• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
5/5 - (1 امتیاز)

هزینه تحصیل در کانادا  را می‌توان  به طور کلی به هزینه تحصیل در دانشگاه ‌های کانادا و هزینه تحصیل دبیرستان در کانادا تقسیم  کرد. البته در کنار هزینه‌های تحصیل باید هزینه‌های زندگی از جمله خرید خوراک، پوشاک، رفت و آمد و غیره را نیز در نظر گرفت. کشور کانادا به خاطر داشتن دانشگاه‌های تراز اول مورد توجه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از سراسر دنیا قرار گرفته‌ است. هزینه تحصیل در کانادا یکی از مسائلی است که از چشم متقاضیان تحصیل در این کشور پنهان می‌ماند و ممکن است در حین تحصیل یا بعد از پایان فارغ التحصیلی مجبور به ترک این کشور شوند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با هزینه تحصیل در کانادا 2024 بیشتر آشنا کنیم.

هزینه زندگی و تحصیل در کانادا

هزینه زندگی و تحصیل در کانادا به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که میتوا‌ن به  مقطع و رشته تحصیلی، نوع دانشگاه و شهر محل تحصیل اشاره کرد. برای تخمین زدن هزینه زندگی و تحصیل در کانادا، باید گزینه‌های مختلفی را در نظر گرفت. یکی از دلایلی که باعث شده متقاضیان بسیاری جهت تحصیل به کانادا سفر کنند هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی و تحصیل در این کشور است.

به طور میانگین شهریه سالانه تحصیل در کانادا  باتوجه به مقطع تحصیلی مورد نظر حدود 20 الی 30 هزار دلار است. هم چنین هزینه‌های زندگی هم با توجه به محل اقامت و نیازهای شما متفاوت خواهد بود اما به طور میانگین حدود 15 هزار دلار در سال است. افرادی که دارای اقامت دائم در کشور کانادا هستند برای تحصیل در مقطع لیسانس  به‌طور متوسط ​​سالانه ۶۰۰۰ دلار و برای مدرک تکمیلی باید  ۷۰۰۰ دلار بپردازنند.

فردی که قصد ادامه تحصیل بیش از ۶ ماه در کانادا را دارد، باید ویزای دانشجویی دریافت کند. علاوه بر آن هزینه‌های دیگری نیز مانند هزینه بیمه، معاینات پزشکی، شهریه دانشگاه، ویزای همراه (در صورت داشتن همراه) و هزینه‌های مربوط به زندگی را باید در نظر داشت. نکته‌ای که در مورد بیمه وجود دارد این است که بیمه‌ها نیز به دو نوع خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند.‌ این موضوع در هزینه نهایی بیمه تاثیرگذار خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که برای هزینه تحصیل در کانادا باید پرداخت کنید، هزینه‌ای است که به درخواست پذیرش دانشگاه تعلق دارد. این هزینه نیز بر اساس نوع دانشگاه متفاوت بوده و هر دانشگاهی یک میزان هزینه‌ای را در نظر می‌گیرد. یکی دیگر از هزینه‌هایی که باید در نظر بگیرید، هزینه آموزش زبان انگلیسی است. همچنین آزمون‌های زبان مانند تافل و آیلتس هر کدام هزینه‌های خاصی را می‌طلبد.

در کنار این موارد، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است آزمون‌های ورودی نیز داشته باشند. برای شرکت در این آزمون‌ها نیز باید هزینه آن‌ها را پرداخت نمایید. هزینه بلیط هواپیما نیز یکی دیگر از هزینه‌هایی است که برای تحصیل در کانادا باید در نظر داشته باشید. تمکن مالی نیز از دیگر موارد بسیار مهمی است که باید در نظر داشت. میزان تمکن مالی باید بتواند شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی را برای یک سال تأمین کند.

حال فرض می‌کنیم که فرد موفق به دریافت ویزای خود و وارد خاک کانادا شده است. به عنوان فردی که قرار است در این کشور زندگی کند، همانند هر فرد عادی دیگر برای یک زندگی معمولی باید هزینه‌هایی را پرداخت کند. از هزینه اسکان گرفته تا خورد و خوراک و حمل و نقل، تمامی این موارد جزء جدایی‌ناپذیر هزینه‌های زندگی محسوب می‌شوند. 

تأثیر انتخاب شهر در هزینه تحصیل در کانادا

در مورد هزینه‌ تحصیل در کانادا و هر کشور دیگری، یک فرمول کلی وجود دارد و آن هم شهر انتخابی شما است. اگر شهرهای کوچکتر را برای زندگی انتخاب کنید، طبیعتاً هزینه‌های کمتری را نیز پرداخت خواهید کرد. اما اگر شهرهای بزرگ را برای زندگی خود انتخاب کنید، به همان میزان هزینه‌ها نیز بالاتر خواهند رفت؛ بنابراین اگر توان پرداخت هزینه‌های بالا را ندارید، شهرهای کوچک گزینه بسیار مناسبی برای شما هستند.

اما از طرفی یک نکته را نیز باید در نظر داشته باشید. در شهرهای کوچک به دلیل اینکه بافت جمعیتی تنوع کمتری دارد و اصطلاحاً محلی است، فرصت‌های مختلف نیز کمتر خواهد بود. شاید بتوان اصلی‌‌ترین‌و مهم‌ترین فرصت را، فرصت شغلی دانست. در شهرهای کوچک فرصت‌های شغلی بسیار محدودتر از شهرهای بزرگ هستند. اما اگر شهرهای بزرگ را انتخاب کنید، در عین حال که هزینه‌های بیشتری را پرداخت می‌کنید، اما فرصت‌های بیشتری نیز برای شما فراهم است؛ زیرا در شهرهای بزرگ تعداد و تنوع جمعیت بالاتر بوده و به همان میزان فرصت‌ها نیز بیشتر خواهند بود.

اما در نهایت این شما هستید که با سبک و سنگین کردن شرایط خود باید انتخاب نمایید که در کدام یک از شهرها زندگی کنید. این موضوع هم در مورد هزینه‌های زندگی صدق می‌کند و هم در مورد شهریه دانشگاه. شهریه دانشگاه‌هایی که در شهرهای بزرگتر قرار دارند، نسبت به شهریه دانشگاه‌های شهرهای کوچکتر بیشتر خواهد بود. حال می‌خواهیم برای هزینه‌های زندگی یک رقم حدودی و میانگین را ذکر کنیم.

همانطور که گفتیم هزینه‌های تحصیل در کانادا فقط شامل شهریه دانشگاه نمی‌شود و  باید هزینه‌هایی را بابت  خرید خوراک، مسکن، پوشاک و غیره در نظر بگیرید. انتخاب دانشگاه‌های ارزان در کانادا ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه شما شود، اما به خاطر داشته باشید که هزینه های زندگی در کانادا بالاتر از حد متوسط ​​است. با این حال، کیفیت زندگی بالا تضمین شده است. برای اکثر استان ها مانند کبک، مونترال و اتاوا بین 800 تا 1500 دلار کانادا در ماه نیاز دارید. ونکوور و تورنتو از گران ترین شهرهای کانادا هستند که هزینه‌های زندگی در آنها می تواند به 2000 دلار کانادا در ماه برسد. هزینه‌های اسکان خوشبختانه، همانطور که می توانید بین دانشگاه‌های گران یا ارزان در کانادا یکی را انتخاب کنید، در مورد خوابگاه نیز می‌توانید از بین قیمت‌های مختلف انتخاب نمایید. گزینه‌های اصلی مسکن برای دانشجویان در کانادا عبارتند از:

  • محل اقامت دانشجویی: 250 تا 625 دلار کانادا در ماه
  • اقامتگاه های دانشگاهی: 400 تا 800 دلار کانادا در ماه
  • اجاره و اشتراک آپارتمان: 300 تا 700 دلار کانادا در ماه.

البته قیمت اجاره به موقعیت و امکانات بستگی دارد. اگر اجاره یک آپارتمان یک خوابه را انتخاب کنید، باید بیش از 1000 دلار کانادا در ماه بپردازید. سایر هزینه های مرتبط با محل اقامت هنگامی که یک آپارتمان اجاره می کنید شامل هزینه خدمات اولیه (برق، آب، گرمایش، زباله) و هزینه اینترنت است. هم چنین در طول یک ماه برای خرید از سوپرمارکت و خواربارفروشی باید حدود 300 دلار کانادا  بپردازید.  اگر می خواهید در یک رستوران غذا بخورید، باید حدود 10 تا 25  دلار کانادا پرداخت کنید.

یکی دیگر از هزینه‌های مهم، هزینه حمل و نقل است. هزینه حمل و نقل جزء آن دسته از هزینه‌هایی است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن فاکتور گرفت. در شهرهای بزرگ به صورت ماهانه حدود ۹۸ دلار و در شهرهای کوچک حدود ۷۸ دلار باید برای حمل و نقل در نظر گرفت. از جمله هزینه‌های دیگر، هزینه بیمه درمانی و پزشکی است. برای بیمه درمانی فرقی نمی‌کند که در کدام یک از شهرها زندگی می‌کنید. چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای کوچک، مبلغی حدود ۴۰ دلار باید پرداخت نمایید.

مورد دیگری که باید در سنجش و تخمین هزینه‌ها در نظر بگیرید، هزینه تفریحات است. اگر تفریحاتی در حد و اندازه‌های معقول داشته باشید، باید در شهرهای بزرگ رقمی حدود ۸۰ دلار و در شهرهای کوچک حدود ۷۰ دلار را در نظر بگیرید. حال این رقم ممکن است بسیار بیشتر یا کمتر باشد. این موضوع به این بستگی دارد که شما از چه نوع تفریحاتی و در چه اندازه‌هایی استفاده می‌کنید. در کنار این موارد و همچنین شهریه دانشگاه، باید مواردی مانند کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی و سایر لوازمی که برای تحصیل به آنها احتیاج دارید را نیز در نظر بگیرید.

این موارد نیز در شهرهای بزرگ چیزی حدود ۴۰ دلار و در شهرهای کوچک حدود ۳۵ دلار هزینه نیاز دارد. این‌ها ارقامی بودند که به صورت حدودی به ذکر آنها پرداختیم. اما در نهایت این ارقام ممکن است کمتر یا بیشتر شوند. تمام این موارد به سبک زندگی شما بستگی دارد. اینکه در هفته چند بار به رستوران می‌روید، از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می‌کنید، چه نوع آپارتمان و با چه امکاناتی را اجاره کرده‌اید و … ، در هزینه نهایی موثر هستند.

این نکته را نیز در مورد هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا در نظر داشته باشید که ارقامی که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم، تماماً به دلار هستند. شما برای اینکه تخمینی دقیق‌تر از هزینه‌ها داشته باشید، باید هزینه تحصیل در کانادا به تومان را نیز بررسی کنید. از آنجایی که نرخ دلار در کشور ما به طور مداوم و در فواصل زمانی کوتاهی تغییر می‌کند، بهتر است از یک موسسه مهاجرتی معتبر برای تخمین دقیق‌تر این موارد کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث هزینه تحصیل در کانادا پرداختیم. انواع هزینه‌ها از جمله هزینه تحصیل دبیرستان در کانادا، هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا و کالج‌های آن را بررسی کردیم. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که تمام اعداد و ارقامی که در این مقاله ذکر شدند، مبالغی حدودی هستند. همچنین افزایش و کاهش نرخ ارز را نیز باید در نظر داشت؛ بنابراین اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، بهتر است به این مقاله اکتفا نکرده و حتماً از یک وکیل مهاجرتی حرفه‌ای کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *