• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
بورسیه تحصیلی با دیپلم
2.4/5 - (5 امتیاز)

آیا شما جزء افرادی هستید که قصد تحصیل در خارج از کشور به ویژه با مدرک دیپلم را دارید؟ پس حتماً می‌دانید که هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی در یک کشور اروپایی و یا آمریکایی چقدر می‌تواند سنگین و طاقت فرسا باشد. ولی نگران نباشید، خوشبختانه انواع مختلفی از بورسیه‌های حمایت مالی و حتی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی با دیپلم وجود دارند که می‌توانند به دانشجویان حمایت تحصیلی رسانده و راه را برای رسیدن به اهداف بلندمدتشان هموار سازند.

 شاید تصور اینکه بتوان با مدرک دیپلم نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کرد از نظر برخی افراد ناممکن نباشد ولی خبر خوب اینست که تحصیل با مدرک پایین‌تر نیز در کشورهای آمریکایی و اروپایی وجود دارد و شما عزیزان می‌توانید بدین طریق از مزایای تحصیل در خارج از کشور بهره ببرید. پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با انواع بورسیه‌های تحصیلی قابل ارائه با مدرک دیپلم و جزئیات آنها آشنا شوید.

انواع بورسیه های تحصیلی

طبق فرهنگ لغت کمبریج، بورسیه تحصیلی «مبلغی است که توسط یک مدرسه، کالج، دانشگاه یا سازمان دیگر برای پرداخت هزینه تحصیل یک فرد با استعداد بالا که توان مالی حامیت تحصیلی از خود را ندارد داده می‌شود». البته برخی از بورسیه‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند و به همه دانشجویان اجازه می‌دهند بدون توجه به توانایی‌های تحصیلی یا مالی خود برای اخذ بورسیه درخواست دهند.

از انواع بورسیه‌های تحصیلی که می‌توان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور از آنها استفاده کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه تحصیلی برای کسب نتایج عالی تحصیلی (که بورسیه شایستگی نیز نامیده می‌شود).
  • بورسیه برای دستاوردهای تحقیقاتی، هنری و یا ورزشی
  • بورسیه تحصیلی برای دانشجویان با درآمد پایین
  • بورسیه تحصیلی برای گروه‌هایی که کمتر از سوی جامعه مورد توجه قرار می‌گیرند (مانند زنان و شهروندان کشورهای در حال توسعه)
  • بورسیه تحصیلی برای همه دانشجویان بین‌المللی (به عنوان مثال بورس تحصیلی Studyportals)

با ارائه بورسیه‌های تحصیلی مختلف از سوی مراکز آموزشی دولتی، خصوصی و یا دانشگاهی از یک سو محصلان با توانایی و استعداد بالاتر می‌توانند در راستای اهداف بلندپروازانه خود قدمی بردارند، از سوی دیگر نیز برخی از شرکت‌های حمایت کننده با اعطای انواع بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند نام و برند شرکت خود را به جامعه شناسانده و فرصت‌های تعاملی بیشتری را با مشتریان خود در آینده فراهم کنند.

مروری بر انواع بورسیه های تحصیلی

کمک شایستگی

کمک شایستگی نوعی کمک مالی است که بر اساس مهارت یا دستاوردهای تحصیلی دانش آموز ارائه می شود، این توانایی‌ها می‌توانند در زمینه‌های ورزشی یا هنری، کسب نمرات بالا در آزمون‌ها و … باشند که راه دانشجویان نخبه و استعدادهای برتر را به کالج‌ها و دانشگاه‌ها باز می‌کند. برای اینکه  دانش‌آموزان بتوانند موفق به اخذ این بورسیه تحصیلی شوند بایستی معدل خود را از میانگین معدل یا معدل معین بالاتر نگاه دارند.

بورسیه تحصیلی مبتنی بر نیاز (Need-based Aid)

این نوع بورسیه‌ها به جای اینکه فقط بر اساس شایستگی دانشجویان باشد، بر اساس وضعیت مالی و درآمد سالیانه خانواده‌های آنها تعیین می‌شود. با این حال، بسته به بورس تحصیلی، برخی از برنامه‌ها ممکن است دارای شرایط اضافی و همچنین حداقل معدل، دستاوردهای علمی، نشان دادن قدرت رهبری و مدیریت و فعالیت‌های فوق‌برنامه باشند.

بورسیه های مبتنی بر هویت (Identity-based Scholarships)

بورسیه تحصیلی مبتنی بر هویت، نوعی کمک مالی است که معمولاً به گروه‌هایی اعطا می‌شود که کمتر مورد توجه هستند تا مشارکت در برنامه‌ها و رشته‌هایی را تشویق کنند که تمایل به همگن شدن دارند. این بورسیه می‌تواند شامل دانش آموزانی باشد که از پیشینه‌های قومی و فرهنگی خاص هستند، یا بخشی از جامعه LGBTQ+ هستند، یا دارای تفاوت های یادگیری یا حرکتی هستند. این نوع بورسیه‌ها توسط سازمان‌های شخص ثالث ارائه می‌شود  و جدای از برخورداری از یک هویت خاص، بسیاری از این بورسیه‌ها به میانگین معدل یا پیگیری یک موضوع یا رشته شغلی خاص نیز نیاز دارند.

بورسیه های دولتی (Government Scholarships)

به غیر از ارائه کمک هزینه‌ها و وام‌های دانشجویی، دولت – اعم از محلی، ایالتی یا فدرال – بورسیه‌های تحصیلی را نیز ارائه می‌دهد. این گزینه‌ها در سراسر کشور متفاوت است، بنابراین شرایط لازم برای واجد شرایط بودن برای این نوع کمک نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کالیفرنیا یک بورس تحصیلی دولتی را به دانش‌آموزانی که در سیستم مراقبت از خانواده بوده‌اند ارائه می‌دهد. بورسیه‌های دولتی همچنین می‌توانند به سمت برنامه‌های خاصی مانند کمک به دانشجویان برای پرداخت هزینه تحصیل در خارج از کشور تعلق گیرند.

بورسیه های ورزشی (Athletic Scholarships)

بورسیه‌های ورزشی نوعی کمک مالی است که بر اساس شرکت دانش‌آموز در انواع ورزش‌ها از فوتبال گرفته تا هاکی ارائه می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها تمام هزینه‌ها اعم از هزینه شهریه، اتاق و غذا و کتاب را پوشش می‌دهد. مانند بسیاری از بورسیه‌ها، این نوع از بورسیه تحصیلی نیز مستلزم آن است که دانش‌آموز علاوه بر توانایی‌های ورزشی خود، دارای شرایط خاصی مانند حداقل معدل، مهارت‌های رهبری و مدیریت و فعالیت‌های فوق برنامه باشد. برای ارائه برخی از بورسیه‌ها ممکن است ارائه مدارکی که نشان دادن دانشجویان نیاز مالی دارند نیز لازم باشد.

بورسیه های مبتنی بر فعالیت (Activity-based Scholarships)

برخی از بورسیه‌ها بر اساس درگیری دانش‌آموز با یک حرفه، سرگرمی یا فعالیت‌های فوق برنامه است. در برخی موارد، بودجه برای این نوع کمک‌ها از کمک‌های خیرخواهانه یا بنیادهایی که با مدرسه همکاری می‌کنند، تامین می‌شود.

جوایز دانش آموزی

جوایز دانشجویی نوعی کمک مالی تحصیلی هستند ولی همانند بورسیه به صورت ماهانه به شما هزینه‌ای واریز نمی‌شود بلکه تنها یکبار و در قبال دستاوردهای تحصیلی یا برنده شدن در مسابقات یا کسب نتایج تحقیقاتی درخشان به حساب شما پول واریز می‌شود که از چند صد تا چند هزار یورو متغیر هستند.

اینها تنها نمونه‌هایی از انواع بورسیه‌های تحصیلی در دسترس دانشجویان برای کمک به پوشش هزینه‌های کالج است. برای کسب آگاهی دقیق‌تر درباره انواع بورسیه‌های تحصیلی و به ویژه بورسیه تحصیلی با دیپلم بهتر است با وکلای مهاجرتی موسسه آوا که سالها در این زمینه تحقیقات گسترده انجام داده‌اند مشورت کنید.

راههای افزایش شانس اخذ بورسیه تحصیلی

اخذ بورسیه یکی از روش‌هایی است که دانشجویان را از فکر و دغدغه هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشورهای خارجی رها می‌کند تا تمامی تمرکز خود را روی کسب علم و تحصیل بگذارد. راه‌های متعددی برای آمادگی برای اخذ بورسیه و افزایش شانس در این مسیر وجود دارد که به ذکر چند مورد از آنها می‌پردازیم:

توانایی‌های رهبری خود را افزایش دهید: هرچند کسب نمرات بالاتر خود یک امتیاز بزرگ در اخذ بورسیه تحصیلی با دیپلم به حساب می‌آید ولی یکی دیگر از نکات مهم برای اکثر دانشگاه‌های خارجی اینست که کشور مقصد با بررسی شرکت شما در مسابقات، خدمات و فعالیت‌های اجتماعی بتواند شما را به عنوان یک دانشجوی مستعد بشناسد.

ارائه زود هنگام درخواست: درخواست برای اخذ بورسیه تحصیلی و یا پذیرش از دانشگاه دو مقوله جدا هستند که معمولاً مهلت جداگانه‌ای برای هر کدام وجود دارد، پس به دقت مدت زمان آغاز و پایان برای اخذ بورسیه را بررسی و سپس درخواست دهید.

آماده سازی مدارک: هر کدام از انواع بورسیه‌ها مدارک خاص خود را دارند که بایستی طبق لیست ارائه شده در سایت دانشگاه یا مراکز آموزشی آنها را آماده و ارسال کنید.

تهیه توصیه نامه: این مرحله از مراحل مهم اخذ بورسیه تحصیلی است، پس حتما از اساتید، معلمان و مربیان خود کمک گرفته و یک توصیه نامه خوب بنویسید تا شانس موفقیتتان افزایش یابد.

چندین بورسیه را هدف گذاری کنید: از آنجائیکه که رقابت برای اخذ  بورسیه‌های تحصیلی بالاست، توصیه می‌شود با ارائه درخواست برای چندین بورسیه که با شرایط شما همخوانی دارد شانس خود را تقویت کنید.

شرایط ادامه تحصیل بعد از دیپلم در خارج کشور

هر کشوری برای صدور اجازه تحصیل به دانشجویان خارجی شرایطی را لحاظ می‌کند، یکی از این شرایط سن متقاضی است که برای اکثر کشورها در صورتی که فرد بالای 21 سال سن داشته باشد اخذ ویزای تحصیلی و یا بورسیه تحصیلی با دیپلم برایش اندکی دشوار خواهد شد. برای مثال در انگلستان، افراد باید حتما 11 سال دوره دبیرستان را گذرانده باشند تا بتوانند وارد دوره کارشناسی شوند، البته قبل از اخذ پذیرش برای اتمام سال دوازدهم باید از طریق Foundation  اقدام کنند. یا برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در انگلیس حتی در صورت اخذ دیپلم دوازده سال تحصیل خود باید وارد دوره‌های A-Level شده و بعد از گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره وارد دانشگاه شوید.

در اتریش برای تحصیل با مدرک دیپلم اولاً حداکثر سن باید 21 سال باشد، ثانیاً قبل از مهاجرت تحصیلی فرد باید در دانشگاه‌های ایران از رشته مورد نظر خود قبول شده سپس درخواست ادامه تحصیل در کشور اتریش در رشته قبولی و یا رشته‌های مرتبط با آن بدهد. از دیگر شرایط لازم نبود گپ تحصیلی زیاد است که شانس اخذ ویزای تحصیلی را افزایش می‌دهد.

آلمان از دیگر کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی به ویژه در رشته پزشکی است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور اولاً بایستی مدارک تحصیلی آخرین دوره شما مورد تائید این کشور قرار گیرد. ثانیاً چنانچه دانش‌آموز قصد ادامه تحصیل در هر کدام از رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی را داشته باشد یا باید در رشته معادل آن در دانشگاه سراسری ایران قبول شده و سپس به دانشگاه‌های آلمان انتقالی بگیرد و یا یکسال در کالج‌های آلمان تحصیل کرده و در صورت اخذ نمره قبولی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام کند.

برای ادامه تحصیل بعد از دیپلم در کشور ایتالیا به منظور برآورده کردن شرایط ورود به مدرک لیسانس در یک دانشگاه ایتالیایی، باید با پایان رساندن تحصیلات متوسطه خود با موفقیت و اخذ گواهی پایان تحصیلی معتبر،  واجد شرایط تحصیل در آموزش عالی در ایران نیز باشید. سپس با بررسی لیست دانشگاه‌های این کشور و شرایط آنها بررسی کنید که آیا استانداردهای لازم برای ادامه تحصیل و یا اخذ بورسیه تحصیلی با مدرک دیپلم در این کشور را دارید یا نه. سپس درخواست خود را به سفارت ایتالیا ارسال و بعد از تائید مدارکتان نسبت به اخذ ویزا اقدام کنید. آشنایی با زبان ایتالیایی نیز برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور مهم است.

شرایط سنی تحصیل با مدرک دیپلم

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به هنگام تصمیم برای تحصیل در خارج از کشور حتما بایستی به آن توجه کرد شرط سنی است. بسته به کشور، دوره و یا رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی این شرط متغیر است. به عنوان مثال رشته MBA از جمله رشته‌هایی است که معمولاً در اکثر کشورها محدودیت سنی ندارد چرا که افراد از قبل سابقه مدیریتی و کار در این زمینه را دارند.

ولی مثلاً برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های پیراپزشکی شرط سنی و گپ تحصیلی وجود دارد.  البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که شرط سنی شاید برای برخی از دانشگاه‌ها و یا رشته‌های تحصیلی چندان اهمیتی نداشته باشد ولی به هنگام اخذ ویزای تحصیلی برای مدرک دانشگاهی مربوطه با مشکل رد درخواست ویزا مواجه خواهید شد. در واقع سن طلایی برای کسب ویزای تحصیلی با مدرک دیپلم و ورود به مقطع  کارشناسی 21 الی 28 سال است و در صورت بالاتر بودن سن حتی اگر سایر شرایط شما استاندارد باشد درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی رد خواهد شد.

در کانادا حداقل سن برای ورود به دانشگاه 18 سالگی است که البته همین هم از استانی به استان دیگر در خود کشور کانادا می‌تواند متفاوت باشد. ولی محدوده سنی برای مهاجرت تحصیلی برای کانادا 18 الی 35 سال است. در این کشور گپ تحصیلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید بیش از 2 الی 5 سال باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای شرکت در دوره‌های کمتر از شش ماه اخذ مجوز تحصیلی لازم نیست.

در برخی از کشورهای اروپایی چون اتریش، هلند،  فنلاند و دانمارک و یا آلمان هیچ محدودیت سنی برای تحصیل وجود ندارد و در صورت بالا بودن سن‌تان می‌توانید برای تحصیل در این کشور درخواست دهید. ولی از آنجائیکه نوع ویزا در این کشورها آبجکتیو است یعنی نظر افسر ویزا برای تائید و یا رد شدن درخواست شما برای ویزای تحصیلی مهم است، همچنین وجود گپ تحصیلی نیز برای اخذ ویزای تحصیلی برخی کشورهای اروپایی بسیار مهم است،  به همین دلیل تنها در صورتی که بتوانید افسر ویزا را متقاعد کنید که در طول این دوره توقف تحصیل مشغول به کار و فعالیت در زمینه رشته تحصیلی‌تان بوده‌اید می‌توانید در اخذ ویزای تحصیلی موفق شوید.

تحصیل با مدرک دیپلم در اروپا

همانطور که گفتیم مهاجرت با ویزای تحصیلی یکی از اصلی‌ترین روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت است، و خوشبختانه امکان تحصیل با مدرک دیپلم در کشورهای اروپایی در صورتی که شرط سنی و گپ تحصیلی متقاضی اجازه دهد نیز وجود دارد. پس یکی از اولین اقدامات بررسی شرایط لازم از سوی دانشگاه‌های مختلف و مورد نظر شما در سایت‌های معتبر و یا کمک گرفتن از راهنمایی و مشاوره‌های یک وکیل و یا کارشناس امور مهاجرتی قبل از هر اقدامی است.

برای مثال شرایط سنی افراد و میزان گپ تحصیلی متقاضی در کشورهایی همچون کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا و… بسیار حائز اهمیت است و متقاضی نباید بیش از ۴ الی ۵ سال گپ تحصیلی داشته باشد، در غیر اینصورت بهتر است برای ادامه تحصیل با مدرک دیپلم در کشورهایی همچون اتریش، هلند، فنلاند و… اقدام نماید. در حالت کلی می‌توان گفت برای اقدام به مهاجرت با مدرک دیپلم و اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی، متقاضی می بایست تمامی جوانب را در نظر گیرد و تحقیقات کافی را برای انتخاب مقصد به کار گیرد.

حتی عزیزان می‌توانند شرایط بعد از اتمام تحصیل در کشور مقصد را نیز مورد بررسی قرار داده و شرایط اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور مقصد از مسیرهایی چون تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری یا سرمایه‌گذاری را نیز بسنجند. به این منظور بسیاری از کشورها به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهند تا مدتی پس از اتمام تحصیلات خود در آن کشور به دنبال کار بگردند.

 چگونه بعد از دیپلم بورسیه شویم؟

برای اخذ بورسیه بعد از دیپلم در ابتدا باید نسبت به آپدیت کردن اطلاعات خود کوشا باشید پس مدام سایت‌های دانشگاه‌های مختلف را چک کنید تا از بورسیه‌های آنها و شرایط لازم برای اخذشان آگاهی کسب کنید. یکی دیگر از روش‌ها پیدا کردن یک استاد موثر در دانشگاه و رشته مورد نظرتان است، با آغاز مکاتبه با استاد راهنما از طریق ایشان سعی در اخذ بورسیه نمایید. البته در این روش باید صبوری به خرج دهید چرا که ممکن است استاد راهنمای انتخابیتان بعد از 2 الی 3 ماه پاسخ درخواست شما را بدهند.

برای اخذ بورسیه تحصیلی با دیپلم آماده سازی و ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • تکمیل فرم درخواست بورسیه
  • کپی پاسپورت/شناسنامه: پاسپورت باید حداقل شش ماه پس از خروج شما اعتبار داشته باشد و فقط یک کپی از صفحه اصلی گذرنامه حاوی عکس و اطلاعات شخصی شما کافی است.
  • کپی از ریز نمرات / دیپلم
  • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی: مدرک زبان آیلتس، تافل، اسپانیایی: DELE، فرانسوی: DELF یا DALF، آلمانی: DSH، TestDaF، OSD
  • بیانیه هدف / نامه انگیزه: این بیانیه باید فقط یک صفحه، حدود 400 کلمه داشته باشد که در آن دلایل خود را از انتخاب این رشته و ارتباط آن با تحصیلات آینده و اهداف شغلی خود را ذکر کنید.
  • توصیه نامه : که باید از طرف یکی از معلمان / استادان یا کارفرما / شخصی باشد که بر کار شما نظارت داشته است.  این نامه به ارائه دهنده بورسیه اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌ها، مهارت‌ها، ظرفیت فکری شما می دهد و همچنین می‌تواند نشان دهنده تمایل یا انگیزه شما برای رشته تحصیلی و/یا دانشگاهی باشد که انتخاب کرده‌اید.
  • CV (رزومه) / رزومه: حتی اگر در لحظه درخواست بورسیه هیچ تجربه کاری ندارید، می‌توانید به سادگی تمام تجربیات تحصیلی، سرگرمی‌ها، علایق، دستاوردها و مهارت‌های اجتماعی خود را بگنجانید.
  • نمرات آزمون استاندارد: نمرات آزمون SAT، ACT، GRE، GPA و سایر نمرات آزمون می‌تواند فاکتور مهمی در ارائه بورسیه از سوی دانشگاه باشد.

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند اخذ بورسیه تحصیلی مختص درجات بالاتر دانشگاهی و یا افراد با تحصیلات عالی است، امکان اخذ بورسیه با مدرک دیپلم نیز برای متقاضیان وجود دارد که تنها برخورداری از برخی از شرایط برای اخذ این بورسیه‌ها الزامیست که می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه‌ها و یا مراجعه به موسسات مهاجرتی معتبر از آنها آگاهی کسب کنید.

در این مقاله سعی کردیم با اشاره به انواع بورسیه‌های تحصیلی بعد از دیپلم و شرایط اخذ آنها شما را در این مسیر حساس و خطیر راهنمایی کنیم. پیش بردن دقیق و صحیح تمامی مراحل اخذ بورسیه تحصیلی با دیپلم یکی از ضررویات است، چرا که با یک اشتباه کوچک می‌توانید منجر به رد درخواست خود شوید. پس حتما تمامی شرایط و مقدمات لازم برای اخذ بورسیه را از سایت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به دقت مطالعه کنید و یا در این مسیر از مشاوره و راهنمایی‌های یک موسسه مهاجرتی معتبر استفاده کنید.

موسسه مهاجرتی آوا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی برای متقاضیان آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای چه به صورت تلفنی و چه به صورت حضوری است تا روند پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه تحصیلی با دیپلم را برای شما عزیزان بسیار هموار و آسان کند.

سوالات متداول

سایت های مناسب جهت اخذ پذیرش تحصیلی و بورسیه کدام هستند؟

سایت‌هایی مانند اسکالرشیپ پوزیشن، تاپ یونی ورسیتی و بورسیه پلاس و …

یک نامه درخواست بورسیه تحصیلی با دیپلم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کپی نباشد، شور و اشتیاق بالای فرد را نشان دهد، خصوصیات فردی و اهداف آینده فرد به خوبی مشخص باشد، نامه به صورت حرفه‌ای نوشته شود، یک یادداشت تشکر برای هیئت پذیرش نیز داشته باشد.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *