از دارایی‌ها (خانه، زمین و…) برای قوت پرونده
  • ارائه انگیزه نامه (SOP) و برنامه درسی  (Study Plan)
  • ارائه مدارک سوابق کاری و بیمه در صورت لزوم
  • ارائه توصیه‌نامه در صورت درخواست سفارت
  • ارائه دیگر مدارک و سوابق تحصیلی، کاری و… برای قوت بیشتر پرونده

سخن پایانی

به عنوان سخن آخر اینکه هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب هر کدام از رشته‌های علوم تجربی برای تحصیل و یا کشور مورد نظر خود باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. مثلاً اینکه تمایل دارید طول دوره تحصیلتان چقدر باشد، چون طول دوره تحصیل شما بسته به کشوری که در آن تحصیل می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، در ایالات متحده ممکن است تبدیل شدن به یک دندانپزشک 8 سال طول بکشد در حالیکه در بریتانیا شما 5 ساله دندانپزشک خواهید شد.

بررسی فرصت‌های شغلی در محلی که تصمیم دارید به کار و فعالیت در رشته انتخابی خود مشغول شوید نیز بسیار حایز اهمیت است، اگر می‌خواهید در کشوری غیر از کشوری که در آن تحصیل کرده‌اید کار کنید، ممکن است لازم باشد قبل از اینکه بتوانید به عنوان یک دندانپزشک دارای مجوز کار کنید، مطالعات بیشتری انجام دهید. پس استفاده از کمک و راهنمایی‌های یک وکیل مهاجرتی خبره و یا کارشناسان امور مهاجرتی از یک موسسه معتبر چون موسسه مهاجرتی آوا اهمیت زیادی دارد تا بدین طریق هم رشته و هم کشور مقصد درستی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و وقت و هزینه خود را به درستی صرف کنید.

سوالات متداول

طول دوره تحصیل در رشته پرستاری چقدر است؟

به طور کلی، بسته به اینکه کدام رشته پرستاری را دنبال می‌کنید و از کدام دانشگاه و کشور، 3 تا 4 سال طول می‌کشد.

بهترین کشورها برای تحصیل فیزیوتراپی کدام کشورها هستند؟

فیزیوتراپی در کشورهای  ایالات متحده آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و بخش‌هایی از اروپای غربی با استفاده از آخرین روش‌های تحقیقاتی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

کدام یک از رشته های تجربی  فقط در خارج از کشور درآمد خوب دارند؟

برای مثال می‌توان به رشته‌ میکروبیولوژی اشاره کرد. این رشته تجربی در ایران درآمد خوبی ندارد اما دقیقا همین رشته در خارج از ایران بازار کار بسیار خوبی دارد و در صورت تحصیل در این رشته، می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *