• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
CLB چیست
5/5 - (1 امتیاز)

امروزه افراد بسیاری هستند که قصد مهاجرت به کانادا را دارند. یکی از شرایط مهم اخذ اقامت کانادا را می‌توان نمره خوب زبان انگلیسی یا فرانسوی دانست. دولت کانادا برای اینکه اطمینان حاصل کند که تمامی افراد طبق یک معیار استاندارد ارزیابی می‌شوند، CLB را ارائه کرد. CLB در واقع معیار سنجش زبان کانادایی بوده و شما پس از شرکت در یکی آزمون‌های معتبر زبان، می‌توانید براساس جدول مربوطه، نمره CLB خود را با در نظر گرفتن نمرات آزمون محاسبه کنید. از جمله آزمون‌های مورد تایید CLB می‌توان به آیلتس، آزمون مهاجرت کبک، CELPIP، TEF و… اشاره کرد. در میان انواع آزمون‌ها، آزمون آیلتس گزینه بهتری به‌حساب می‌آید؛ چرا که این آزمون در سطح بین‌المللی توسط تمامی کشورها مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

آشنایی با CLB

مخفف CLB در واقع عبارت The Canadian Language Benchmarks بوده و به‌صورت معیارهای زبان کانادایی معنا می‌شود. این مقیاس دارای دوازده درجه بوده و انتشار آن برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ انجام گرفت. CLB در واقع اشاره به معیار زبان کانادایی دارد که یک استاندارد ملی به‌حساب می‌آید. به کمک این معیار ساده‌تر می‌توان درخواست‌های کانادا را مورد بررسی قرار داد و سطح مهارت زبان انگلیسی شخص را توصیف و اندازه‌گیری کرد. این مرحله را می‌توان یک قدم مهم برای افرادی دانست که قصد مهاجرت برای کار و زندگی یا حتی تحصیل در کانادا را دارند. به‌صورت کلی، CLB سه مرحله داشتن و دوازده سطح برای آن در نظر گرفته می‌شود‌.

 این دوازده لول اشاره به قابلیت شخص در برقراری ارتباط، خولندن و نوشتن دارد. این سه مرحله به‌صورت پایه، متوسط و پیشرفته بوده و هر سطح در واقع چهار ملاک داخلی دارد. این چهار معیار شامل چهار سطح ابتدایی، در حال پیشرفت، کافی و مسلط می‌شود‌ در صورتی که مایل هستید در کانادا به تحصیل یا کار بپردازید، ارائه لول بالای CLB یک ضرورت به‌حساب می‌آید. سطوح پایین‌تر همچون CLB یک تا چهار به این مسئله اشاره داشته که فرد از نظر سطح زیان انگلیسی در وضعیت مبتدی است. این در حالی است که سطوح بالاتر CLB در واقع تسلط بالا به زبان انگلیسی را به اثبات می‌رسد. در حالت کلی، مقیاس CLB در سه گروه اصلی جای می‌گیرد.

  • مرحله یک: مهارت پایه (1 تا 4 امتیاز)
  • مرحله دوم: مهارت متوسط (5 تا 8 امتیاز)
  • مرحله سه: مهارت پیشرفته (9 تا 12 امتیاز)

آیا آزمونی تحت عنوان CLB برگزار می شود؟

جالب است بدانید که آزمونی تحت عنوان CLB برگزار نمی‌گردد. CLB در واقع اشاره به یک آزمون زبان منحصربه‌فرد همچون آیلتس یا تافل ندارد. این در حالی است که آیلتس به عنوان یک سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی شناخته می‌شود و تافل تستی است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. شما می‌توانید این مدل آزمون‌های زبان را پشت سر بگذارید و براساس نتایج آزمون، لول زبان خود را طبق CLB تخمین بزنید. سطوح CLB اشاره‌ای به گرامر یا واژگان ندارد؛ بلکه میزان صلاحیت زبان انگلیسی فرد در انجام روزمرگی را موردسنجش قرار می‌دهد. تعیین سطح CLB از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در صورتی که به مهاجرت به کانادا فکر می‌کنید، اطلاع یافتن از سطح CLB یک ضرورت به‌حساب می‌آید.

افرادی که متقاضی دریافت اقامت دائمی کانادا به‌حساب می‌آیند، می‌بایست حداقل لول CLB را ارائه دهند؛ چراکه داشتن حداقل سطح CLB یکی از الزامات دریافت اقامت این کشور به‌حساب می‌آید. در صورتی که مایل هستید در کانادا به تحصیل بپردازید، برای اینکه بتوانید رشته تخصصی و محتوا برنامه آموزشی دانشگاه خود را درک کنید، نیز به سطح معقولی از CLB نیز دارید. CLB در هر صورت نقش پررنگی در تحصیل، کار یا زندگی افراد دارد.

شرایط CLB

از جمله شرایط بیشتر برنامه‌های مهاجرتی کانادا می‌توان به داشتن حداقل سطح تسلط بر زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی یا هردو اشاره کرد. انگلیسی و فرانسوی در اصل زبان‌های رسمی کانادا به‌شمار می‌روند. در صورتی که افراد به یکی از زبان‌های ملی تسلط پیدا کنند، می‌توانند تحصیل، کار یا زندگی راحتی در این کشور داشته باشند. برای اینکه نمره CLB را کسب نمایید، می‌بایست یکی از آزمون‌های مورد تایید را پشت سر گذاشته باشید. آزمون‌های موردتاییدی که جهت سنجش مهارت زبان‌های انگلیسی و فرانسوی برگزار می‌شوند، قابل قبول هستند.

آزمون های مورد تایید CLB

دو آزمون مورد تایید CLB وجود دارد که گزینه بهتری به‌حساب می‌آیند و شامل آزمون‌های آیلتس و تافل می‌شوند. از دیگر آزمون‌های مورد تایید می‌توان به آزمون CELPIP و آزمون مهاجرت کبک اشاره کرد. توصیه می‌شود که در صورتی که قصد مهاجرت دارید، انتخاب شما آزمون‌های آیلتس و TEF باشد؛ چراکه این آزمون‌ها در تمامی کشورها در سطح بین‌المللی موردتایید قرار می‌گیرند. کشور کانادا سیستم‌های مهاجرتی متفاوتی را ارائه می‌دهد که از جمله پرطرفدارترین سیستم‌های آن می‌توان به سیستم مهاجرت اکسپرس اینترنی اشاره کرد. متقاضیان همواره باید این نکات را مدنظر قرار دهند که سطح لازم برای مهاجرت به کانادا به سطح کلاس شما بستگی دارد. این کلاس‌ها از مواردی همچون کلاس‌های کارگر باتبحر فدرال، تجارت حرفه‌ای فدرال یا کلاس‌های تجربیات کانادایی تشکیل می‌شوند‌.

نحوه محاسبه امتیاز در CLB

تا به اینجا حتماً می‌دانید که برای اطلاع یافتن از سطح CLB نیازمند نمرات آزمون‌های موردتایید زبان هستید. حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که نمره‌دهی CLV به چه صورت انجام می‌گیرد؟ برای محاسبه این مورد باید به جدول زیر توجه نمایید. در این جدول، نمره آیلتس با CLB تطابق داده شده است. یکی از جداول مناسب آیلتس و دیگری برای تافل طراحی گردیده است.

آیلتس

آیلتس در اصل مخففی برای عبارت International English Language بوده و این مورد یک آموزش کلی به‌شمار می‌رود و پذیرش آن به‌واسطه اداره شهروندی و مهاجرت کانادا انجام می‌گیرد. این آزمون تسلط شخص بر زبان انگلیسی را نشان می‌دهد و از جمله موردتاییدترین و محبوب‌ترین آزمون‌های زبان در کل دنیا به‌حساب می‌آید. بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، نیز این آزمون را پشت سر می‌گذارند. سیستم ExpressEntry کانادا آزمون آیلتس را تایید می‌کند. این آزمون در واقع دو نسخه آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک را ارائه می‌دهد؛ اما برای برنامه‌های مهاجرتی شما نیازمند نتایج آیلتس جنرال هستید. جدول زیر اشاره به مواردی دارد که آزمون آیلتس را معادل CLB قرار می‌دهد.

سطح CLBخواندننوشتنشنیداریصحبت کردن
۱۰ و بالاتر۸۷.۵۸.۵۷.۵
۹۷۷۸۷
۸۶.۵۶.۵۷.۵۶.۵
۷۶۶۶۶
۶۵۵.۵۵.۵۵.۵
۵۴۵۵۵
۴۳.۵۴۴.۵۴

آزمون TEF

واژه TEF در واقع اشاره به Test de connaissance du français دارد. این مورد از جمله پرطرفدارترین آزمون‌های زبان فرانسوی بوده که توسط اغلب کشورها موردتایید قرار می‌گیرد. TEF در واقع یکی از دو آزمون موردتایید به‌حساب می‌آید که به کمک آن می‌توان میزان تسلط زبان فرانسه را موردبررسی قرار داد. در صورتی که مایل هستید به کبک مهاجرت کنید، ملزم به شرکت در آزمون de connaissance du français pour le Québec یا Test d’évaluation du français pour le کانادا هستید. جدول زیر، اشاره به معادل‌های CLB با آزمون موردنظر است. به کمک این جدول می‌توان سطح CLB را در زمینه مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن در زمینه زبان فرانسه به‌واسطه نتایج TEF موردبررسی قرار داد. زمانی که درخواست خود را برای مهاجرت اعلام می‌نمایید، این امتیازات لحاظ می‌شود‌.

سطح CLBخواندننوشتنشنیداریصحبت کردن
۱۰ و بالاتر۲۶۳_۲۷۷۳۹۳_ ۴۱۵۳۱۶_ ۳۳۳۳۹۳_۴۱۵
۹۲۴۸_۲۶۲۳۷۱_۳۹۲۲۹۸_۳۱۵۳۷۱_۳۹۲
۸۲۳۳_۲۴۷۳۴۹_۳۷۰۲۸۰_۲۹۷۳۴۹_۳۷۰
۷۲۰۷_۲۳۲۳۱۰_۳۴۸۲۴۹_۲۷۹۳۱۰_۳۴۸
۶۱۸۱_۲۰۶۲۷۱_۳۰۹۲۱۷_۲۴۸۲۷۱_۳۰۹
۵۱۵۱_۱۸۰۲۲۶_۲۷۰۱۸۱_۲۱۶۲۲۶_۲۷۰
۴۱۲۱_۱۵۰۱۸۱_۲۲۵۱۴۵_۱۸۰۱۸۱_۲۲۵

چرا باید نمرات 9, 7 و 4 CLB را به عنوان هدف انتخاب کنیم؟

زمانی که خودتان را برای آزمون آیلتس آماده می‌سازید، می‌بایست نمره CLB را نیز مدنظر قرار دهید و هدفی را برای خودتان تعیین کنید تا از شرایط لازم برای مهاجرت برخوردار شوید. برنامه مهاجرتی شما تعیین می‌کند که شما به چه سطحی از CLB نیاز دارید. بعضی از برنامه‌های مهاجرتی نیازمند سطح پایین‌تری از CLB بوده؛ در حالی که برخی دیگر نیازمند سطح بالاتری هستند. سه سطح هدف CLB در واقع شامل CLB 9, 7 و 4 می‌شوند.

امتیاز CLB 9 چیست؟

پیش از اطلاع یافتن از CLB 9 می‌بایست از معنای CRS اطلاع یابیم. CRS در واقع عبارت Comprehensive Ranking System را مخفف کرده است. برای اینکه دولت کانادا کاندیداهای مناسب را انتخاب کند و رتبه‌بندی انجام گیرد، این دولت سیستمی را در نظر گرفته که بر پایه شایستگی بنا شده است. براساس این سیستم، به هر فرد در این سیستم اکسپرس اینترنی امتیازی تعلق می‌گیرد. این سیستم یا پروسه امتیازدهی به عنوان CRS شناخته می‌شود. حال می‌توان CLB 9 را توصیف کرد.

 CLB 9 در اصل بالاترین سطح در CLB به‌حساب می‌آید و این امتیاز از اهمیت و مزیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکه شما CLB9 را دریافت نمایید، می‌بایست نمره آیلتس جنرال شما در زمینه لیسنینگ هشت و در زمینه‌های ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ نمره هفت را دریافت کنید. در صورتی که مایل هستید اقامت دائم کانادا را دریافت نمایید، با رسیدن به CLB 9 کار ساده‌تری در این راه پیش‌رو دارید. همچنین در صورتی که CLB9 کسب نمایید، امتیاز CRS شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

سطح CLB 7

در صورتی که شما درخواست خود را به‌واسطه FSWP یا برنامه کارگران ماهر فدرال اعلام کرده‌اید، می‌بایست به حداقل سطح CLB 7 در همه مهارت‌های زبان انگلیسی از جمله خواندن، نوشتن، شنیداری و صحبت کردن دست پیدا کرده باشید؛ چراکه طراحی این برنامه برای افرادی انجام گرفته که قرار است در مسیری حرفه‌ای فعالیت داشته باشند و به همین علت، این امر به سطح بالایی از زبان انگلیسی نیاز دارد. 

سطح CLB 4

در صورتی که مهاجرت شما از طریق همسر صورت گرفته باشد، به‌نسبت دیگر متقاضیان سطح پایین‌تری از زبان انگلیسی را می‌طلبد. از جمله شرایط لازم برای مهاجرت از این طریق می‌توان به CLB 4 اشاره کرد.

نکاتی جهت دریافت نمره لازم آیلتس برای مهاجران کانادایی

پس از اینکه از چگونگی تبدیل آیلتس به CLB اطلاع یافتید، نوبت به کسب نمره لازم و هدفگذاری برای آیلتس می‌رسد. بهتر است پیش از هرچیزی، به فرمت امتحان توجه داشته باشید که شامل قسمت‌ها، انواع وظایف و سوالات می‌شود. همچنین شرکت در یک آزمون آزمایشی می‌تواند شما را از نظر میزان دانش زبان موردسنجش قرار دهد. تا آنجا که می‌توانید، موسیقی، رادیو و فیلم‌ها را به زبان انگلیسی گوش دهید و تماشا کنید تا با مکالمات روزمره آشنا شوید و دایره لغات شما توسعه پیدا کند.

امتیازدهی CLB براساس چه مهارت هایی انجام می گیرد؟

چهار مهارت اصلی برقراری ارتباط در زبان انگلیسی در واقع شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن می‌شود؛ از این رو، آیلتس گزینه‌ای عالی جهت معادل‌سازی به‌حساب می‌آید و دقیقا همان مهارت‌ها را موردارزیابی قرار می‌دهد. حال شاید برایتان سوال باشد که ارزیابی CLB برای انواع متقاضیان با سطح زبان مختلف به چه صورت انجام می‌شود.

  • سطح مبتدی: به شخصی که در زمینه مهارت‌های زبان مبتدی بوده، نمرات یک تا چهار تعلق می‌گیرد. در این سطح، افراد می‌توانند مکالمات روزمره را به‌خوبی انجام دهند. این افراد می‌توانند یک سوال ساده را درک کنند و نشانه‌ها و پیام‌های کوتاه را درک کنند و یک تبادل کوتاه برقرار نمایند.
  • سطح متوسط:این سطح به افراد اختصاص داشته که نمره CLB آن‌ها بین پنج تا هشت است. در صورتی که تفسیر مکالمات و متون پیچیده برای شما ساده است و تاحدی شما می‌توانید خودتان را معرفی نمایید، امکان دارد در این گروه جای داشته باشید.
  • سطح عالی: به فردی که در زمینه زبان انگلیسی متخصص است، نمره نه تا دوازده CLB تعلق می‌گیرد. این سطح، در واقع بالاترین سطح بوده و در این سطح شما باید انواع ارتباطات انگلیسی را درک کنید.

آیا ارائه امتیاز CLB برای مهاجرت کفایت می کند؟

شاید تصور کنید که نمره یا سطح CLB جهت اخذ پذیرش مهاجرت کفایت می‌کند؛ اما لازم به ذکر است که نمرات CLB به‌راحتی توسط دولت کانادا موردپذیرش و تایید قرار نمی‌گیرد. نمرات CLB شما در نتیجه آزمون‌های زبانی همچون آیلتس، TEF و… ارائه می‌شود. دولت در اصل به ارائه نمره CLB بسنده نکرده و فرد متقاضی می‌بایست از لحاظ خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن عبارات انگلیسی، توانایی خود را نشان دهد؛ برای نمونه، فردی که نمره CLB یا لول 9 را به‌واسطه آزمون زبان آیلتس دریافت کرده است، باید تسلط خود را در زمینه به‌کارگیری زبان انگلیسی در مکالمات روزمره به اثبات برساند. این مسئله نشان می‌دهد که فرد در زمینه مکالمات زبان انگلیسی صلاحیت لازم را دارد. کسب امتیاز بالا می‌تواند پروسه مهاجرت را برای فرد ساده‌تر کند؛ چراکه با داشتن تسلط بر زبان خارجی می‌توان ارتباطات مؤثرتری را برقرار کرد.

سخن پایانی

در اصل CLB یک معیار برای سنجیدن مهارت زبان مختص مهاجرین کشور کانادا بوده که به کمک آن می‌توان نمرات اخذ شده توسط آزمون‌های معتبر زبان را معادل‌سازی کرد. نمره‌دهی CLB براساس دوازده سطح بوده و CLB 9 یکی از بالاترین نمرات به‌حساب می‌آید. این نمره، میزان تسلط زبان را در زمینه‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن را موردسنجش قرار می‌دهد. در طول امتیازدهی، افراد در سه سطح مبتدی، متوسط و عالی جای می‌گیرند که یک تا چهار را می‌توان پایین‌ترین امتیاز و نه تا دوازده را بالاترین امتیاز دانست. نحوه معادل‌سازی CLB نیز بسیار ساده بوده و شما با توجه به جدول و نمرات کسب شده در آزمون موردتایید زبان، می‌توانید CLB را محاسبه کنید.

سوالات متداول

معیار زبان کانادایی (CLB) چیست؟

معیار زبان کانادایی که به اصطلاح به آن CLB گفته می‌شود، یک نوع استاندارد ملی بوده که در راستای برنامه‌های مهاجران کانادایی کاربرد داشته و به کمک آن، می‌توان مهارت زبان انگلیسی را توصیف و اندازه‌گیری کرد. افرادی که قصد زندگی یا کار در کانادا را دارند، نیازمند نمره CLB هستند؛ چراکه CLB اصلی‌ترین ابزار جهت درخواست اقامت دائم فرد در کانادا به‌حساب می‌آید.

آیا آزمون آیلتس با CLB تناسب دارد؟

بله؛ شما می‌توانید به‌سادگی به کمک ماشین حساب آنلاین نمرات خود را محاسبه کنید. همچنین امکان محاسبه آن به کمک جداول موجود در سایت وجود دارد. نتایج آیلتس شما تعیین می‌کند که CLB معادل چه نمره‌ای باشد.

محاسبه نمره CLB از آیلتس به چه صورت انجام می گیرد؟

محاسبه نمره CLB از آیلتس بسیار ساده است. برای اینکه نمرات آیلتس خود را با CLB تطابق دهید، می‌توانید از ماشین حساب دستی کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *