• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
بهترین رشته ها برای مهاجرت
4/5 - (4 امتیاز)

هر فردی که تمایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور داشته باشد، در صورت انتخاب مقصد دلخواه خود با اندکی جست و جوی ساده از منابع معتبر مهاجرتی و تحصیلی، می‌تواند بهترین رشته ها برای مهاجرت به کشور دلخواه خود را پیدا کرده و آینده شغلی مرتبط با آنها را چه در داخل کشور  و چه در کشور مقصد بسنجد و بدین ترتیب یک انتخاب کاملا آگاهانه و هوشیارانه داشته باشد.

اگر شما جز افرادی هستید که هنوز مقصد خودتان را برای آینده‌ی تحصیلی، شغلی و در کل مهاجرتی پیدا نکرده‌اید و به دنبال لیستی از رشته‌های پرتقاضا، آینده‌دار و راحت به منظور اخذ ویزا یا پذیرش برای مهاجرت بهتر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید چرا که قرار است به معرفی بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی در جهان بپردازیم.

اهمیت تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت برای تحصیل

تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت به منظور تحصیل، یکی از تصمیمات مهم و تأثیرگذار در زندگی هر فردی است. این تجربه علاوه بر ارائه فرصت یادگیری در محیط‌های آموزشی برتر، مهارت‌های زبانی شما را تقویت کرده و به شما این امکان را می‌دهد که با فرهنگ‌ها و زندگی در کشورهای مختلف آشنا شوید.

تحصیل در یک کشور و در یک دانشگاه شناخته شده جهان فرصت‌های شغلی شما در آینده را چه در داخل کشور پس از بازگشت و چه در کشور مقصد در صورت تمایل به اخذ اقامت تضمین می‌کند. پس دقت داشته باشید که اهمیت انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی برای مهاجرت تا چه حد با اهمیت و چالش برانگیز است، پس نهایت دقت را به خرج داده و در این مسیر از مشاوره و راهنمایی وکلا و مشاوران موسسه مهاجرتی آوا بهره ببرید تا خیالتان از بابت انتخاب دانشگاه خوب برای اخذ پذیرش و نیز تعیین رشته تحصیلی متناسب با علاقه و شرایط تحصیلی‌تان در کشور راحت شود.

اهمیت انتخاب رشته مناسب برای تحصیل در کشورهای مختلف

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت تحصیلی انتخاب رشته‌ای است که هم مورد علاقه فرد بوده و هم آینده شغلی وی را تضمین کند. انتخاب یک  رشته مناسب به شما این امکان را می‌دهد که توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به بهترین شکل توسعه دهید و در بازار کار بین‌المللی با خیالی آسوده و مطمئن به دنبال فرصت‌های عالی بگردید. در نتیجه، اهمیت انتخاب رشته مناسب برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بسیار بالاست و البته بسته به کشوری که انتخاب می‌کنید رشته‌های تحصیلی انتخابی نیز متفاوت خواهد بود.

 در حالت کلی و طبق تحقیقات صورت گرفته از جمله بهترین رشته‌ها برای مهاجرت رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) هستند که برای دانشجویان بین‌المللی برتری دارند.

معرفی بهترین رشته ها برای تحصیل در کانادا

از جمله رشته‌های محبوب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌توان به رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت بهداشت و درمان، مهندسی، سلامت عمومی، علوم ارتباطات، بیولوژی و علوم تربیتی ( Education) اشاره کرد که در ادامه به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

بررسی رشته های محبوب و مورد تقاضای کانادا

Business

کانادا یکی از مقاصد تجاری عالی برای دانشجویان بین‌المللی در زمینه مطالعات تجاری (Business) است. کانادا به دلیل رشد چشمگیر در بخش بیزینس و ارائه برنامه‌های متعدد بسته به اهداف و زمینه‌های شغلی مختلف یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. بسیاری از دانشگاه‌های برتر کشور کانادا از جمله دانشکده مدیریت روتمن در دانشگاه مک گیل، دانشکده بازرگانی ایوت دانشگاه غربی (Ivet Business School of Western University) و دانشگاه تورنتو برنامه‌های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را ارائه می‌دهند که جزء پرتقاضاترین رشته‌ها هستند.

مدیریت بهداشت و درمان

دوره‌های مدیریت مراقبت‌های بهداشتی به چندین دلیل قانع کننده یک گزینه محبوب BTS (لیسانس فناوری در علوم) برای تحصیل در کانادا است. کانادا دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی مشهور جهانی است که آن را به محیطی ایده‌آل برای یادگیری در مورد مدیریت مراقبت‌های بهداشتی تبدیل می‌کند. همچنین، جامعه چندفرهنگی این کشور، محیط‌های متنوعی از مراقبت‌های بهداشتی را عرضه می‌کند و تجربیات عملی دانشجویان را غنی می‌سازد. از سوی دیگر فرصت‌های اشتغال در کانادا و امکان اخذ اقامت دائم کانادا از این طریق برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است.

سلامت عمومی ( Public Health)

انتخاب رشته تحصیلی بهداشت عمومی در کانادا یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین‌المللی است؛ چرا که همانطور که گفتیم کانادا به دلیل سیستم بهداشتی و مراقبت‌های سلامت کاملا مشهوری که دارد قطعا یکی از کشورهای مناسب برای ادامه تحصیل در این رشته است. علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند  از فرصت بورسیه‌های تحصیلی نیز استفاده کنند که تحصیل در این کشور را بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌کند. برنامه مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی نیز به دانشجویان این امکان را می‌دهد که پس از اتمام تحصیلات خود، تجربه کاری ارزشمندی در کشور به دست آورند که به طور بالقوه منجر به اقامت دائم آنها می‌شود.

مهندسی

در کانادا انواع رشته‌های مهندسی از مهندسی مواد تا مهندسی بیوشیمی از جمله رشته‌های پرتقاضا هستند، همچنین بسیاری از رشته‌های مهندسی فرصت‌های همکاری یا کارآموزی و آموزش مهارت‌های عملی و قرار گرفتن در معرض صنعت را ارائه می‌دهند که شرایط خوبی برای دانشجویان بین المللی است.

زیست شناسی

کانادا به دلیل موسسات معتبر خود که طیف گسترده‌ای از برنامه های تخصصی مانند زیست شناسی مولکولی، علوم محیطی و بیوتکنولوژی را ارائه می‌دهند، به عنوان یک انتخاب برتر برای ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی است. این دوره‌ها دارای بالاترین کیفیت فرصت‌های تحقیقاتی هستند. کانادا با اکوسیستم‌های متنوع و تعهد به پرورش رهبران علمی آینده، بدون شک یکی از بهترین مقاصد برای علاقه‌مندان به زیست شناسی است.

علوم تربیتی

یکی از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کانادا رشته علوم تربیتی است. طیف گسترده‌ای از دوره‌های ارائه شده توسط کشور مانند مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی، آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (TESL) و آموزش در دوران کودکی (ECE) وجود دارد. با انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل در رشته علوم تربیتی هم امکان کار در این کشور و اخذ اقامت دائم کانادا برای شما وجود خواهد داشت و هم اینکه کانادا مرتباً در رتبه‌های بالا در شاخص‌های آموزشی جهانی قرار دارد و دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا محیط‌های یادگیری متنوع و فراگیر را فراهم می‌کنند و نوآوری و تفکر انتقادی را تقویت می‌کنند.

ارتباطات (Communication)

تحصیل در رشته ارتباطات در کانادا به دلیل بازار کار پرجنب‌وجوش آن بسیار مورد استقبال دانشجویان خارجی است. صنعت رسانه قوی کانادا، بخش فناوری رو به رشد، و چشم انداز رو به رشد شرکت‌ها فرصت‌های شغلی متعددی را برای فارغ‌التحصیلان رشته ارتباطات فراهم می کند. این رشته با تأکید بر مهارت‌های عملی و کارآموزی، با تقاضاهای صنعت همسو می‌شوند و کسب اطمینان از اشتغال و کسب تجربه عملی در زمینه انتخابی خود را برای دانشجویان آسان‌تر می‌کند و در نهایت چشم‌انداز شغلی آنها را افزایش می‌دهد.

معرفی و بررسی بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آلمان

از جمله بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توان موارد زیر را نام برد:

مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آلمان است. دانشگاه‌های آلمان امکان آموزش‌های علمی مدرن را با توجه به جدیدترین دستگاه‌ها و تجهیزات دنیای مهندسی عمران فراهم می‌کنند و دانشگاه فنی مونیخ بهترین دانشگاه آلمانی است که این تخصص را تدریس می‌کند. مدرک مهندسی عمران توسط تمامی شرکت‌های دنیا به رسمیت شناخته شده است و در نتیجه فرصت‌های شغلی زیادی را برای دارنده آن فراهم می‌کند.

فیزیک و نجوم

فیزیک و نجوم از جمله مهم‌ترین و برجسته‌ترین رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های آلمان تدریس می‌شود و این رشته‌ها به دلیل اهمیت فراوان فیزیک در تحقیقات و مطالعات، از حمایت زیادی از سوی دولت برخوردار هستند. دانشجویان این رشته تحصیلی می‌توانند تمام آزمایش‌هایی را که می‌خواهند انجام دهند. علاوه بر این دانشگاه‌های آلمان این تخصص را علاوه بر زبان آلمانی به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌کنند و مدرک ارائه شده توسط این دانشگاه‌ها یکی از گواهینامه‌های قوی و شناخته شده در سراسر جهان محسوب می‌شود.

فناوری اطلاعات

گرایش فناوری اطلاعات نیز از دیگر رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های آلمان مورد مطالعه قرار می‌گیرد و یکی از رشته‌های تخصصی اخیر  می‌باشد که حاصل پیشرفت بسیار زیاد در جهان است. دانشگاه هومبولت، زو برلین، دانشگاه کیت، مؤسسه فناوری کارلسروهه و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان از بهترین دانشگاه‌های این کشور بوده و مدرک ارائه شده توسط این دانشگاه‌ها از بهترین‌‌های جهان است.

حقوق

رشته حقوق نیز از دیگر رشته‌های برتر کشور آلمان است که سالانه متقاضیان زیادی برای ادامه تحصیل در رشته حقوق وارد این کشور می‌شوند.

  مدیریت کسب و کار

این رشته تحصیلی یکی از تخصص‌های مهم رشته‌هایی است که توسط دانشگاه‌های آلمان تدریس می‌شود و دانشگاه‌های آلمان با آموزش این تخصص بر اساس آخرین برنامه‌های درسی و فناوری‌های آموزشی متمایز می‌شوند. با تحصیل در این رشته فرصت‌های شغلی متنوع با حقوق و مزایای بالا خواهید داشت.

طب انسانی (Human medicine)

تخصص طب انسانی یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های آلمان تدریس می‌شود. با تحصیل این رشته در دانشگاه‌های آلمان در کنار برخورداری از کیفیت آموزشی بالا و قدرت برنامه‌های درسی که به دانشجویان آموزش می‌دهند از تجربیات کادر آموزشی باتجربه نیز برخوردار شده و در بیمارستان های آموزشی که مجهز به تمامی تجهیزات مورد نیاز یک دانشجو برای تحصیل در این رشته هستند برای آموزش بهتر استفاده خواهید نمود.

نحوه انتخاب رشته در آلمان و فرآیند تحصیلی

یکی از مهم‌ترین خصوصیت مراکز آموزش عالی آلمان این است که فرد در صورتی که شرایط اولیه لازم و شرایط اخذ پذیرش ادامه برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را داشته باشد در انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی خود آزاد است. فرایند تحصیلی در کشور آلمان بدین ترتیب است که دانش آموزان پس از طی یک دوره ده ساله آموزشی که از 6 سالگی آنها آغاز می‌شود به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروهی وارد مدرسه‌های فنی می‌شوند تا دوره‌های کارآموزی را بگذرانند و جذب بازار کار شوند. گروه دوم با گرایش‌های گوناگون وارد دبیرستان می‌شوند و پس از گذراندن امتحانات نهایی دوره‌ی متوسطه گواهینامه‌ی Abitur کسب می‌کنند که به نوعی مجوز ورود دانش آموزان به تحصیلات آکادمیک است.

در آلمان برای ورود به دانشگاه باید 13 سال تحصیلی تمام شود، ولی چون در ایران، ما 12 سال تحصیلی داریم پس افرادی که مهاجرت تحصیلی را انتخاب می‌کنند پس از ورود به آلمان باید یک دوره یکساله در کالج بگذرانند. دوره‌های مختلف در کالج‌های کشور آلمان عبارت‌اند از دوره‌ی فنی‌ مهندسی‌ (تی کورس)، تجربی(ام کورس)، انسانی (جی کورس)، اقتصاد و مدیریت (دابلیو کورس) و زبان (اس کورس). فرد متقاضی با شرکت در دوره‌های کالج علاوه بر آشنایی با مفاهیم درسی‌ مورد نیاز برای تحصیل در رشته‌ی انتخابی خود در دانشگاه، مهارت کافی در زبان آلمانی را نیز کسب می‌کند.

بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه

فرانسه با تاریخچه آموزش عالی برجسته و دانشگاه‌های معتبر، یکی از مقاصد برتر جهان بعد از کانادا برای تحصیل به حساب می‌آید. بهترین رشته‌ها برای تحصیل در این کشور شامل رشته حوزه سلامت و پزشکی، علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی همچون اقتصاد، علوم سیاسی، و علوم اجتماعی، مدیریت و منابع انسانی هستند که فرصت‌های شغلی خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند.

رشته‌های هنری و ادبیات نیز در فرانسه بسیار ارزشمند هستند و به دانشجویان امکان می‌دهند تاریخ و فرهنگ این کشور را بشناسند. به طور کلی، فرانسه به دلیل تنوع رشته‌های تحصیلی، ارائه تحصیلات باکیفیت و فرصت‌های شغلی آموزنده، و نیز برخورداری از برترین دانشگاه‌های جهان یک مقصد بسیار جذاب برای دانشجویان بین‌المللی است.

 علاوه بر موارد ذکر شده، فرانسه به دانشجویان بین‌المللی فرصت‌های مهاجرتی جذابی ارائه می‌دهد. پس از اتمام تحصیلات، دانشجویان می‌توانند اقدام به دریافت ویزای کاری یا اقامت دائم کنند و در بازار کار فرانسه مشغول به فعالیت شوند. سیاست‌های مهاجرتی منعطف و قوانین مهاجرت آسان برای دانشجویان بین‌المللی در فرانسه، این کشور را به یک مقصد بسیار جاذب برای تحصیل و مهاجرت تبدیل کرده است.

نحوه انتخاب رشته در فرانسه و فرآیند تحصیلی

برای انتخاب بهترین رشته ها برای مهاجرت به فرانسه، ابتدا باید علاقه‌ها، استعدادها، و اهداف تحصیلی خود را با دقت ارزیابی کنید. سپس، تحقیقاتی در مورد دانشگاه‌ها و برنامه‌های تحصیلی فرانسه انجام دهید. دانشگاه‌های فرانسه معتبر بوده و تنوع فراوانی از رشته‌ها دارند؛ بنابراین بررسی مواردی مانند شهرها، مکان‌های زندگی، هزینه‌ها و زمان تحصیل حتما باید در نظر گرفته شود.

 برای ورود به دانشگاه‌های فرانسه، باید مدارک تحصیلی مورد نیاز را تهیه کرده و درخواست آنلاین ارسال کنید. پس از پذیرش، باید ویزای تحصیلی را دریافت کرده و مراحل مرتبط با ورود به فرانسه را انجام دهید. در دوره تحصیلی خود، می‌توانید از منابع آموزشی و فرصت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های فرانسه  استفاده کنید.

کشورهای سوئد، ایتالیا، انگلستان، اتریش و هلند نیز هستند که می‌توان گفت دراکثر رشته‌های عنوان شده به ویژه در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرند. از بهترین رشته‌های انسانی برای مهاجرت در مقطع کارشناسی می‌توان به رشته‌های مدیریتی، رشته‌های بیزینسی، هتلداری و رشته‌هایی نظیر تاریخ و… اشاره کرد. از  بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت نیز می‌توان انواع رشته‌های پزشکی و زیر شاخه‌های آن و نیز رشته داروسازی و … را نام برد که در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های هر کدام از این کشورها و به ویژه سوئد، به دلیل بحران نیروی کار، پس از فارغ التحصیلی می‌توانید در همانجا مشغول به کار شده و نسبت به اخذ اقامت دائم آن کشور درخواست دهید.

بهترین رشته های پزشکی برای مهاجرت

انواع رشته‌های پزشکی یکی از پردرآمدترین و پرتقاضاترین رشته‌ها برای مهاجرت هستند که به دلیل موقعیت‌های شغلی فراوان و تقاضاهای زیاد برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در خارج از کشور شاید مهاجرت این افراد کمی دشوار باشد. از جمله بهترین رشته‌های پزشکی برای مهاجرت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پزشکی عمومی
  • دندانپزشکی
  • دامپزشکی
  • پرستاری
  • روانپزشکی

 از آنجایی‌که کشورهای مختلف، نیاز به نیروهای پزشکی و مراقبتی دارند به همین دلیل به دنبال جذب فارغ‌التحصیلان با تخصص‌های پزشکی مختلف هستند.  البته رشته پزشکی در دو سطح عمومی و تخصصی تحصیل می‌شود که میزان درآمد آنها در کشورهای مختلف متفاوت از هم هستند و بیشترین میزان درآمد نیز مربوط به کشورهای لوگزامبورگ، هلند، ایالات متحده آمریکا، کانادا، بلژیک، انگلستان، استرالیا و نیوزلند است.

برنامه‌های تحصیلی در این کشورها معمولاً پیچیده و رقابتی هستند، اما فرصت‌های شغلی و مهاجرتی پس از فارغ‌التحصیلی بسیار ارزشمند با میزان درآمد بالا دارند.

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که به اکثر تخصص‌های پزشکی نیاز فوری داشته و در تمامی رشته‌های بیهوشی، جراحی (همه رشته‌ها)، اورولوژی، داخلی، زنان و زایمان، رادیولوژی، عصب شناسی و ارتوپدی  نیاز به متخصص دارد که به محض فارغ التحصیلی نیز می‌توانند در بیمارستان‌ها و بخش‌های پزشکی مشغول به کار شوند.

بهترین رشته های هنر برای مهاجرت

انتخاب گرایش در رشته هنر از میان انواع گرایش‌های موجود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چون در صورت انتخاب درست،  افراد می‌توانند در مشاغل گوناگونی فعالیت کنند و به درآمد بالا و رفاه نسبی برسند. مسلماٌ بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت رشته‌هایی هستند که پس از فارغ التحصیلی فرصت‌های شغلی مناسبی را برای فرد فراهم کرده و افراد را به رفاه مالی خوبی برسانند، از میان انواع گرایش‎های هنر، گرایش‌های زیر جزء بهترین‌ها برای مهاجرت به حساب می‌آیند.

  • طراحی گرافیک
  • هنرهای دیجیتال
  • موسیقی عمومی
  • گیم و طراحی رسانه‌های تعاملی
  • فیلمبرداری و تولید فیلم یا ویدئو
  • هنر و مطالعات هنر
  • انیمیشن، تکنولوژی تعاملی، گرافیک ویدیویی و جلوه های ویژه
  • هنر تجاری و تبلیغات

بنابراین توصیه می کنیم تا در رابطه با انتخاب رشته‌های هنر حتما با افراد توانمند و کاربلد تبادل نظر داشته باشید که در این مقاله، موسسه مهاجرتی آوا را به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهیم که برای انتخاب بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت نیز می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم.

از جمله بهترین کشورها برای تحصیل در رشته هنر می‌توان به لندن در انگلستان اشاره کرد که با برخورداری از دو دانشگاه برتر جهان یعنی آکادمی سلطنتی هنر و دانشگاه هنر لندن بسیاری از گرایش‌های هنر از جمله طراحی گرافیک، تصویرسازی، طراحی صنعتی و … را تدریس می کند. از دیگر دانشگاه‌های برتر در حوزه تدریس انواع گرایش‌های هنر می‌توان به  Politecnico di Milano در ایتالیا، دانشگاه آلتو در فنلاند و دانشگاه تونگجی در شانگهای چین اشاره کرد.

بهترین گرایش های رشته حقوق برای مهاجرت

بسته به کشور و دانشگاه انتخابی شما، بهترین گرایش‌ها در رشته حقوق متفاوت از هم هستند. به عنوان مثال در صورتی که قصد ادامه تحصیل در کشور آمریکا را داشته باشید، بهترین گرایش‌های این رشته شامل حقوق بین‌الملل، محیط زیست، انرژی، حقوق بشر، خانواده و جزا و جرم شناسی است.

 در صورت انتخاب دانشگاه‌های انگلستان حقوق بانکی، رقابت، نوآوری و تجارت، حقوق تجارت و شرکت‌ها، جزا و جرم شناسی، حقوق بشر، مالکیت فکری، تجارت بین الملل، بین الملل عمومی و حقوق عمومی از بهترین گرایش‌های رشته حقوق هستند.

در دانشگاه ملی سنگاپور نیز گرایش‌های مطالعات حقوق آسیا، داوری بین المللی، حقوق رقابت، مالکیت فکری، شرکت‌ها و خدمات مالی از گرایش‌های محبوب این رشته به حساب می‌آیند. با تحصیل در هر کدام از گرایش‌های حقوق در کشورها و دانشگاه‌های برتر جهان فرصت‌ها و چشم اندازهای شغلی بسیاری برای متقاضیان محترم وجود خواهد داشت.

بهترین رشته های مهندسی برای مهاجرت

بهترین رشته ها برای مهاجرت در شاخه مهندسی شامل: مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی علوم کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی نفت و گاز و مهندسی محیط ‌ زیست هستند. دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، فرصت‌های شغلی بسیار گسترده‌ای در کشورهای مختلف دارند.

صنایع فناوری اطلاعات، انرژی، ساختمان، مخابرات، و محیط ‌زیست از جمله حوزه‌هایی هستند که نیاز به مهندسان با تخصص‌های متنوع دارند. علاوه بر این، دانشجویان مهندسی معمولاً از فرصت‌های مهاجرتی خوبی بهره‌مند می‌شوند، زیرا تخصص‌های فنی و مهندسی در بسیاری از کشورها با استقبال بسیاری از کارفرمایان همراه است. از این‌رو، انتخاب یکی از رشته‌های مهندسی برتر می‌تواند به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این امکان را بدهد که با تحصیلات بالاتر و حرفه‌ای به کشورهای دیگر بروند و در بازار کار جهانی سربلند باشند.

نیازمندی ها و فرصت های شغلی مرتبط با رشته مهندسی

نیازمندی‌ها و فرصت‌های شغلی در زمینه مهندسی به شدت متنوع و گسترده هستند. از این دیدگاه کارفرمایان در بسیاری از صنایع نیاز به مهندسانی دارند که تخصص‌های مختلفی از جمله مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران و مهندسی نرم‌افزار داشته باشند.

همچنین، نیاز به مهندسان در حوزه‌های پیشرفته مانند هوافضا، بیوتکنولوژی و انرژی نیز به طور روزافزون افزایش می‌یابد.

فرصت‌های شغلی نیز در مهندسی بسیار متنوع هستند. مهندسان می‌توانند در شرکت‌های خصوصی، دولتی، تحقیقاتی و توسعه، مشاوره، تولید و حتی کارآفرینی فعالیت کنند. علاوه بر این، با توجه به تکنولوژی‌های نوظهور و رشد صنعت فناوری اطلاعات، فرصت‌های کاری در حوزه‌های مرتبط با امنیت سایبری و هوش مصنوعی نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به طور کلی، مهندسان به عنوان افراد حرفه‌ای با تخصص‌های تکنیکی می‌توانند در صنایع مختلف به عنوان مهندسان مشاور، توسعه ‌دهندگان نرم‌افزار، مهندسان مخابرات، مهندسان عمران و بسیاری موارد دیگر به عنوان نیروی متخصص جذب شوند و به توسعه تکنولوژی و ارتقاء زیرساخت‌های جامعه کمک کنند.

بهترین رشته های علوم پایه برای مهاجرت

ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست ‌شناسی و علوم کامپیوتر از جمله رشته‌های علوم پایه هستند که کشورهای زیادی سعی در جذب دانشجویان خارجی در این رشته‌ها دارند.  دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، با مباحث پایه‌ای علمی و تخصصی آشنا می‌شوند و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله تحقیقات، توسعه فناوری، مهندسی نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل داده و صنعت پزشکی کار کنند، پس می‌توان گفت فرصت‌های شغلی فراوانی برای فارغ التحصیلان این رشته‌ها وجود دارد که البته بازار کار برای رشته‌های علوم پایه در ایران برخلاف سایر کشورها چندان مناسب نیست.

در انتخاب هر کدام از گرایش‌های رشته علوم پایه برای مهاجرت بایستی نهایت دقت را به خرج دهید؛ زیرا شرایط کار و تحصیل هر کدام از رشته‌های علوم پایه درکشورهای اروپایی متفاوت است. به عنوان مثال گستره علم فیزیک باعث شده هر کشور بنا به اقتضا و نیاز، بر روی گرایش خاصی از این رشته سرمایه گذاری کند و نه همه گرایش‌ها.

گرایش‌های فیزیک هسته‌ای، هوافضا، نجوم و فیزیک پزشکی از جمله مهمترین گرایش‌های رشته فیزیک هستند که بر اقتصاد و قدرت جوامع بسیار اثر گذارند. کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، سوئیس و روسیه جزء پرطرفدارترین کشورها برای تحصیل و کار در رشته فیزیک هستند و معتبرترین پاسپورت‌های جهان را ارائه می‌دهند.

در رابطه با رشته شیمی نیز بخش‌های وابسته به علم شیمی صنایع داروسازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و فرصت‌های شغلی فراوانی برای آنها وجود دارد. کشور آلمان نیز از بهترین مقاصد مهاجرتی برای ادامه تحصیل در رشته شیمی به حساب می‌آید.

انتخاب دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج و یو سی ال در انگلستان و دانشگاه تورنتو در کانادا نیز بهترین کشورها و دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی هستند، همچنین کشور اتریش با صنایع پویا و رو به رشدی که در رشته‌های مرتبط با زیست‌شناسی دارد به یکی از مقاصد متقاضیان مهاجرت تبدیل شده است.

نتیجه گیری

در این نوشتار سعی کردیم به طور مفصل به بحث در رابطه با بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی بپردازیم. بهتر است بدانید که شیوه انتخاب بهترین رشته‌ها برای تحصیل در خارج از کشور به نیاز کشور مقصد به نیروی کاری متخصص بستگی دارد. یعنی اگر تمایل به تحصیل در کشوری خاص را دارید در ابتدا بررسی کنید که کشور مقصد شما به چه نوع نیروی متخصص با چه تحصیلاتی نیاز دارد و اینکه بهترین رشته برای مهاجرت به کشور مورد نظر شما چیست، آیا پس از فارغ التحصیلی امکان آغاز به کار و اخذ اقامت و پاسپورت این کشور وجود دارد یا نه.

سعی کنید تحقیقات خود را در این زمینه از مجموعه‌های مطمئن و معتبر انجام دهید. در مقاله بهترین رشته ها برای مهاجرت به کشور مورد علاقه تون سعی کردیم تا به ذکر برخی رشته‌های خاص مربوط به کشورهای خاص پرداخته و به مزایای انتخاب این رشته و فرصت‌های شغلی مربوط به آن در کشور مقصد بپردازیم، در صورتی که  سوالاتی در این زمینه دارید می‌توانید در بخش دیدگاهها و یا بخش پرسش و پاسخ با ما در میان بگذارید تا کارشناسان موسسه آوا در کوتاهترین زمان در صدد پاسخگویی به سوالات شما برآیند.

 در نهایت اینکه انتخاب بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی یکی از ضروری‌ترین مراحل تحصیل در خارج از کشور است؛ چرا که هم در راستای علایق و استعدادهای فرد بوده و هم آینده شغلی وی را تضمین می‌کند. اهمیت انتخاب رشته متناسب با نوع کشور انتخابی از این نظر بالا است که برخی از کشورها در ارائه  دوره‌های آموزشی مربوط به رشته‌های خاص نسبت به سایر رشته‌ها بهتر و موفق‌تر عمل می‌کنند و نیز مدارکی که ارائه می‌دهند معتبر از سایر دانشگاه‌ها می‌باشد؛ از این‌رو فرصت‌های شغلی فراوان با حقوق بالاتری چه در کشور مقصد و چه در ایران برای فرد فراهم خواهد بود.

 پس حتما در انتخاب بهترین رشته برای مهاجرت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل نهایت دقت را به خرج داده و در این مسیر از راهنمایی‌های افراد باتجربه و متخصص در زمینه امور مهاجرتی از جمله وکلای موسسه مهاجرتی آوا استفاده کنید تا انتخاب صحیح داشته و در وقت و انرژی و البته هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم رشته مناسب برای تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کنم؟

برای انتخاب رشته مناسب، ابتدا توانایی‌ها و علاقه‌های خود را تحلیل کنید. سپس با مشاوران تحصیلی مشورت  نمایید، پیش نیازها و الزامات تحصیلی را بررسی کنید و با فرصت‌های شغلی در کشور مقصد آشنا شوید.

چرا انتخاب رشته مناسب برای مهاجرت مهم است؟

انتخاب رشته مناسب می‌تواند فرصت‌های شغلی در کشور مقصد را بهبود ببخشد و مهاجرت را ساده‌تر و موفقت‌آمیزتر کند. همچنین، تطابق با توانمندی‌ها و علاقه‌ها به رشد حرفه‌ای کمک می‌کند.

بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

از جمله رشته‌های پرتقاضا برای مهاجرت تحصیلی می‌توان به مهندسی، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، پزشکی و پرستاری، حقوق و وکالت، مدیریت و مدیریت کسب و کار، معماری، دیجیتال مارکتینگ، طراحی و دیزاین، روانشناسی، جامعه شناسی و حسابداری اشاره کرد.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *