• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
آزمون تولک
5/5 - (1 امتیاز)

آزمون تولک در واقع راهی است که به شما کمک می‌کند راجع به دانش خود در رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید، اطلاعات بهتری به دست بیاورید و خودتان را به خوبی ارزیابی کنید. در واقع، شرکت در آزمون تولک برای تحصیل در ایتالیا الزامی است و کسانی که قصد دارند در این کشور درس بخوانند، ابتدا باید از طریق همین آزمون ثابت کنند که در رشته‌ تحصیلی مورد نظر، چقدر توانایی خواهند داشت. ما در این مقاله می‌خواهیم راجع به جزئیات آزمون تولک، قوانین و مقررات، مدارک لازم جهت ثبت نام و … صحبت کنیم. پس به خواندن ادامه دهید.

نحوه برگزاری آزمون تولک

آزمون تولک به طور کلی به دو شیوه‌ کاغذی و آنلاین برگزار می‌شود.

آزمون کاغذی تولک: این آزمون در نمایندگی‌های خاص دانشگاه‌های ایتالیا برگزار می‌شود و طی آن، شرایط خاصی فراهم می‌شود که دانشجو بتواند در آرامش و بدون امکان تقلب و تخلف، در امتحان شرکت کند.

آزمون آنلاین تولک: در این آزمون شما از طریق یک سیستم و به صورت اینترنتی در آزمون شرکت می‌کنید. هماهنگی‌ها جهت شرکت در چنین آزمونی توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

ساختار آزمون تولک

تولک یک آزمون تکی است و سوالاتی که برای هر شخص انتخاب می‌شود، با سوالات مربوط به سایر افراد کاملا متفاوت است. این سوالات به صورت تصادفی از پایگاه داده‌ها یعنی «CISIA TOLC» انتخاب می‌شود.

انواع آزمون تولک

برای هر حوزه‌ علمی خاص یک آزمون متفاوت از تولک وجود دارد که شامل TOLC-I، TOLC-E، TOLC-F، TOLC-B، TOLC-S، TOLC-SU، TOLC-AV، TOLC-I انگلیسی، TOLC-E انگلیسی و TOLC-F انگلیسی می‌شود. هر سوال نیز پنج پاسخ احتمالی به شما ارائه می‌دهد و فقط یکی از این پنج پاسخ صحیح خواهد بود. همچنین آزمون‌های تولک که به زبان ایتالیایی برگزار می‌شوند، بخشی را برای سنجش مهارت دانشجو به زبان انگلیسی دارند. در ادامه راجع به هر نوع آزمون تولک و بخش‌های مختلف آن صحبت می‌کنیم:

  • آزمون تولک I: این آزمون از چهار بخش تشکیل شده و مهارت‌هایی چون ریاضی، دانش و علوم طبیعی، منطق و درک مطلب را مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • آزمون تولک E: این آزمون  از 3 بخش تشکیل شده است و مهارت‌هایی چون ریاضی، دانش و درک مطلب را مورد سنجش قرار می‌دهد.  
  • آزمون تولک F: این آزمون از 5 بخش تشکیل شده است و مهارت‌هایی چون زیست، شیمی، ریاضی، فیزیک و منطق را مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • آزمون تولک B: این آزمون از 4 بخش تشکیل شده است و مهارت‌هایی چون ریاضیات پایه، زیست، شیمی و فیزیک را مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • آزمون تولک S: این آزمون از 4 بخش تشکیل شده است و مهارت‌هایی چون ریاضیات پایه، استدلال منطقی در حل مسائل، درک مطلب و علوم پایه را مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • آزمون تولک TOLC-SU: این آزمون از 3 بخش تشکیل شده است و درک مطلب و دانش زبان ایتالیایی، دانش و مهارت های کسب شده در طول تحصیل و استدلال منطقی را مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • آزمون تولک TOLC-AV: این آزمون از 6 بخش تشکیل شده است و مهارت‌هایی چون زیست، شیمی، فیزیک، ریاضیات، علوم و درک مطلب را مورد سنجش قرار می‌دهد.
  • آزمون تولک I‌ به زبان انگلیسی، از 4 بخش تشکیل شده است و ریاضیات، منطق، علوم و درک مطلب را به زبان انگلیسی می‌سنجد.
  • آزمون تولک E به زبان انگلیسی از 3 بخش تشکیل شده است و  منطق، درک مطلب و ریاضیات را به زبان انگلیسی می‌سنجد.
  • آزمون تولک F به زبان انگلیسی، از 5 بخش تشکیل شده است و زیست شناسی، شیمی، ریاضیات، فیزیک و منطق را به زبان انگلیسی می‌سنجد.
  • آزمون تولک TOLC-PSI از 5 بخش تشکیل شده است و مهارت‌هایی چون درک مطلب، ریاضیات پایه، استدلال کلامی، استدلال عددی و زیست شناسی را مورد سنجش قرار می‌دهد.

شما می‌توانید اطلاعات مربوط به هر نوع از آزمون تولک نظیر تعداد سوالات، زمان مورد نظر برای هر بخش و … را در وبسایت رسمی CISIA ببینید و راجع به آن اطلاعات کافی را کسب نمایید.

سوالات آزمون تولک

سوالات آزمون تولک ممکن است به صورت تصادفی و خودکار طرح شوند یا اینکه از نمونه سوالات سال های قبل و آزمون‌های قبلی در دل خود داشته باشند. البته نمونه سوالات آزمون تولک زیاد در دسترس نیست و از هر جایی نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد. ولی سوالات آزمون تولک F در اینترنت موجود است و تمام کاربران می‌توانند این نمونه سوالات را مشاهده کنند.

برگزاری آزمون تولک

آزمون تولک توسط مراکزی که نمایندگی آن را بر عهده دارند و توسط سیستم CISIA تایید شده‌اند، ارائه می‌شود. همچنین تقویم و تاریخ برگزاری آزمون‌های تولک توسط CISIA و طبق دانشگاه‌هایی که چنین آزمونی را برای مهاجرت به ایتالیا می‌خواهند، تنظیم شده است. تمام تاریخ‌های موجود برای رزرو آزمون تولک نیز در وبسایت CISIA منتشر می‌شود که با چک کردن آن، دیت مورد نظر برای ثبت نام و شرکت در آزمون را پیدا می‌کنید.

ارزیابی و نمره‌دهی آزمون تولک

در آزمون تولک هر بخش شامل پاسخ‌های صحیح، پاسخ‌های غلط و سوالاتی که اسکیپ شده‌اند می‌شود و امتیاز آن‌ها به شرح زیر است:

  • یک نمره برای هر پاسخ صحیح
  • 0 نمره برای هر سوالی که پاسخ داده نشده
  • 0.25 کسر نمره برای هر پاسخ نادرست

البته اگر آزمون تولک را به زبان ایتالیایی می‌دهید، خوب است بدانید که برای بخش سنجش مهارتتان به زبان انگلیسی امتیاز منفی در نظر گرفته نشده است. در این بخش نمره‌دهی به این حالت است که برای هر پاسخ صحیح یک نمره‌ مثبت و برای هر پاسخ غلط یا سوال رها شده، 0 نمره خواهید داشت (که یعنی هیچ‌چیزی از شما کسر نمی‌شود).

در نظر داشته باشید که هر مرکز دانشگاهی در ایتالیا ممکن است بر اساس سیستم نمره‌دهی خاص خودش و ضریب‌هایی که در نظر گرفته نمره‌ شما از تولک را محاسبه کند. در واقع، معیارهای ارزیابی و سنجش شما در آزمون تولک توسط مراکز دانشگاهی تعیین خواهد شد. برای اینکه بتوانید مراکز دانشگاهی را بشناسید، از لینک‌هایی که در وبسایت رسمی آمده و به سایت دانشگاه منتهی می‌شود، اطلاعات را به دست بیاورید و از جزئیات نمره‌دهی باخبر شوید.

اعتبار آزمون تولک

مراکز دانشگاهی که تولک را طراحی کرده‌اند و همچنین دپارتمان‌ها، دانشکده‌ها و موسسات معتبر در ایتالیا، گواهی شما از آزمون تولک را قبول دارند و به قوانین پایبند هستند. این نکته را به یاد داشته باشید که تمام مراکز دانشگاهی که در ارائه‌ آزمون تولک شرکت می‌کنند، برای این آزمون روش‌های یکسانی را در نظر می‌گیرند تا عدالت رعایت شود. پس می‌توانید از این بابت مطمئن باشید که نتیجه‌ آزمون تولک، برای هر دانشگاه یا موسسه‌ای که می‌خواهید، کاملا معتبر است و به کمک آن در هرجایی از ایتالیا که می‌خواهید می‌توانید پذیرش بگیرید.

اگر نمرات آزمون تولک شما را به OFA بکشاند (که به معنی الزامات تکوینی اضافی است)، باید بر اساس قوانین درج شده در دانشگاه و هرآنچه که آیین‌نامه‌ی آموزشی مرکز و موسسه‌ مورد نظر می‌گوید، عمل کنید؛ هزینه را پرداخت و در نهایت ثبت نام کنید.

شرایط شرکت در آزمون تولک

  • برای اینکه بتوانید در آزمون تولک ایتالیا شرکت کنید، یا باید سال آخر دبیرستان را در ایتالیا خوانده باشید، یا در یک شعبه‌ ایتالیایی خارج از ایتالیا درس خوانده باشید، یا مدرک دیپلمتان را طبق دیپلم ایتالیا معادل سازی کنید.
  • شما ماهی یک بار حق شرکت در آزمون تولک را خواهید داشت.
  • شما نمی‌توانید همزمان دو نوع از آزمون تولک را رزرو کنید. این یعنی اگر قبلا در آزمون تولک B ثبت نام کرده‌اید و هنوز آزمونش را نداده‌اید، نمی‌توانید برای آزمون تولک F ثبت نام کنید.
  • شما می‌توانید یک روز پس از شرکت در آزمون تولک رزرو شده، برای نوع دیگری از آن درخواست داده و تاریخ مورد نظر خود را رزرو کنید.

نحوه ثبت نام آزمون تولک

  1. بعد از ایجاد حساب کاربری در سایت رسمی تولک که همان CISIA است، فرم درخواست ثبت نام را پر کنید. سپس ایمیلی برایتان ارسال می‌شود که حاوی رمز عبور و نام کاربری شماست. شما برای تایید و فعال سازی حساب کاربری خود باید روی آن کلیک کنید.
  2. پس از اینکه وارد صفحه کاربری اصلی خود شدید (این کار را با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور انجام خواهید داد)، باید یکی از انواع آزمون تولک را برای خود رزرو کنید. سپس احتمالا باید روش پرداخت خود جهت ثبت نام در آزمون را انتخاب کنید یا مرکز دانشگاهی آزمون تولک و تاریخ مورد نظر را انتخاب کنید. در همین مرحله باید کارت شناسایی (که در مورد شما، پاسپورتتان است) را آپلود کنید. حین رزرو تاریخ و پرداخت جهت ثبت نام، پاسپورتتان نیز باید اعتبار داشته باشد. اگر پاسپورتتان گم شده یا از اعتبارش گذشته، باید گزارش پلیس را اپلود نمایید. تصویری که اسکن کرده و آپلود می‌کنید باید jpg یا png  و همچنین واضح و خوانا باشد. وگرنه مسئولین شما را رد صلاحیت خواهند کرد.
  3. بعد از رزرو تاریخ مورد نظر جهت شرکت در آزمون تولک، باید هزینه‌ی ثبت نام را پرداخت نمایید. وبسایت رسمی آزمون تولک این هزینه را از طرف دانشگاهی که برگزارش می‌کند، به صورت مجازی یا کاغذی دریافت خواهد کرد. شما می‌توانید از کارت اعتباری، myBank یا MAV برای پرداخت استفاده کنید.

مهلت ثبت نام برای تاریخ انتخابی در جدول زیر آمده است:

تاریخ آزمونمهلت ثبت نام
دوشنبه 2.00 PM – previous Tuesday
سه‌شنبه 2.00 PM – previous Wednesday
چهارشنبه 2.00 PM – previous Thursday
پنجشنبه 2.00 PM – previous Friday
جمعه 2.00 PM – previous Friday

اگر مهلت ثبت نام مصادف با روزهای تعطیل باشد، این تاریخ به ساعت 2 بعدازظهر همان روز در هفته‌ی آینده موکول خواهد شد.

هزینه شرکت در آزمون تولک

شما برای هر آزمون تولک باید هزینه‌ی جدایی را برای سایت CISIA واریز کنید. این هزینه در واقع برای دانشگاهی است که مسئولیت اجرا و ارائه‌ آزمون شما را بر عهده دارد. شایان ذکر است که این هزینه غیرقابل استرداد است و سالانه توسط شورای CISIA تعیین می‌شود. امسال، این هزینه 3000 یورو تعیین شده است.

تغییر در تاریخ رزرو شده

شما نمی‌توانید رزرو خود در آزمون تولک را حذف کنید، چون همانطور که گفتیم، هزینه غیرقابل استرداد است. ولی می‌توانید از طریق مدیریت رزرو در سایت مربوط، تاریخ، مرکز و نوع آزمونتان را تغییر دهید.

قوانین شرکت در آزمون تولک

کسانی که برای شرکت در آزمون تولک ثبت نام کرده‌اند، باید حداقل از سی دقیقه قبل از شروع آزمون در محل برگزاری‌ آن حاضر شوند. همچنین باید کارت ورود به جلسه و رسید پرداخت را با خودشان به همراه داشته باشند. این مدرک به همراه یک کارت شناسایی برای شرکت در آزمون تولک لازم است. همچنین شما و وسایلی که به همراه دارید چک می‌شوید تا مبدا وسیله‌ای که تخلف محسوب می‌شود را برای شرکت در‌ آزمون با خود به همراه نداشته باشید.

جزئیات ورود و کد شناسایی

پس از ورود به اتاق آزمون، شما جزئیات ورود، رمز عبور و کد شناسایی را از مراقب امتحان دریافت خواهید کرد. این موارد برای ورود به سیستم یا شروع امتحان، لازم خواهند بود. البته ممکن است رمز ورود و جزئیات مربوطه را از خود وبسایت و قبل از حضور در اتاق آزمون دریافت کنید. پس از وارد کردن جزئیات ورود، اطلاعات شما روی مانیور نشان داده می‌شود، پس از تایید آن توسط مراقب‌ها، قفل باز می‌شود و می‌توانید آزمونتان را شروع کنید. همچنین اگر اطلاعاتتان را وارد کنید، حتی اگر در آزمون شرکت نکنید هم نتیجه‌ای برایتان صادر خواهد شد.

قوانین رفتار داوطلب در جلسه آزمون تولک

داوطلبان باید طبق قوانین و مقرراتی که روی مانیتور می‌آید، در کارت ورود به جلسه و همچنین در سایت ذکر شده رفتار کنند. این قوانین مدام حین رزرو تاریخ شرکت در آزمون تولک، یادآوری می‌شود. همچنین شما باید راجع به نحوه‌ی ترک جلسه در آزمون تولک نیز اطلاعات داشته باشید و اشتباه نکنید.

اگر قوانین را به هر طریقی رعایت نکنید، ممکن است از سر جلسه اخراج شوید و هیچ بازپرداختی نیز نخواهید داشت. بنابراین برای دفعه‌ بعد باید دوباره هزینه پرداخت کنید و یک تاریخ را برای خودتان مشخص نمایید.

 زمان بندی و انجام آزمون تولک

زمان‌بندی و ساختارهای مختلف آزمون تولک از قبل به شما اطلاع رسانی می‌شود. شما در هر بخش محدودیت زمانی خاصی دارید و هم می‌توانید تمام زمانتان را روی یک بخش بگذارید هم تقسیم کنید و تمام بخش‌های موجود در آزمونتان را پاسخ دهید. در طول آزمون هم فقط یک تایم کوتاه برای استراحت دارید که توسط مراقب تعیین می‌شود. استراحت نهایتا ده دقیقه طول می‌کشد و پس از آن باید باقی تست خود را تکمیل و به سوالات جواب دهید.

همچنین به یاد داشته باشید که در طول آزمون تولک نمی‌توانید با خود ماشین حساب، ساعت کامپیوتری یا هر وسیله‌ی دیگری که دیجیتالی باشد را داشته باشید. در صورتی که چنین وسایلی با شما باشد و مراقب نیز متوجه شود که وسایل غیر مجاز را حین شرکت در آزمون حمل می‌کنید، شما را متقلب اعلام کرده و از جلسه اخراج می‌کند. همچنین هنگام ورود، مراقب‌ها وسایلی که مجاز نیستند نظیر ضبط صوت‌ها، ماشین‌حساب، تلفن همراه، دوربین ویدیویی و … را از شما می‌گیرد.

شایان ذکر است که داوطلبان فقط می‌توانند از کاغذهایی استفاده کنند که توسط مرکز آزمون ارائه می‌شود. همچنین برای شرکت در آزمون، فقط یک خودکار و همچنین وسایلی که مجاز است می‌توانند به همراه داشته باشند.

خروج از اتاق آزمون

قبل از خروج از اتاقی که در آن آزمونتان برگزار شده، باید برگه‌ خروجی را امضا کنید و در واقع، ورود و خروجتان را تایید کنید. سپس باید برگه‌هایی که حین ورود به شما داده شده را به مراقب‌ها تحویل دهید. اگر برای خروج از جلسه عجله دارید، باید سی دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید برگه‌ها را تحویل دهید، برگه را امضا کنید و اتاق را ترک نمایید. به هر حال، هرچقدر که امیتار جمع کرده باشید نیز در آن زمان حساب خواهد شد و معتبر خواهد بود.

وظایف و مسئولیت داوطلبان آزمون تولک

مسئولیت هرگونه رفتار تهاجمی، تقلب و تخلف بر عهده‌ی خود داوطلب است. همچنین در صورتی که مشکلی در سیستم شما پیش آمد، باید فورا به مراقبان اطلاع دهید تا به سرعت مشکل را برطرف کنند و اقدامات لازم را به انجام برسانند.

نتایج آزمون تولک

شما در پایان آزمون می‌توانید فورا داده‌های آزمون، امتیاز هر بخش، نمره‌ی کل و نمره‌ی آزمون زبان انگلیسی را مشاهده کنید. این نتایج روی کامپیوتر ظاهر می‌شود و تایید می‌کند که تمام نمره‌ها و داده‌ها با موفقیت به ثبت رسیده‌اند و برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، قابل استفاده‌اند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم یکی از مهم‌ترین آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ایتالیا را به شما معرفی کنیم. آزمون تولک، که شاید کمتر اسمش را شنیده باشید، به تفصیل در این مقاله توضیح داده شد. اگر به اطلاعات بیشتری برای آگاهی از منابع، دوره‌ها و نحوه‌ی ثبت نام و پرداخت نیاز دارید، با ما تماس بگیرید. ما، موسسه مهاجرتی آوا، با سال‌ها سابقه و تجربه‌ی حرفه‌ای در زمینه‌ی انواع مهاجرت‌ها به کشورهای اروپایی و کانادا، و همچنین با خدمات 360 درجه و پشتیبانی 24 ساعته، مرحله به مرحله و قدم به قدم در کنار شما خواهیم بود تا با خیال راحت، برای مهاجرت به ایتالیا اقدام کنید و به رویای خود به صورت تضمینی دست بیابید.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *