• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
بهترین رشته های هنر برای مهاجرت
3.2/5 - (18 امتیاز)

برای افرادی که اهل هنر هستند و به مهاجرت نیز فکر می‌کنند، آشنایی با بهترین رشته‌ های هنر برای مهاجرت، می‌تواند بسیار سودمند باشد. در ۱۰ سال اخیر مهاجرت هنرمندان بسیار افزایش یافته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ مشاغل هنری حدود ۱۴ درصد افزایش رشد داشته باشند؛ و این خود دلیل خوبی برای انتخاب تحصیل رشته هنر در خارج از کشور است.

مهاجرت از طریق رشته هنر می‌تواند هم به صورت مهاجرت تحصیلی و هم به صورت مهاجرت کاری باشد. نوع ویژه‌ای از ویزا که به هنرمندان تعلق می‌گیرد، ویزای هنرمند یا O1B نام دارد. این ویزا به افرادی تعلق می‌گیرد که توانایی بالا و ویژه‌ای در یکی از رشته‌های هنری داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین رشته‌ های هنر برای مهاجرت و نیز بهترین کشورها برای هر رشته بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بهترین رشته های هنر برای مهاجرت

رشته هنر از جمله رشته‌های پرطرفدار و البته در صورت انتخاب مسیر درست، رشته پولساز و آینده داری است. گرایش‌های متنوعی در صورت انتخاب این رشته پیش روی دانشجویان است که در ادامه به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم:

رشته هنرهای زیبا  (Fine Art)

یکی از رشته‌هایی که برای مهاجرت هنری می‌تواند بسیار سودمند باشد، رشته هنرهای زیبا است. در رشته هنرهای زیبا شما با انواع هنرها آشنا می‌شوید؛ به طور مثال هنرهایی مانند نقاشی در سبک‌های مختلف مانند رنگ روغن، آبرنگ، طراحی، عکاسی، مجسمه‌سازی و چاپ در این رشته وجود دارند. آموزش در هر کدام از این حوزه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز مهاجرت باشد. بنا بر نوع هنری که انتخاب می‌کنید، می‌توانید آثار هنری را شناخته و آنها را تفسیر کنید.

همچنین توانایی کار با چندین رسانه، کار با انواع متریال‌هایی مانند چوب، گچ و فلز و … شما را تبدیل به یک متخصص خواهد کرد. از دیگر دوره‌هایی که در رشته هنرهای زیبا می‌توانید بگذرانید، آشنایی با مواردی مانند نرم‌افزارهای هنری، تاریخ هنر در کشورهای مختلف، آتلیه طراحی و نقاشی و … است. افراد دارای مدرک هنرهای زیبا می‌توانند به عنوان یک هنرمند، مدیر هنری، طراح میکس مدیا، عکاس و … مشغول به کار شوند.

طراحی گرافیک (Graphic Design)

از دیگر رشته‌هایی که می‌تواند برای مهاجرت هنری بسیار مفید باشد، طراحی گرافیک است. گرافیک تلفیقی از هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، طراحی و توانایی استفاده از کامپیوتر است. در طراحی گرافیک شما می‌توانید پیام و مفهومی را از طریق رسانه‌های بصری مانند تصاویر و ویدئوها به دیگران ابلاغ کنید‌؛ به طور مثال رشته طراحی گرافیک در کار تبلیغات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌خصوص آشنایی با نرم‌افزارهای هنری بسیار می‌تواند در زمینه تبلیغات کاربردی باشد. فرد دارای مدرک طراحی گرافیک می‌تواند به عنوان گرافیست، مدیر بازاریابی، انیماتور، کارگردان، مدیر هنری، توسعه‌دهنده محصول و … فعالیت کند.

هنرهای دیجیتالی (Digital Arts)

یکی دیگر از بهترین رشته های هنر برای مهاجرت، هنرهای دیجیتالی است. در سال‌های اخیر نقاشی دیجیتال جزء هنرهایی بوده که بسیار رونق یافته است. در واقع اگر شما به هنر و فناوری به طور همزمان علاقه‌مند باشید، نقاشی دیجیتال بهترین گزینه برای شما محسوب خواهد شد. در این نوع هنر شما می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای مخصوص، طرح‌های دلخواه خود را در کامپیوتر طراحی کنید.

روش دیگر نیز این است که شما از طراحی‌های فیزیکی خود اسکن گرفته و در داخل کامپیوتر آپلود کنید. حال فایل نهایی را می‌توانید به کمک نرم‌افزار تکمیل کنید. در هنرهای دیجیتال شما با مواردی مانند تصویرسازی، ویدئوسازی، طراحی گرافیکی، انیمیشن صدا، دوره‌های تاریخ هنر، فلسفه و … آشنا می‌شوید. فرد دارنده مدرک هنرهای دیجیتال در مشاغلی مانند نقاشی، اپراتوری دوربین، تدوینگری، انیماتوری، مدیریت هنری و … می‌تواند فعالیت داشته باشد.

طراحی بازی و رسانه‌های تعاملی (Game and Interactive Media Design)

یکی دیگر از رشته‌هایی که برای مهاجرت بسیار کاربرد دارد، طراحی بازی‌های رایانه‌ای است. بازی‌های رایانه‌ای طرفداران بسیار زیادی دارند؛ به همین دلیل افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، درآمد بسیار خوبی خواهند داشت. در رشته طراحی بازی‌های رایانه‌ای مهارت‌هایی مانند نویسندگی، انیمیشن، صدا، موسیقی، اصول ساخت ویدئو، گرافیک، جاوا اسکریپت و… به شما آموزش داده می‌شود. از جمله مهارت‌هایی که دارنده بازی‌های رایانه‌ای باید داشته باشد، داستان‌سرایی، مهارت ارتباطی، تفکر انتقادی و مدیریت زمان است. پس از دریافت مدرک این رشته می‌توانید در مشاغلی مانند تولید رسانه‌ای، طراحی بازی، برنامه نویسی و … فعالیت داشته باشید.

فیلمبرداری و تولید فیلم (Cinematography and Film/Video Production)

یکی دیگر از رشته‌های مفید برای مهاجرت، رشته فیلمبرداری است. هنر فیلمبرداری هنری است که در آن نور و تصاویر را به کمک حسگرهای الکترونیکی ثبت می‌کنند. در رشته فیلمبرداری مواردی مانند نحوه قرارگیری دوربین، حرکت آن، ترکیب و اندازه عکس، نوع و میزان فوکوس دوربین، میزان نور و نورپردازی سینمایی و … آموزش داده می‌شود. از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین موارد برای ساخت یک فیلم، فیلمبرداری است؛ داشتن مدرک این رشته بسیار می‌تواند مفید باشد. پس از دریافت مدرک فیلمبرداری علاوه بر همکاری در پروژه‌های فیلم‌سازی می‌توانید در نمایش‌های تلویزیونی، تبلیغات و ویدئوسازی فعالیت داشته باشید.

هنرهای نمایشی (Theater Arts)

اگر به هنرهای نمایشی علاقه‌مندید و به فکر اپلای رشته هنر به خارج از کشور هستید، باید بگوییم رشته تئاتر نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت است. در رشته تئاتر مواردی مانند تاریخ تئاتر، اجرا، تولید، کنترل صدا، کنترل بدن، تفکر انتقادی، مهارت گوش دادن، تمرکز، حل خلاقانه مسائل و … آموزش داده می‌شود. فرد علاقه‌مند به هنرهای نمایشی تنها در زمینه بازیگری فعالیت نمی‌کند؛ بلکه در صورت علاقه‌مندی می‌تواند بر روی مواردی مانند نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، تکنولوژی تئاتر و … نیز کار کند.

البته این رشته جزء یکی از پرطرفدارترین گرایش های رشته هنر در خارج از کشور به شمار می‌آید؛ به همین دلیل رقابت در رشته تئاتر بسیار زیاد است. اما اگر فردی مدرک معتبر این رشته در کنار تجربه حضور بر روی صحنه را داشته باشد، موفق خواهد بود.‌ پس از دریافت این مدرک علاوه بر بازیگری می‌توانید در رشته‌هایی مانند کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی لباس و … فعالیت داشته باشید.

طراحی مد (Fashion Design)

رشته طراحی مد یکی دیگر از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای مهاجرت هنری انتخاب کنید. در صورت انتخاب این رشته می‌توانید مدارک مختلفی در زمینه مد کسب کنید. به طور مثال بازاریابی مد، طراحی پارچه، طراحی کفش، طراحی لباس، طراحی لباس‌های بافتنی، توسعه محصولات، بازرگانی،  طراحی بصری و … از محبوب‌ترین گزینه‎ها هستند. در رشته طراحی مد با مواردی مانند آشنایی با منسوجات و پارچه‌های مختلف، علم رنگ و … آشنا خواهید شد.

همچنین در این رشته شما باید با یک سری از نرم‌افزارهای کامپیوتری آشنا باشید تا بتوانید طرح‌های خود را بر روی آنها پیاده نمایید. در دوره‌های طراحی مد شما همچنین می‌توانید نحوه اشتراک‌گذاری طراحی‌های خود را آموزش ببینید. فرد دارنده مدرک طراحی مد، علاوه بر شغل طراحی می‌تواند در مشاغل دیگری مانند نمایندگی خرید، نمایندگی فروش و یا ترمیم و اصلاح مد نیز فعالیت داشته باشد.

هنرهای تبلیغاتی و بازرگانی (Commercial and Advertising Arts)

یکی دیگر از گزینه‌هایی که برای مهاجرت می‌توانید انتخاب کنید، رشته هنرهای تجاری و تبلیغاتی است. این رشته جزئی از هنرهای تجسمی محسوب می‌شود. در رشته هنرهای تبلیغاتی فرد یاد می‌گیرد که چگونه برای تبلیغات و معرفی یک کسب و کار، از هنر خود استفاده کند. در این رشته فرد با مواردی مانند گرافیک، لیتوگرافی، حکاکی، نقاشی، طراحی، کلاژ، افست و … آشنا می‌شود.

همچنین برخی دروس دیگر مانند ریاضیات، کامپیوتر و مدیریت نیز در این رشته وجود دارد. فردی که در رشته هنرهای تبلیغاتی تحصیل کرده است، می‌تواند در مشاغلی مانند تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، طراحی بروشورها، طراحی وب سایت، طراحی جلد کتاب، روزنامه، مجله و … فعالیت داشته باشد. هنرهای تبلیغاتی را می‌توان یکی از بهترین گرایش های رشته هنر در خارج از کشور به شمار آورد.

معماری، هنر خلاقیت (Architecture)

شاید بتوان گفت بهترین رشته هنر برای مهاجرت یا یکی از بهترین رشته‌ها، رشته معماری است. این رشته در تمام کشورها و در تمام شرایط کاربرد دارد. رشته معماری یکی از بهترین رشته‌ها برای افراد خلاق محسوب می‌شود. فرد دارنده این مدرک می‌تواند در ساخت مکان‌های مختلف مانند ساختمان‌های تجاری، ساختمان‌های مسکونی، مراکز خرید، رستوران‌ها و … فعالیت داشته باشد.

در رشته معماری فرد علاوه بر آشنایی با اصول معماری باید با نرم‌افزارهای خاص این رشته نیز آشنا شود. در واقع این روزها نقشه‌کشی ساختمان‌ها از طریق کامپیوتر انجام می‌گیرد. همچنین ریاضیات و علوم وابسته به آن مانند دیفرانسیل و هندسه، تاریخ معماری، سازه‌ها و … از دیگر موارد آموزشی در این رشته هستند. فردی که در رشته معماری تحصیل کرده است، تنها به عنوان سازنده ساختمان‌ها فعالیت نمی‌کند؛ بلکه می‌تواند به عنوان مدیر یا مشاور املاک، طراحی و دکوراسیون داخلی و … نیز فعالیت داشته باشد.

بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته هنر

فارغ از اینکه در هر کدام از انواع رشته‌های هنر از جمله، هنرهای زیبا، طراحی مد، هنرهای دیجیتال یا هنرهای استودیویی تحصیل کنید، دروس و برنامه‌های ارائه شده در رشته  هنر در دانشگاه‌های خارج از کشور و به ویژه دانشگاه‌های شناخته شده جهان می‌توانند فرصتی منحصر به فرد برای یادگیری مطالب بیشتر، به دست آوردن اطلاعات و الهامات جدید و کسب تجربیات متحول کننده زندگی به طور همزمان به شما بدهند.

طبیعتاً بهترین برنامه‌های تحصیلی در خارج از کشور برای رشته هنر و طراحی، آنهایی هستند که در رنکینگ دانشگاه‌های جهانی به طور مداوم رتبه بالایی را کسب می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای شناخت بهترین شهرهای سراسر جهان که دانشگاه‌های برتر هنر را در خود جای داده‌اند در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 لندن، انگلستان

آکادمی سلطنتی هنر (RCA) و دانشگاه هنر لندن(UAL) از بهترین مدارس هنری جهان به حساب می‌آیند که در شهر لندن واقع شده‌اند، از طرفی شهر لندن خود دارای بیش از 1500 گالری هنری و موسسات هنری معتبر مانند موزه بریتانیا، گالری ملی، و موزه ویکتوریا و آلبرت است که در تبدیل این شهر به یکی از بهترین شهرهای جهان برای تحصیل در رشته هنر نقش بسزائی دارد .

آکادمی سلطنتی هنر در رشته‌هایی چون هنرهای کاربردی، معماری، تجارت، هنرهای معاصر، طراحی، مد، فیلم سازی، هنرهای زیبا، طراحی گرافیک، تصویرسازی شناخته شده است. دانشگاه هنر لندن نیز دروسی در ارائه رشته‌های طراحی لوازم جانبی، انیمیشن و فیلمسازی، معماری و طراحی داخلی، مد، طراحی فیلم، هنرهای زیبا، طراحی گرافیک، تصویرسازی، روزنامه نگاری، عکاسی، پارچه، تئاتر و طراحی سه بعدی معروف است.

شهر نیویورک

مدرسه طراحی پارسونز واقع در شهر نیویورک یک مکان ایده‌آل برای تحصیل در رشته‌های طراحی معماری، طراحی ارتباطات، تاریخچه طراحی، طراحی مد، هنرهای زیبا، تصویرسازی، طراحی یکپارچه، طراحی داخلی و عکاسی است.

میلان ایتالیا

میلان ایتالیا، مهد برندهای برتر مد دنیا چون  Missoni، Giorgio Armani، Dolce & Gabbana ، مقصدی ایده‌آل برای تحصیل در رشته طراحی مد است.  Politecnico di Milano یکی از مدارس محبوب برای ادامه تحصیل در رشته‌هایی چون معماری، ارتباطات، مد و طراحی داخلی است و به طور مداوم نیز در بین 10 مدرسه هنری برتر در جهان رتبه‌بندی می‌شود.

اسپو، فنلاند

دانشگاه آلتو یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدارس هنر در اروپا و یکی از مدارس برتر برای تحصیل هنر در جهان است. این دانشگاه ده‌ها برنامه در زمینه انیمیشن، هنر، طراحی و فیلم سازی ارائه می‌دهد و مکانی محبوب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است.

شیکاگو، IL

مدرسه موسسه هنر شیکاگو یکی از دانشگاه‌های معتبری است که در رشته‌های خاصی چون حفاظت از تاریخ، هنر درمانی و طراحی رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های درسی ارائه می‌دهد.

شانگهای، چین

دانشگاه تونگجی در شانگهای چین یکی از مقاصد برتر تحصیلی برای دانشجویان علاقه مند به رشته‌های انیمیشن، فیلم سازی و طراحی گرافیک است. شانگهای خود یک مرکز فرهنگی بزرگ در چین است که موسسات هنری منحصربه‌فردی مانند نیروگاه هنر، واقع در یک نیروگاه تغییر کاربری، و بنیاد Fosun شانگهای در مرکز مالی Bund که موسیقی را با لوله‌های برنزی عظیم تولید می‌کند، در خود جای داده است.

سیدنی، استرالیا

دانشگاه فناوری سیدنی یکی از برترین دانشکده‌های طراحی در جهان است، بنابراین می‌توان گفت یکی از کشورهای ایده‌آل برای دانشجویان علاقه‌مند به رشته معماری و طراحی استرالیا است.

به طور کلی در سال‌های اخیر مهاجرت به کشورهای خارجی بسیار افزایش یافته است. از طرفی کشورهای مختلف نیز از ورود برخی از مهاجران استقبال می‌کنند. به‌خصوص مهاجران تحصیل کرده می‌توانند در رونق اقتصادی کشورها تاثیر به‌سزایی داشته باشند. حال اگر قصد مهاجرت از طریق رشته هنر را داشته باشید، می‌توانید کشوری را که در ارائه برخی از دروس نسبت به سایر گرایش‌های هنر حرفهای بیشتری برای گفتن دارد را برگزینید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هر کشوری آب و هوا، فرهنگ، زبان و آداب و رسوم مختص به خود را دارد؛ بنابراین حتماً باید به این موضوع توجه داشته باشید که کشوری که انتخاب می‌کنید باید از هر نظر با روحیات و شرایط جسمی شما سازگار باشد. همچنین اگر به هر دلیل نمی‌توانید با زبان و یا فرهنگ آن کشور ارتباط برقرار کنید، بهتر است در انتخاب خود تجدید نظر نمایید. مشورت با موسسات مهاجرتی معتبر نظیر موسسه مهاجرتی آوا و ارائه اطلاعات کامل در این خصوص، می‌تواند شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری دهد.

بهترین رشته های هنر برای مهاجرت؛ مدارک لازم

مدارک لازم برای مهاجرت از طریق رشته هنر شامل موارد زیر می‌شود:

  • گذرنامه و کپی آن
  • نامه پذیرش از دانشگاه و رشته مورد نظر
  • توصیه‌نامه از طرف اساتید و متخصصین رشته مورد نظر
  • خلاصه‌ای از تجربیات کاری
  • مدارکی مبنی بر توانایی شما در رشته مورد نظر مانند جوایز، انتشارات، شرکت در جشنواره‌ها و …
  • فرم درخواست ویزا
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی به همراه نسخه ترجمه شده آنها
  • حداقل دو قطعه عکس
  • مدارک مبنی بر اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان مورد نظر
  • سوابق تحصیلی
  • مدارکی دال بر استخدام شما در کشور و رشته مورد نظر

بهترین رشته های هنر برای مهاجرت؛ اپلای رشته هنر به خارج از کشور

اپلای رشته هنر به خارج از کشور کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست. کافی است شما به طرق مختلف نشان دهید که توانایی فوق‌العاده‌ای در رشته مورد نظر دارید؛ به طور مثال اگر بتوانید از طرف یک کارفرما در کشور مورد نظر استخدام شوید، کار شما بسیار راحت خواهد شد. همچنین دریافت توصیه‌نامه و نظر مشورتی از نهادهایی مانند سازمان کارگری، سازمان مدیریت و یا سازمان‌هایی که به طور اختصاصی در رشته مورد نظر فعالیت دارند نیز در این امر تاثیرگذار است.

وقتی می‌گوییم شما باید توانایی خود در رشته مورد نظر را نشان دهید، در واقع از یک تحسین، تشویق و موفقیت در سطح ملی یا بین‌المللی صحبت می‌کنیم؛ به طور مثال برگزاری نمایشگاه‌های معتبر یا شرکت در جشنواره‌ها و کسب جوایز می‌توانند بسیار موثر باشند. مثلاً برای فردی که در رشته هنرهای نمایشی فعالیت می‌کند، نامزد شدن و یا دریافت جایزه در جشنواره‌های بزرگ ملی یا بین‌المللی مانند اسکار، توانایی فرد را به اثبات می‌رساند.

در واقع این موضوع باید به گونه‌ای باشد که شما از سایر فعالان در حوزه مورد نظر متمایز شوید. همچنین همکاری در پروژه‌هایی که موفق به کسب جایزه شده و یا تحسین‌شده هستند نیز بسیار تاثیرگذار است. عوامل دیگری مانند صحبت درباره شما در مجلات و روزنامه‌های مهم، کسب درآمد بالا از رشته مورد نظر، نوشتن مقالات و چاپ در نشریه‌های معتبر، کسب مقام بالا از دید منتقدین و مواردی از این دست تاثیر زیادی در اپلای رشته هنر به خارج از کشور دارند.

بهترین رشته های هنر برای مهاجرت؛ بررسی رشته هنر

وقتی از هنر حرف می‌زنیم، در واقع از تلاشی خلاقانه برای تاثیرگذاری بر روی انسان و انتقال یک مفهوم صحبت می‌کنیم. این کار از طرق مختلفی می‌تواند انجام گیرد. در واقع گرایش‌های مختلف هنری هر کدام به سهم خود می‌توانند در این موضوع دخیل باشند. حال امروزه با پیشرفت تکنولوژی هنرهایی که بتوانند تلفیقی از فناوری و احساسات بشری را به نمایش بگذارند، کاربرد بیشتری خواهند داشت.

به طور مثال هنرهایی مانند گرافیک یا معماری در این جرگه می‌گنجند. اما بهترین رشته های هنر برای مهاجرت تنها در این دو مورد خلاصه نمی‌شود. همانطور که پیشتر به طور مفصل صحبت کردیم، هنرهای مختلفی در مهاجرت هنری کاربرد دارند. علاوه بر مواردی که قبلاً گفتیم، هنرهایی مانند آرایشگری، رقص، مربی حیوانات، موسیقی، آشپزی و … نیز از جمله هنرهای پرطرفدار و پرکاربرد به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

در این مقاله بهترین رشته های هنر برای مهاجرت را بررسی کردیم. همچنین به معرفی چند کشور که بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در رشته هنری هستند پرداختیم. البته صحبت از رشته هنر، بررسی گرایش‌های مختلف هنری و چگونگی دریافت ویزای هنری نیاز به بحث مفصل‌تری دارد؛ بنابراین در صورتی که قصد مهاجرت از طریق هنر را دارید، بهتر است با یک وکیل مهاجرتی معتبر مشورت کنید. ما در موسسه مهاجرتی آوا سعی می‌کنیم بهترین گزینه‌ها را پیش پای شما بگذاریم. کارشناسان ما با مشاوره‌های اختصاصی به شما کمک می‌کنند تا این مسیر را سریعتر و راحت‌تر طی کنید.

سوالات متداول

بهترین کشورها برای تحصیل در رشته‌های هنری کدام موارد هستند؟

کشورهای فرانسه، ایتالیا، چین، هلند، یونان، ژاپن و آفریقای جنوبی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته‌های هنری به شمار می‌آیند.

کدام یک از هنرها بیشترین کاربرد را برای مهاجرت هنری دارند؟

انواع هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، گرافیک، معماری، مد و فشن، بازی‌های رایانه‌ای، تجارت، هنرهای تبلیغاتی، فیلمبرداری، موسیقی و هنرهای دیجیتالی از جمله پرکاربردترین هنرها برای مهاجرت هستند.

آیا برای دریافت ویزای هنری حتماً باید جایزه‌های ملی و بین المللی دریافت کرده باشیم؟

خیر، راه‌های گوناگونی برای دریافت ویزای هنری وجود دارد؛ راه‌هایی اعم از اثبات درآمد بالا در رشته مورد نظر، انتشار مقالات در نشریه‌های معتبر، صحبت از کار شما در منابع خبری مختلف و … .

هزینه تحصیل

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *