• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا
5/5 - (1 امتیاز)

زمانی که برای اولین بار وارد کانادا می‌شوید، در فرودگاه به دو روش مصاحبه می‌شوید. پس باید برای آن آماده باشید. اگر مدارک شما کامل باشد و بدانید که در ازای هر سوال چه جوابی می‌دهید، به راحتی می‌توانید وارد خاک کانادا شوید و به زندگی خود ادامه دهید. فرقی نمی‌کند که ویزای توریستی کانادا را داشته باشید یا برای مهاجرت اقدام کرده‌ باشید، شما به هر حال باید به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا به درستی پاسخ دهید.

مصاحبه‌ اول در فرودگاه کانادا

طی این مصاحبه مدارک شما بررسی خواهد شد. زمانی که آفیسر برای این مصاحبه حاضر می‌شود، با شما سلام و خوش‌آمد گویی می‌کند، از شما می‌خواهد ویزا و مدارک سفر خود را نشانش دهید، راجع به شما و تمام کسانی که همراهتان هستند سوال می‌پرسد، راجع به سلامتی شما اطلاعاتی را جویا می‌شود و … . ما در ادامه، نظیر این سوالات را برایتان ذکر کرده‌ایم.

1. آیا قبلا به کانادا آمده‌اید؟

یکی از سوالاتی که از شما می‌پرسند این است که آیا قبلا به خاک کانادا آمده‌اید یا نه. اگر بار اولتان باشد که به کانادا می‌آیید، ممکن است از شما بپرسند که چرا آمده‌اید و چه مدت قرار است در این کشور بمانید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید صادق باشید و با جزئیات به سوالات پاسخ دهید.

2. تا به حال کجا اقامت داشته‌اید یا در کجا تحصیل کرده‌اید؟

اگر برای تحصیل به کانادا می‌آیید، کافی است فقط نام کالج یا دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اید را بگویید. همچنین باید آدرس خود را با تمام جزئیات مربوط بیان کنید، مثل نقاط دیدنی و گردشگری، مکان‌های محبوب آن و … . همچنین حواستان باشد اشتیاقتان را نسبت به بازگشت به کشور خود به خوبی نشان دهید.

3. دلیل انتخاب کانادا چه بود؟

دلایل زیادی هست که یک نفر می‌تواند برای مهاجرت به کانادا یا تحصیل و تفریح در این کشور اقدام کند. این دلایل معمولا از شما پرسیده خواهد شد. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که کانادا دانشگاه‌های معتبر و باکیفیت زیادی دارد. یا اینکه دانشگاه‌های کانادا رشته‌های تحصیلی  زیاد و متنوعی را ارائه می‌دهند. همچنین امکانات رفاهی در این کشور زیاد است. یا اگر برای تفریح می‌آیید، باید راجع به نقاط دیدنی و جذاب آن صحبت کنید و اینکه چقدر به بازدید از این کشور علاقه‌مند هستید. توصیه می‌کنیم که با دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود که از این کشور بازدید کرده‌اند صحبت کنید تا راجع به جزئیات این سوالات اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار گیرد. برای تاثیر خوب روی افسر مصاحبه‌کننده، می‌توانید پاسخ‌های زیر را نیز به او ارائه دهید:

  • من دوستان، بستگان یا خانواده‌ای در این کشور دارم که قبلا به تحصیل در کانادا مشغول بوده‌اند و تجربه‌ی فوق‌العاده ای از آن داشته‌اند.
  • دوستانی در این کشور دارم که اگر بخواهم در اینجا تحصیل کنم، احساس امنیت بیشتری را برایم به ارمغان می‌آورد.
  • خانواده‌ی من قرار است هزینه‌های تحصیل مرا پوشش دهند و اگر به جای این کشور مقرون به صرفه به آمریکا، استرالیا یا بریتانیا می‌رفتم از پس هزینه‌ها برنمی‌آمدند.

4. در کدام دانشگاه در کانادا تحصیل خواهید کرد؟

اگر دانشجو باشید، یکی دیگر از سوالاتی که از شما می‌پرسند این است که قرار است در کدام دانشگاه یا موسسه‌ی آموزشی در کانادا درس بخوانید. این به شما کمک می‌کند تا به آفیسر اثبات کنید شما برای تحصیل در این کشور واجد شرایط هستید.

5. رشته‌ تحصیلی شما چیست؟

همچنین ممکن است از شما راجع به رشته‌ی تحصیلی که قرار است در دانشگاه‌های آن ادامه دهید سوال شود. همچنین دلیل انتخاب این رشته و مدت زمان تحصیل را از شما می‌پرسند. حتما تمام مدارک مورد نیاز برای ارائه در این زمینه را در دست داشته باشید تا به سرعت مصاحبه‌ی خود را تمام کنید.

6. مدت زمان حضور شما در کانادا چقدر است؟

شما به هر حال باید راجع به مدت زمان حضورتان در این کشور صحبت کنید. اگر برای سفر، تحصیل در دوره‌های کوتاه مدت و … می‌آیید، باید این اطلاعات را با جزئیات در اختیار افسر مصاحبه‌کننده بگذارید. اگر مدت زمان حضور شما در این کشور طولانی است، راجع به نوع پوشش هزینه‌ها و … نیز سوال خواهد شد. حفظ آرامش و صمیمیت طی این سوالات، به راحت‌تر پیش رفتن مصاحبه کمک می‌کند.

7. آیا در کانادا اقوام یا دوستانی دارید؟

اگر در کانادا دوست یا اقوامی دارید، افسر مصاحبه کننده راجع به آن‌ها از شما سوالاتی می‌پرسد. همچنین می‌پرسد که چقدر در کنارشان می‌مانید و قرار است به همراه آن‌ها چه اقداماتی را در کانادا انجام دهید.

8. چه کسی هزینه‌های شما را در اینجا پرداخت می‌کند؟

اگر برای تحصیل یا کار در کانادا اقدام کرده‌اید، طبیعتا سوالاتی نظیر اینکه چه کسی هزینه‌ها را پوشش خواهد داد از شما خواهند پرسید. وضعیت مالی شما برای افسران بسیار مهم است. پس اگر تمکن مالی دارید، توسط خانواده یا اسپانسر خاصی حمایت می‌شوید و …، . فرقی هم نمی‌کند که توسط چه کسی حمایت مالی می‌شوید، اگر بورسیه تحصیلی گرفته‌اید یا صرفا توسط دوستان یا پدر و مادر خود حمایت مالی می‌شوید با افسر صادق باشید. این کمک می‌کند تا آن‌ها را راجع به روند اخذ ویزای خود مطمئن کنید. حواستان باشد که نگویید «من یک دانشجوام و حق کار به صورت پاره‌وقت را دارم، پس هزینه‌هایم را از این طریق پوشش می‌دهم». این پاسخ، کاملا اشتباه است. شما باید افسر را مطمئن کنید که حمایت مالی کافی دارید و خانواده، دولت، دوستان و … آن را تقبل می‌کنند.

9. بعد از اتمام برنامه‌ خود در کانادا قرار است چه کار کنید؟

در این مورد هم صادق باشید. اگر صرفا برای اهداف توریستی آمده‌اید که باید به کشورتان برگردید. اگر می‌خواهید بمانید، باید بگویید که می‌خواهید برای مجوز کار اقدام کنید. همچنین باید راجع به روند و جزئیاتی که قرار است طی کنید صحبت کنید. البته اگر می‌خواهید بهترین تاثیر را روی افسر بگذارید، سعی کنید پاسخ‌هایی نظیر زیر را ارائه دهید و حرفی از کار کردن و ماندن در کانادا نزنید:

o قرار است پس از تحصیل در این کشور به کشور خودم برگردم و به کسب و کار خانوادگیمان کمک کنم.

o می‌خواهم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به کشوری دیگری بروم و آن را ادامه دهم.

o هنوز برای کار کردن و شغلم تصمیم نگرفته‌ام، بعد از فارغ‌التحصیلی و وقتی برگشتم با خانواده‌ یا مشاور شغلی‌ام مشورت خواهم کرد.

o فعلا به عنوان دانشجو در این کشور می‌مانم و تجربه کاری مناسب را نیز در کانادا کسب می‌کنم. سپس می‌توانم برای کار در شرکت‌های بزرگ در هر کشوری که می‌خواهم اقدام کنم.

10. دلیل انتخاب آن کالج یا دانشگاه خاص چه بود؟

شما در این مورد باید راجع به مزایای ثبت نام در آن دانشگاه، نوع تدریس رشته‌ی انتخابی در آن دانشگاه، امکانات رفاهی، امکانات بنا، رنکینگ دانشگاه، وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان و … صحبت کنید. حتی می‌توانید راجع به شهریه‌ی آن هم صحبت کنید.

11. آیا قصد دارید در کانادا کار کنید؟

اگر قصد دارید به هر دلیلی در کانادا کار کنید، باید مجوز لازم را داشته باشید. دانشجویان باید مجوز تحصیلی داشته باشند، دیگران، باید مجوز کار داشته باشند. همچنین می‌توانید از نحوه اخذ مجوز صحبت کنید و آگاهی کامل خود در این زمینه را نشان دهید. همچنین افسران ممکن است بپرسند که به دنبال چجور شغلی هستید و این شغل را چه مدت قرار است در این کشور ادامه دهید. همچنین می‌پرسند که آیا دعوت‌نامه یا پیشنهاد شغلی خاصی دارید یا نه.

12. طی حضور خود در کانادا کجا خواهید ماند؟

برای تحصیل، تفریح یا کار در کانادا باید محلی برای ماندن داشته باشید. در این زمینه می‌توانید راجع به خانه، هتل، آپارتمان، متل، خوابگاه یا منزل دوستان خود صحبت کنید. البته حواستان باشد که این اطلاعات با اطلاعاتی که با آن ویزا گرفته‌اید هماهنگ باشد.

نکات مهم در مصاحبه‌ اول فرودگاه کانادا

– اگر دانشجویی باشید که در اواخر دهه‌ی سی یا چهل سالگی خود به سر می‌برد، ممکن است راجع به اینکه در کشور خود به چه حرفه‌ای مشغول هستید نیز سوال کنند. حتی از شما می‌پرسند که برای تحصیل یا سفر به کانادا، از کارفرمایتان مرخصی گرفته‌اید یا نه. شما باید مدارک خوبی را در این زمینه نشان دهید و اثبات کنید که قرار است بعد از اتمام دوره‌ی تحصیلی به کشورتان و نزد کارفرما برگردید. توصیه‌نامه‌ی شغلی، تمکن مالی، بیمه‌نامه و … در این زمینه‌ها ممکن است لازم شود.

– اگر صرفا برای یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسوی به کشور کانادا آمده‌اید، باید پاسخ‌های متفاوتی را ارائه دهید و در زمینه‌ی زبان‌های خارجی به طور کامل مطلع باشید. در واقع باید این را اثبات کنید که هدفتان بهبود مهارت‌ها در زبان است.

در این زمینه هم نباید به قصد و نیت کار پس از اتمام دوره اشاره کنید، چون اصلا برای کار در کانادا واجد شرایط به نظر نمی‌رسید. باید فقط اثبات کنید که چرا برای بهبود مهارت‌های خود در زبان مجبور شدید به کانادا سفر کنید و انگیزه‌ی شما از این کار چیست. در این زمینه، ممکن است آفیسر دانش شما را در زبان خارجی بررسی کند. اگر به خوبی نتوانید ارتباط برقرار کنید، باعث نگرانی افسر خواهید شد. پس باید حداقل اطلاعات لازم در زبان را داشته باشید، خصوصا اگر قرار است مهارت‌های خود در زبان را بهبود دهید یا به طور کلی، در یک دانشگاه فرانسوی یا انگلیسی زبان در کانادا درس بخوانید.

به یاد داشته باشید، اگر نمره‌ی آزمون شما در آیلتس یا تافل بالا باشد ولی نتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید، ماموران را به این فکر وامیدارید که تقلب کرده‌اید یا نمره‌ی آزمونتان جعلی است که بتوانید با آن برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.

مصاحبه‌ دوم در فرودگاه کانادا: کالاهای شخصی

طی مصاحبه‌ دوم با آفیسر فرودگاه کانادا، باید اعلام کنید که چه چیزهایی را با خود به کانادا آورده‌اید. در این زمینه، افسر کارت اظهارنامه‌‌ شما را چک خواهد کرد. شما باید به خوبی‌ آن را پر کنید و دروغ نگویید، وگرنه به مشکل برمی‌خورید. این اقلام با توجه به علت ورود شما به کانادا دلیل موجه‌تری پیدا خواهند کرد. در این زمینه، افسر شما را برای فرایند گمرک همراهی می‌کند.

شما باید فهرست کامل وسایل و اقلامی که با خود به کانادا آورده‌اید را مشخص کنید و آن را در اختیار آفیسر در فرودگاه قرار دهید. شما هر دو لیست را باهم بررسی می‌کنید و طی این بررسی، ممکن است راجع به این اقلام سوالاتی از شما پرسیده شود. حتی ممکن است کیف و چمدان‌هایتان را بررسی کنند.

  • آیا با خودتان گیاه یا حیوان خانگی آورده‌اید؟
  • آیا سلاح گرم با خود به همراه دارید؟
  • آیا با خود گوشت یا محصولات لبنی به همراه دارید؟
  • آیا با خود میوه و سبزیجات تازه دارید؟

 سوالاتی که مسافران در فرودگاه می‌پرسند

این فقط آفیسر فرودگاه کانادا و بخش گمرک نیست که از شما سوال می‌پرسد. شما نیز ممکن است سوالاتی داشته باشید که آن‌ها را بیان کنید. گرانت پترسون، یکی از افسران گمرک آژانس خدمات مرزی کانادا، برخی از رایج‌ترین سوالاتی که طی هفده سال کار در فرودگاه کانادا از مسافران شنیده را مطرح کرده و ما در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. امیدواریم که با مطرح کردن این سوالات، به شما در حل برخی چیزها کمک کنیم.

رفقا دنبال چه چیزی می‌گردید؟

ماموران گمرک به طور کلی، دنبال هر چیزی که ممکن است غیرقانونی و ممنوع باشد می‌گردند تا بتوانند شما را گیر بیندازند. آن‌ها راجع به مواد مخدر، پول نقد غیرقانونی، اسلحه، مواد مخصوص سوء استفاده جنسی از کودکان و هر گونه شواهدی که اثبات کند شما یک تروریست هستید نگران هستند. همچنین، آن‌ها نگران کسانی هستند که با بهانه‌های بیخود وارد کشور شده‌اند و می‌خواهند بدون صلاحیت لازم در کانادا بمانند.

چرا انقدر سوالات احمقانه از من می‌پرسید؟

اکثر مسافران ممکن است سوالاتی که از آن‌ها می‌شود را احمقانه یا کم اهمیت بدانند. طبیعتا هیچ کس که مواد مخدر یا سلاح دارد، راستش را نمی‌گوید و شنیدن سوالاتی نظیر آن احمقانه به نظر می‌رسد، ولی تمام این سوالات برای آن است که شما روانشناسی شوید و اگر دروغ می‌گویید لو برود. ایده این است که کسی که دروغ می‌گوید، با شنیدن این حجم سوالات بالاخره لغزش کند و گیج شود.

برای بازرسی من به حکمی نیاز ندارید؟

در بیشتر کشورها بازرسی‌های مرزی واقعا سختگیرانه است. این یعنی ماموران گمرک می‌توانند بدون نیاز به هیچ حکمی شما را بازرسی کنند. تنها بازرسی‌ای که به حکم نیاز دارد، بازرسی‌های تهاجمی یا بررسی بخش‌های داخلی بدن است.

آیا چون ایرانی هستم من را انقدر سوال‌پیچ می‌کنید؟

این سوال را هر کسی که زیاد مورد بازرسی قرار بگیرد می‌پرسد. ممکن است اگر به گروه یا فرقه‌ی خاصی هم تعلق داشته باشد، همین سوال را بپرسد. مثلا، چون مسلمان هستم این سوال‌ها را می‌پرسید؟ یا چون سیاه‌پوست هستم این سوال‌ها را می‌پرسید؟ اگر حس می‌کنید طی این بازرسی اذیت شده‌اید، می‌توانید شکایت کنید. این شکایات نادیده گرفته نمی‌شوند و اگر به شما توهینی شود، سخت با مسئول برخورد خواهد شد.

فکر کردم ماریجوآنا اینجا قانونی است؟

اگرچه کانادا و حتی شکل پرچم آن نمادی از ماری‌جوانا است، ولی در حال حاضر، شما حق ندارید به هیچ کشوری ماری‌جوانا ببرید. حتی اگر دلیل آن تفریح باشد. شما حتی نمی‌توانید آن را برای توقف‌های فرودگاهی داشته باشید. حتی نمی‌توانید در پروازهای داخلی، با خود ماری‌جوانا ببرید. برای مثال، اگر بخواهید بین دو ایالت در آمریکا سفر کنید و با خود ماری‌جوانا داشته باشید، به دردسر میفتید. این ماده‌ی مخدر به هر حال طبق قوانین قدرال غیر قانونی است و پرواز با آن نیز، غیرقانونی تلقی می‌شود.

مدارک مورد نیاز در فرودگاه

اگر برای ویزای توریستی کانادا اقدام نکرده‌اید و قصدتان مهاجرت کاری، تحصیلی و … است، در فرودگاه نیز باید مدارکی داشته باشید که به احتمال زیاد، از شما برای بررسی بیشتر درخواست خواهند کرد:

  1. مجوز تحصیلی (IRCC)
  2. نامه‌ی اخذ پذیرش از کالج یا دانشگاهی در کانادا
  3. رسید واریز شهریه برای دانشگاه یا موسسه‌ی مورد نظر (این برای دانشجویانی است که بورسیه‌ی تحصیلی ندارند).
  4. مدرک آزمون تافل یا آیلتس یا مدرک آزمون فرانسوی که نمره‌ی شما و مهارتتان را مشخص می‌کند. مگر اینکه اخذ پذیرش از دانشگاهی که می‌خواستید، به مدرک آزمون زبان نیازی نداشته باشد.
  5. انگیزه‌نامه و برنامه سفر
  6. هتل واچر، اجاره‌نامه‌ی آپارتمان، متل، یا خوابگاه. همچنین می‌توانید آدرس خانواده، اقوام، دوستان و … را نشان دهید.
  7. اثبات تابعیت و هویت ایرانی خود (اثبات ارتباط خود با کشور ایران)
  8. گاهی اوقات به قصد شما برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا مشکوک می‌شوند. در این صورت بد نیست که مدرک دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد را داشته باشید، ریزنمراتتان همراهتان باشد و هرآنچه را که لازم است، به مامور ارائه دهید تا مطمئن شود هدف شما از مهاجرت به کانادا، واقعا تحصیل است و برنامه‌ی دیگری ندارید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام جزئیات مربوط به مصاحبه‌های فرودگاهی در کانادا را توضیح دهیم. این مقاله به شما کمک می‌کند تا در بهترین حالت جلوی مامور مورد نظر حاضر شوید و برای هر سوال، پاسخ مناسبی را ارائه دهید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. ما، موسسه مهاجرتی آوا، با سال‌ها سابقه و تجربه‌ی حرفه‌ای در زمینه‌ی انواع مهاجرت‌ها به کشورهای اروپایی و کانادا، و همچنین با خدمات 360 درجه و پشتیبانی 24 ساعته، مرحله به مرحله و قدم به قدم در کنار شما خواهیم بود تا با خیال راحت، به رویای خود به صورت تضمینی دست بیابید.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *