• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان
5/5 - (1 امتیاز)

اگر جزء افرادی باشید که می‌خواهید در رشته دندانپزشکی تحصیل کنید، آشنایی با بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان می‌تواند یک ابزار ارزشمند برای شما باشد. به‌خصوص اگر به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنید و هنوز با خودتان به یک نتیجه قطعی نرسیده‌اید که در کدام دانشگاه یا کشور تحصیل کنید، مقاله امروز را از دست ندهید. اغلب کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند آمریکا و کانادا دانشگاه بسیار خوبی دارند که در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند.

اما چند کشور در این لیست قرار دارند که جزء پرمتقاضی‌ترین کشورها برای مهاجرت هستند. کشورهایی مانند کانادا، ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئد جزء کشورهایی هستند که معمولاً از اولین گزینه‌های مهاجرت به شمار می‌آیند. نکته دیگر در خصوص این کشورها این است که رشته دندانپزشکی در برخی از دانشگاه‌های آنها تدریس شده و از ارزش بالایی نیز برخوردار است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این دانشگاه‌ها آشنا شوید.

آشنایی بیشتر با رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی معمولاً ۴ یا ۵ سال طول می‌کشد. ساختار رشته دندانپزشکی در برخی از کشورها به این گونه است که قبل از تحصیل در دانشکده دندانپزشکی، باید مدرک لیسانس آن را داشته باشید؛ به طور مثال تحصیل دندانپزشکی در انگلستان به این گونه است که باید حدود ۵ سال در مقطع کارشناسی، این رشته را تحصیل کنید. حدود ۲ سال اول نکته‌های عمومی و پایه رشته دندانپزشکی آموزش داده می‌شود.

همچنین برخی از مباحث عمومی پزشکی و مراقبت بهداشتی نیز تدریس خواهد شد. بیشتر مباحثی که در دو سال اول تدریس می‌شوند، شامل زیست‌شناسی دندان، زیست‌شناسی جمجمه و صورت و مباحثی در خصوص سلامتی و بیماری‌های انسان خواهد بود. همچنین مواردی مانند مراقبت‌های اولیه دندانپزشکی و اطلاعات در خصوص دندانپزشکی کودکان نیز در مباحث گنجانده می‌شود. از سال دوم به بعد، کسب تجربه‌های بالینی و عملی و تماس با بیماران آغاز خواهد شد.

سال‌های پایانی تحصیل شامل مواردی مانند تحقیقات و فعالیت‌های تجربی و عملی تحت نظارت اساتید خواهد شد. مباحث دقیق‌تری که در سال‌های آخر تدریس می‌شوند شامل عمل‌های بالینی، آسیب‌شناسی دندان و رادیوگرافی می‌شود. ارزیابی دانشجویان بر مبنای آزمون‌های کتب، مقاله‌ها، تحقیقات، پروژه‌ها و ارزیابی‌های بالینی انجام خواهد شد. نحوه تدریس در رشته دندانپزشکی از طرق مختلفی مانند برگزاری کلاس‌ها، سخنرانی انجام امور مهارتی و جلسات بالینی و عملی انجام می‌شود.

نکات لازم در خصوص تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور

همانطور که گفتیم این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان اختصاص دارد. اما شاید در یک نگاه کلی‌تر و قبل از اینکه بخواهیم به معرفی برخی از دانشگاه‌های خوب دندانپزشکی در جهان بپردازیم، باید قدری شخصی‌تر به موضوع نگاه کنیم. در واقع وقتی از بهترین دانشگاه جهان صحبت می‌کنیم، صرفاً نباید بحث اعتبار مدرک و یا بالا بودن کیفیت آموزشی را در نظر بگیریم.

بلکه اولین موضوع، در نظر گرفتن شرایط خودمان است؛ زیرا دانشگاه‌های مختلف جهان از نظر بسیاری از موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال طول مدت تحصیل در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ظرف چه مدتی می‌خواهید مدرک دندانپزشکی خود را بگیرید. برای نمونه در ایالات متحده آمریکا دوره کارشناسی دندانپزشکی حدود ۸ سال طول می‌کشد.

اما در جایی مانند بریتانیا می‌توانید ۵ ساله این مدرک را دریافت کنید. بدیهی است که هر چقدر طول مدت تحصیل شما بیشتر شود، هزینه‌های بیشتری نیز صرف خواهد شد؛ بنابراین اگر هزینه برای شما مهم است، حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هنگام انتخاب‌های خود، باید چندین دانشگاه را انتخاب نمایید تا در صورت داشتن شرایط، در حداقل یکی از آنها پذیرفته شوید.

نکته دیگری که در خصوص انتخاب بهترین دانشگاه وجود دارد این است که به مسائلی مانند هزینه‌های زندگی در آن کشور، آب و هوا، فرهنگ و سیاست‌های موجود در آن منطقه دقت کنید. اگر بودجه شما محدود است، احتمالاً مجبور باشید از برخی از دانشگاه‌ها دست کشیده و فقط به برخی دیگر از آنها فکر کنید. همچنین موضوع آب و هوا مسئله‌ای است که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد.

اما این را در نظر داشته باشید که شما برای یک یا دو ماه قرار نیست در آن کشور زندگی کنید. بلکه چندین سال از زندگی خود را باید در کشور مورد نظر بگذرانید؛ بنابراین مسائلی مانند آب و هوا و یا فرهنگ مسائلی هستند که به شدت می‌توانند بر روی زندگی شما تاثیر بگذارند؛ پس در انتخاب دانشگاه و کشور مورد نظر، این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان در یک نگاه کلی

اگر می‌خواهید به بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان دست پیدا کنید، قطعاً باید فقط دانشگاه‌های اروپا یا ایالات متحده را انتخاب نمایید. اروپا مهد معتبرترین و بهترین دانشگاه‌ها و مدارس جهان است؛ بنابراین اگر شرایط شما از نظر موارد مختلفی که قبلاً به آنها اشاره کردیم برای زندگی در اروپا و ایالات متحده مساعد است، می‌توانید کشورهای مختلفی مانند هلند، سوئد، بریتانیا، ایتالیا سوئیس و … را انتخاب نمایید. اما اگر به دلایل مختلفی فقط قصد تحصیل در دانشگاه‌های آسیایی را دارید، دانشگاه‌های هنگ کنگ، ژاپن و چین در لیست بهترین دانشگاه‌های آسیایی قرار دارند‌.

این دانشگاه‌ها برنامه‌های معتبر و سطح بالایی را در خصوص رشته دندانپزشکی ارائه می‌دهند. نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر می‌خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید، بهتر است برنامه‌های درسی و ساختار دوره‌های تحصیلی را در دانشگاه‌های مختلف به طور دقیق‌تر بررسی نمایید؛ زیرا اکثر دانشگاه‌ها در حالت کلی برنامه‌های مشابهی را ارائه می‌دهند. اما برخی از دانشگاه‌ها بر روی یک سری مسائل توجه و تمرکز بیشتری دارند.

به طور مثال نحوه تدریس در برخی از دانشگاه‌ها به این گونه است که زمان مراقبت از بیمار بیشتر خواهد بود. اما برخی دیگر از دانشگاه‌ها بیشتر بر روی افزایش مهارت‌های جراحی متمرکز می‌شوند. نکته مهم دیگر، تایید برنامه‌های حرفه‌ای دندانپزشکی توسط سازمان‌های مهم مربوط به این امر است. به طور مثال باید برنامه‌های مربوط به دانشگاه یا کالج مورد نظر به تایید شورای دندانپزشکی عمومی بریتانیا (GDC) و یا انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) رسیده باشند.

بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان در کانادا

دندانپزشکی یکی از رشته‌ها و شغل‌هایی است که بسیار پیچیده بوده و همیشه نیز در حال تغییر است. شما هر روز با علوم و فنون جدیدی در رشته دندانپزشکی مواجه می‌شوید. اما در عین حال برای علاقه‌مندان به این رشته بسیار لذت‌بخش نیز است؛ به همین دلیل آموزش تخصصی در رشته دندانپزشکی بسیار مهم است. این آموزش تخصصی در اغلب دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا ارائه می‌شود.

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که از کشور کانادا یک کشور پیشتاز در رشته دندانپزشکی ساخته است؛ عواملی مانند کیفیت بالا در آموزش، مدارک بین‌المللی معتبر و معروف و همچنین درآمد بالا و چشم‌انداز شغلی خوب در رشته دندانپزشکی. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا تحصیل دندانپزشکی در کانادا اینقدر پرتقاضا است؟ یا چرا در بحث بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان، از کشور کانادا نیز یاد می‌کنیم؟

از عمده‌ترین دلایل این موضوع این است که دوره‌های دندانپزشکی که در کشور کانادا تدریس می‌شوند، شامل طیف وسیعی از موضوعات هستند؛ به طور مثال موضوعاتی مانند ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان، ایمپلنتولوژی، بهداشت دهان و دندان و …، همگی در این طیف می‌گنجند؛ بنابراین هر دانشجویی بر حسب علاقه شخصی، گزینه‌های متعددی پیش پای خود خواهد داشت. یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که آموزش دندانپزشکی در این کشور بر مبنای تحقیق و مدل کلینیک آموزشی است.

در واقع در این روش آموزشی، دانشجویان بر روی موارد واقعی کار کرده و تجربه کسب می‌کنند. از طرفی کالج‌های دندانپزشکی کشور کانادا، یک شبکه فارغ‌التحصیلی قوی دارند که در خصوص موضوعات مختلف رشته دندانپزشکی و نیازهای این رشته، اطلاعات زیادی را به دانشجویان می‌دهند. متوسط حقوق سالانه دندانپزشکی در کانادا حدود ۱۷۵۸۲۳ دلار در سال بوده که شغلی پردرآمد محسوب می‌شود. نکته دیگر این است که در برخی از دانشگاه‌ها، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد با فرصت‌های شغلی متنوعی روبرو هستند. مواردی مانند دندانپزشکی عمومی، ایمپلنتولوژیست، دستیاری دندانپزشکی، متخصص بهداشت دهان و دندان، پریودنتیست، تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی، پاتولوژیست دهان، دندانپزشکی اطفال، متخصص پروتز و … . بهترین و معتبرترین دانشکده‌ها و کالج‌های کانادا که به تایید کمیسیون اعتباربخشی دندانپزشکی کانادا یا همان (CDAC) رسیده‌اند، شامل این موارد می‌شوند:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه وسترن شولیچ
  • دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه مک گیل
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لاوال
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مونترال
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه دالاهو
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مانیتوبا
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ساسکاچوان
  • کالج دندانپزشکی دانشگاه ترند
  • کالج گرجستان

بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان در ایتالیا

از دیگر کشورهایی که می‌توان گفت بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان را دارد، کشور ایتالیا است. در واقع وقتی صحبت از رشته دندانپزشکی می‌شود، ایتالیا جزء اولین انتخاب‌های متقاضیان خواهد بود. البته اکثر دانشکده‌های دندانپزشکی در این کشور، این رشته را به زبان ایتالیایی تدریس می‌کنند. اما در برخی از دانشگاه‌های آن می‌توان دندانپزشکی را به زبان انگلیسی آموزش دید. برنامه درسی برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به صورت عملی و نظری خواهد بود.

دندانپزشکی در این کشور به مدت ۶ سال طول می‌کشد؛ دو سال اول تحصیل درس‌های نظری را در بر دارد. در واقع مواردی مانند قسمتهای ضروری و بیماری‌های بدن انسان در این دو سال گنجانده شده است. از سال سوم به بعد موارد عملی به دروس اضافه خواهند شد. در واقع دانشجویان به صورت تخصصی و تجربی به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان خواهند پرداخت. برخی از دانشگاه‌های ایتالیا که به تدریس رشته دندانپزشکی می‌پردازند، شامل این موارد می‌شوند:

  • Università Cattolica Del Sacro Cuore
  • University of Bologna 
  • University of Siena     
  • Vita-Salute San Raffaele University  
  • University of Milan     
  • University of Naples
  • Sapienza University of Rome            
  • Unicamillus University

بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان در فرانسه

یکی دیگر از بهترین کشورها برای تحصیل دندانپزشکی، کشور فرانسه است. در سال‌های اخیر اصلاحات زیادی در سیستم آموزشی توسط دولت فرانسه انجام گرفته است. این اصلاحات منجر به جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی شده است‌ به جز اینکه فرانسه را می‌توان از کشورهای دارای بهترین دانشکده دندانپزشکی جهان دانست، دلایل متعدد دیگری وجود دارند که تقاضا برای تحصیل در این کشور را افزایش می‌دهند؛ به طور مثال شهریه‌های مقرون به صرفه، آموزش‌های رقابتی، اعتبار بالای مدارک و سیستم آموزشی سطح بالا، تقاضا برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه را افزایش داده است. بهترین دانشکده‌های دندانپزشکی فرانسه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه نانت
  • دانشگاه کلود برنارد لیون
  • دانشگاه پاریس
  • دانشگاه اکس مارسی
  • دانشگاه استراسبورگ
  • دانشگاه بوردو
  • دانشگاه لیل
  • دانشگاه مونپلیه

بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان در هلند

اگر به دنبال بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان هستید، از کشور هلند نیز غافل نشوید. دانشگاه‌های هلند در دو نوع تحقیقاتی و علوم کاربردی وجود دارند. در دانشگاه‌های تحقیقاتی مدت تحصیل به مدت ۳ سال و برای ۱۸۰ واحد است. در دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز زمان تحصیل ۴ سال طول کشیده و برای ۲۴۰ واحد است. برخی از موسسات آموزش عالی کوچتری نیز وجود دارند که این موسسات مختص دانشجویان بین‌المللی تشکیل شده‌اند و کالج‌های دانشگاهی از جمله این موارد هستند.

در این دانشگاه‌ها فضای آموزشی در مقیاس کوچکتر تشکیل شده و دانشجویان بیشتر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. در واقع دانشجویانی که در این دانشگاه درس می‌خوانند، در یک محیط چند فرهنگی آموزش خواهند دید. کوچک بودن محیط آموزشی در این دانشگاه‌ها سبب شده که آموزش‌ها بسیار تعاملی‌تر باشند و البته این دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. اما موسساتی که به تدریس رشته دندانپزشکی می‌پردازند، در مقایسه با سایر موسسات بزرگتر هستند. کشور هلند را می‌توان اولین کشور اروپایی دانست که بسیاری از دانشگاه‌های آن به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌کنند.

در واقع بیش از ۲۱۰۰ برنامه تحصیلی در کشور هلند، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد مردم کشور هلند به زبان انگلیسی مسلط هستند که این موضوع برای دانشجویان بین‌المللی یک مزیت بسیار مهم محسوب می‌شود. حال برای رشته‌هایی مانند دندانپزشکی که روابط انسانی در آنها بسیار زیاد و مهم است، این موضوع می‌تواند یک مزیت بزرگ تحصیل دندانپزشکی در هلند تلقی شود. از طرفی ۱۳ دانشگاه کشور هلند، در لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند که دانشکده‌های دندانپزشکی نیز در این لیست قرار می‌گیرند.

نحوه تدریس در کشور هلند دانشجو محور و دانش‌آموز محور است؛ در واقع دانشجویان می‌توانند از طریق اصول راه حل گرایی و چند وجهی به تحصیل بپردازند‌. نکته قابل ذکر دیگر این است که دانشجویان دندانپزشکی می‌توانند در طول هفته تا ۱۰ ساعت کار کنند. در تابستان نیز در صورت تمایل می‌توانند به صورت تمام وقت کار کنند. از بهترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌هایی که به تدریس رشته دندانپزشکی می‌پردازند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه اوترخت
  • دانشگاه لیدن

بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان در سوئد

انجمن دندانپزشکی سوئد از جمله انجمن‌های بسیار بزرگ بوده که دارای حداقل ۷۰۰۰ عضو است. این انجمن تاکنون به جذب هزاران دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان برای تحصیل در رشته دندانپزشکی پرداخته است. در این انجمن فرصت‌های زیادی در کنار تجارب مختلف به دانشجویان دندانپزشکی داده خواهد شد؛ بنابراین تحصیل دندانپزشکی در سوئد را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در این رشته دانست. برترین دانشگاه‌ها و موسسات در سوئد که به تدریس رشته دندانپزشکی می‌پردازند، شامل این موارد می‌شوند:

  • دانشگاه مالمو
  • موسسه کارولینسکا
  • دانشگاه اومئو – گروه ادنتولوژی
  • دانشگاه گوتنبرگ – موسسه ادنتولوژی

حال می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا این دانشگاه‌ها را در لیست برترین دانشگاه‌های رشته دندانپزشکی در سوئد آورده‌ایم؟! در این خصوص باید بگوییم اگر به دنبال یک دانشگاه با هزینه‌های مقرون به صرفه هستید، دانشگاه مالمو یک گزینه بسیار خوب است. البته باید این را در نظر داشته باشید که به طور کلی شهریه‌ها در رشته دندانپزشکی تقریباً بالا هستند.

در واقع رشته دندانپزشکی رشته‌ای نسبتاً پرخرج است. این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور سوئد، کمی جدیدتر است؛ اما سطح و کیفیت بالای آموزش در آن موجب شده که به دانشگاهی معروف و شناخته شده تبدیل شود. تدریس دندانپزشکی در این دانشگاه طی دوره‌های آکادمیک و با آموزش‌های بالینی عملی انجام می‌شود؛ به همین دلیل دانشجویان دندانپزشکی می‌توانند از دانش و مهارت کافی برخوردار شوند.

موسسه کارولینسکا نیز دارای سابقه‌ای طولانی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و علوم زیستی است. همچنین تحقیقات علمی پیشرفته‌ای در این دانشگاه انجام گرفته است که موجب افزایش شهرت آن شده است. تحصیل در دانشگاه اومئو نیز در قالب آموزش‌های پژوهش محور انجام می‌گیرد که تاکنون توانسته است متخصصان حرفه‌ای و شایسته‌ای را وارد عرصه دندانپزشکی کند.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه گوتنبرگ نیز در آموزش‌هایی مبتنی بر تحقیق و نوآوری در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌گردد. روش تدریس‌ در این دانشگاه به این گونه است که در اوایل تحصیل، دانشجویان به صورت عملی به مراقبت از بیمار و آموزش مهارت‌های بالینی تحت نظر هیئت علمی مجرب می‌پردازند.

سخن پایانی

در این مقاله که به معرفی بهترین دانشگاه دندانپزشکی جهان اختصاص داشت، سعی کردیم چند مورد از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های مربوط به این رشته را معرفی کنیم. باید دقت داشته باشید در مورد نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، حتماً باید به درستی فکر کنید. اگر از نظر مسائل مختلفی که قبلاً به آنها اشاره کردیم، دارای انعطاف بسیاری بوده و دستتان باز است، طبیعتاً انتخاب نیز برای شما راحت‌تر خواهد شد. اما اگر شرایط از حیث مسائل مختلف برای شما قدری دشوار است، حتماً باید مشاوره‌های تخصصی‌تر را در برنامه کار خود قرار دهید.

هر چند به طور کلی پروسه مهاجرت پروسه‌ای است که به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با افراد خبره و مجرب اقدامی را انجام دهید. اما زمانی که شرایط برای شما قدری محدودتر و دستتان بسته‌تر است، دریافت مشاوره‌های تخصصی حیاتی‌تر خواهد شد. موسسه مهاجرتی آوا جزء معتبرترین و مجرب‌ترین مراکزی است که می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ای کارشناسان آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

رشته دندانپزشکی چند سال طول می‌کشد؟

رشته دندانپزشکی معمولاً بین ۴ یا ۵ سال طول می‌کشد. اما در برخی از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا ممکن است تا ۸ سال نیز طول بکشد.

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشک جهان کدام موارد هستند؟

کشورهایی مانند کانادا، ایتالیا، سوئد، سوئیس، فرانسه، هلند و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا و برخی کشورهای آسیایی مانند هنگ کنگ، ژاپن و چین بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی جهان را دارند.

نحوه تدریس دندانپزشکی به چه صورت است؟

رشته دندانپزشکی در دو سال اول به صورت نظری و آشنایی‌های عمومی با دندانپزشکی و برخی از بیماری‌ها بوده و در سال‌های پایانی به صورت عملی، تجربی و بالینی تدریس می‌شود

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *