• فرمانیه، کوهستان هفتم، نبش کوچه بهبهانی، ساختمان کرال واحد ۶۰۲
بهترین دانشگاه های معماری جهان
5/5 - (1 امتیاز)

برای تحصیل در رشته‌ی معماری، شما باید به طور کلی شخصی کوشا، خلاق و منطقی باشید. حال اگر به ساختمان‌ها، معماری بنا، زیرساخت‌ها و طراحی‌های موجود در آن‌ها علاقه دارید، می‌توانید با خیال راحت در این رشته تحصیل کنید. برخی از دانشجویان ترجیح می‌دهند که برای آگاهی کامل‌تر و تبدیل شدن به یک معمار حرفه‌ای تر، این رشته را در دانشگاهی در خارج از کشور خودشان بخوانند. اگر چنین قصدی دارید، پس ابتدا با تمام جزئیات مربوط به رشته‌ی معماری و سپس، با بهترین دانشگاه‌های معماری جهان آشنا شوید. ما تمام این اطلاعات را در این مقاله جای داده‌ایم. پس به خواندن ادامه دهید.

مدرک معماری چیست؟

معماری یعنی طراحی و ساخت ساختمان‌ها، چیزی که با هنر، علم ریاضی و … ترکیب شده است. شما طی تحصیل در رشته‌ی معماری یاد می‌گیرید که چگونه از طریق کامپیوتر طرح کلی یک ساختمان را رسم کنید. این طراحی می‌تواند شامل معماری بیرونی یا داخلی بنا باشد. برای تحصیل در رشته‌ی معماری، شما واحد‌های زیر را سپری خواهید کرد:  

  • ریاضیات
  • فیزیک
  • مهندسی
  • علوم کامپیوتر
  • هنر

طول دوره‌ مدرک معماری

 در سراسر دنیا، رشته‌ی معماری نهایتا سه الی چهار سال طول بکشد. همچنین شما پس از فارغ‌التحصیلی باید یک سال کارورزی کنید و تجربه‌ی عملی به دست بیاورید. این زمان گاهی به دوسال هم می کشد. پس از آن می‌توانید به عنوان یک کارشناس معماری متخصص، کار کنید یا در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل نمایید.  

اگر بخواهید کارشناسی ارشد هم بگیرید، به طور کلی هفت الی هشت سال باید برای تحصیل در رشته‌ی معماری وقت بگذارید تا بتوانید برای کار در این رشته گواهی دریافت کنید. برای اینکار، باید مطمئن شوید که به این رشته متعهد هستید و برای طرح‌ریزی و ترسیم ایده‌های خود، پشتکار، خلاقیت و توانایی کافی دارید.  

تخصص‌های مختلف در حوزه‌ی معماری

رشته‌ی معماری تخصص‌های مختلفی دارد و شما به عنوان یک معمار می‌توانید در هر شاخه‌ای که دوست دارید متخصص شوید. در ادامه شاخه‌های مختلف معماری را برای شما ذکر کرده‌ایم.

معماری منظره

معماری فقط به ساختمان‌ها و بناها مربوط نمی‌شود. اگر به فضای باز و منظره علاقه دارید، می‌توانید به عنوان معمار منظره مشغول کار شوید. معماران منظره کسانی هستند که پارک‌ها، باغ‌ها، شهرک‌های مسکونی، مسیرهای پیاده‌روی جذاب و … را طراحی می‌کنند. آن‌ها حتی در نوع گل و گیاهی که در اطراف محیط موردنظر وجود دارد نیز نظر می‌دهند و مناظر جذابی را برای مردم، طراحی می‌کنند.

برای موفقیت در این زمینه باید مهارت‌های زیر را داشته باشید:

  • قدرت تخیل
  • خلاقیت
  • قدرت تعامل با انسان‌ها و اجتماع
  • مهارت در ارتباط گرفتن
  • مسلط به توانایی‌های هنری
  • منطقی بودن

همچنین برای اینکه تبدیل به یک معمار منظره شوید، باید درک درستی از مسائل محیط زیستی و طبیعت داشته باشید تا بتوانید بدون دردسر، طرح مناسبی ایجاد کنید.

معماری داخلی

شما می‌توانید به جای معماری بنا، به طرح‌های داخلی توجه کنید و برای آن تخصص بگیرید. این یعنی با تحصیل در این رشته، تمرکز شما بر فضای داخلی ساختمان‌ها و بناها خواهد بود.

معماری شهری

در این رشته شما بیشتر در طراحی شهرها و شهرک‌ها دخالت و تخصص دارید. یعنی شما باید روی جامعه‌ای که قرار است در آن شهر یا شهرک زندگی کند هم تمرکز کنید. 

بازار کار و مشاغل مربوط به رشته‌ معماری

همانطور که گفتیم، مدرک معماری حوزه‌ها و شاخه‌های مختلفی دارد و مهارت‌های زیادی را به دانشجو ارائه می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌تواند در طیف وسیعی از مشاغل مشغول کار شود. در ادامه برخی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین مشاغل مربوط به رشته‌ی معماری را ذکر خواهیم کرد.

  • معمار
  • معمار و مدیر شهر و شهرک
  • طراح شهر
  • معمار منظره
  • مدیر ساخت و ساز
  • نقشه بردار
  • طراح داخلی و خارجی
  • معمار مرمت‌سازی
  • معمار هنری
  • طراح مبلمان
  • طراح تولید

حقوق یک معمار چقدر است؟

این بستگی به کشوری دارد که برای معماری در آن مشغول به کار شده‌اید. برای مثال، در صورت تحصیل معماری در کانادا و کار در آن، حقوق خیلی بیشتری نسبت به کشورهای آسیایی خواهید داشت. ما در ادامه متوسط حقوق را به صورت سالانه برای هر کشور مشخص کرده‌ایم.

 اروپاآمریکاکانادااسترالیا
حقوق سالانه‌ی یک معمارGBP 48,500USD 106,300CAD 90,800AUD 100,600

بهترین کشورها برای تحصیل معماری

برای تحصیل در رشته‌ی معماری در خارج از کشور، باید به سبک معماری موجود در کشور مورد نظر توجه کنید. به معماری‌هایی توجه کنید که الهام بخش و مورد علاقه‌ی شما هستند. شما در این صورت بهترین کشور را برای تحصیل در رشته‌ی معماری انتخاب خواهید کرد. ما در ادامه محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل در رشته معماری را معرفی می‌کنیم. ولی بازهم همه چیز به علاقه‌ی شخصی خودتان برمی‌گردد.

فقط قبل از هر چیز به این نکته هم توجه کنید که معماری با تاریخ یک کشور عجین است. پس شما با انتخاب یک کشور، با تاریخ،‌ فرهنگ، سبک زندگی و پیشرفت آن کشور در ساخت و ساز هم گره می‌خورید و به احتمال زیاد، بهتر است همانجا بمانید و مشغول به کار شوید تا بیشترین کارایی را نیز داشته باشید.

1. رم، ایتالیا

رم یکی از تاریخی‌ترین شهرهای موجود در کشور ایتالیا است. این شهر با بناهای تاریخی و معماری با شکوهش، الهام‌بخشی برای عاشقان تاریخ و عهد عتیق اروپایی خواهد بود. ایتالیا به طور کلی مملو از جاذبه‌های تاریخی و بناهایی است که با بهترین و خاص‌ترین معماری طراحی شده‌اند. از برج پیزا گرفته تا برج‌های مدرن فلورانس، شما هرآنچه را که بخواهید می‌توانید در ایتالیا پیدا کنید.

2. بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا یکی از کشورهایی است که منحصربه‌فردترین معماری را در دل خود جای داده است. این شهر، خانه‌ی معمار مشهور، آنتونی گائودی است. آثار این معمار قلب تمام معماران دنیا را تصرف کرده و در واقع، پلی بین دنیای قدیم و جدید ایجاد می‌کند. یکی از معروف‌ترین ایده‌های او، ساگرادا فامیلیا، صد سال است که در حال اجرا و ساخته شدن است.

3. دبی، امارات متحده عربی

اگر به دنبال سبک‌های مدرن‌تر و پست‌مدرنی‌تر هستید، دبی خانه‌ی خوبی برای یک معمار مثل شماست. این شهر با برج‌ها، ساختمان‌ها و بناهای جذاب، خاص و خوش نقشش، بهترین الهام برای معماران نوپا و سخت کوش خواهد بود.

4. پکن، چین

شما هرگز نباید معماری خاص شرقی را نادیده بگیرید. پکن، بناهای بسیار مختلفی برای به نمایش گذاشتن تاریخ قدیمی خود دارد و این بناها با هر بنایی در سراسر دنیا متفاوت است. اگرچه این شهر پس از میزبانی بازی‌های المپیک، دارای سازه‌ها و ساختمان‌های مدرن‌تر و نامتقارن نیز شد.

5. استرالیا

با توجه به رشد و پیشرفت سریع استرالیا، شما می‌توانید در شهرهایی مثل پرت، سیدنی و کانبرا با سازه‌هایی آشنا شوید که جذاب‌ترین معماری را دارند و می‌توانند الهام بخش خوبی برای دانشجویان معماری شوند. شما همچنین می‌توانید بدون هیچ مانع زبانی خاصی در استرالیا به تحصیل معماری به زبان انگلیسی بپردازید.

6. ژاپن

اگر واقعا دنبال یادگیری معماری به سبکی کمیاب، قدیمی و در عین حال جدید هستید، ژاپن بهترین گزینه برای شماست. شما در این کشور می‌توانید با انواع معماری به سبک شرقی آشنا شوید و این را نیز یادبگیرید که چگونه ساختمان‌هایی می‌سازند که در برابر زلزله به خوبی مقاوم است.

7. شیلی

شیلی در آمریکای جنوبی، سبک خاص و کاملا متنوعی در معماری دارد و به خوبی در این حرفه رشد کرده‌ است. شما همین رشد را در شهرهایی مثل والپارایسو و وینا دل مار به خوبی خواهید دید.

بهترین دانشگاه‌های معماری جهان

تا اینجا سعی کردیم شما را به طور کامل با رشته‌ی معماری آشنا کنیم و حتی شهرهایی که برای تحصیل در این رشته مناسب هستند را نیز معرفی کنیم. حالا وقت آن است که بفهمیم کدام دانشگاه‌ها در جهان، معتبرترین و بهترین مدرک معماری را ارائه می‌کنند و بهترین آموزش را برای شما فراهم می‌سازند.

در واقع، تعداد زیادی کالج و دانشگاه برای تحصیل در رشته‌ی معماری وجود دارد. و حتی مهم نیست در کدام شهر درس می‌خوانید، اگر دقت نکنید، در دانشگاهی ثبت نام می‌کنید که برای معماری کمترین ارزش را قائل هستند. ما در ادامه، لیستی از بهترین و برترین دانشگاه‌های جهان جهت تحصیل در رشته‌ی معماری را معرفی می‌کنیم که طبق رتبه‌بندی‌های مطرح و معتبر جهانی انتخاب شده‌اند.

1. دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT)، ایالات متحده

دانشگاه MIT همیشه در ارائه‌ی رشته‌ی معماری، مقاوم اول را به خود اختصاص می‌دهد. دانشکده معماری این دانشگاه در واقع اولین دانشکده‌ی معماری آمریکا بود که تاسیس شد. زمان تاسیس بنا به سال 1865 میلادی برمی‌گردد.

این دانشگاه، سبک معماری مدرن را به آمریکا و دانشجویان معماری معرفی کرده است و باعث خلق ساختمان‌ها و سازه‌های مدرن و خاص مشهور زیادی شده است. این دانشگاه تنها با 25 دانشجو، بهترین و چشم‌گیرترین عملکرد را در عرصه‌ی معماری دارد.

2. دانشکده معماری بارتلت، انگلستان

دانشکده معماری بارتلت بریتانیا پس از دانشگاه MIT، بهترین دانشکده‌ی معماری دنیا است. این دانشکده در واقع در سال سال 1947 تأسیس شد و یکی از 11 دانشکده‌ی تشکیل دهنده UCL است. موسسین این دانشکده ادعا می‌کنند که اولین دانشکده‌ی معماری در بریتانیا هستند و قبل از آن، هیچ موسسه‌ای برای آموزش رشته‌ی معماری بنا نشده بود.

3. دانشگاه صنعتی دلفت، هلند

دانشکده معماری دانشگاه صنعتی دلفت، بیش از 3000 دانشجو دارد که برخلاف دو دانشگاه قبلی، یکی از  شلوغ‌ترین و پرجمعیت‌ترین دانشکده‌های معماری جهان است. ولی با این وجود، یکی از بهترین‌هاست. این دانشکده با ترکیب روش‌های مدرن با سبک خاص هلندی در معماری، به شهرت خاصی در این عرصه رسیده و به پرورش بهترین دانشجوهای معماری افتخار می‌کند.

4.  دانشگاه فناوری فدرال سوئیس

دانشگاه ETH زوریخ که در سوئیس واقع شده است، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های معماری در دنیا شناخته می‌شود. دپارتمان معماری این دانشگاه 2000 دانشجو دارد و در عرصه‌ی معماری، به نتایج درخشان و افتخار‌آمیزی دست پیدا کرده است.

5. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)، ایالات متحده

دانشگاه کالیفرنیا در واقع به تحقیقات و پژوهش‌های خود در صنعت طراحی و معماری مشهور شده است. رشته‌ی معماری در این دانشگاه بر زیبایی شناختی، وجه‌های فرهنگی و همچنین وجه‌های فنی یک طراحی تمرکز دارد. با وجود تمام اساتید، فارغ‌التحصیلان خوش نام و برندگان جایزه از این دانشگاه، جای تعجبی نیست که به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های معماری جهان از آن یاد می‌شود.

6. دانشگاه هاروارد، ایالات متحده

بسیاری از مشهورترین و مهم‌ترین معماران دنیا از دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ‌التحصیل شده‌اند. تدریس رشته‌ی معماری در این دانشگاه از سال 1864 آغاز شد و این روزها از این دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موسسات در عرصه‌ی معماری یاد می‌شود.

7. دانشکده معماری منچستر، انگلستان

دانشکده معماری منچستر همکاری خاص و نوآورانه‌ای را با دانشکده معماری دانشگاه متروپولیتن منچستر ایجاد کرده است. این دو دانشکده با بیش از صد سال تجربه در زمینه‌ی معماری یکی از بهترین محیط‌های آموزشی را برای دانشجویان معماری ایجاد کرده‌اند.

8. دانشگاه کمبریج، انگلستان

همانطور که میدانید دانشگاه کمبریج انگلستان یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌ها برای اکثر دانشجویان در تمام رشته‌ها محسوب می‌شود. کسانی که برای تحصیل رشته ی معماری به این دانشگاه می‌آیند، آینده‌ای درخشان را به عنوان معمار تجربه خواهند کرد.

9. دانشگاه پلی تکنیک میلان، ایتالیا

برای تحصیل معماری در ایتالیا، دانشگاه پلی تکنیک میلان با 42000 دانشجو، یکی از بهترین و بزرگترین دانشگاه‌های فنی ایتالیا و انتخابی مناسب محسوب می‌شود. در این دانشگاه معماران مشهوری تحصیل کرده و آثار به یادماندنی و خاصی را در این کشور به جا گذاشته‌اند.

10. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)، سنگاپور

دانشکده معماری دانشگاه ملی سنگاپور از سال 1969 تاسیس شد. این دانشکده طیف گسترده و وسیعی از انواع رشته‌ها و شاخه‌های معماری نظیر معماری منظره، طراحی شهری، طراحی داخلی و خارجی و … را ارائه می‌دهد. این دانشگاه برای دانشجویان فرصت مناسبی می‌سازد تا در شاخه‌ی محبوبشان به تحصیل و اخذ تخصص بپردازند.

نکات مهم در انتخاب دانشگاه معماری برای دانشجویان بین‌المللی

همه چیز به خودتان بستگی دارد. شما تصمیم می‌گیرید که کجا درس بخوانید و تحصیلاتتان را ادامه دهید. شما هستید که می‌دانید کدام شهر برای شما بهتر است و دانشگاه‌هایش از شما معمار خاص‌تری می‌سازد. اما پیدا کردن دانشگاه معماری که کمک کند بهترین عملکرد را به عنوان معمار داشته باشید، انتخاب مناسبی است. اما این ممکن است کار سخت و گیج‌کننده‌ای باشد. ما در ادامه چند نکته برای انتخاب بهترین دانشگاه معماری ذکر می‌کنیم که می‌تواند در طول مسیر مهاجرت تحصیلی کمکتان کند.

1) ترجیحات خود را در نظر بگیرید.

به هویت و انگیزه‌ی خود توجه کنید. ببینید که در کدام شهر بیشتر انگیزه می‌گیرید و طرح‌های جذاب‌تری به ذهنتان خطور خواهد کرد. همچنین به بورسیه‌ها، رشته‌های تحصیلی متنوع در شاخه‌ی معماری، دوره‌های کارآموزی ارائه شده توسط دانشگاه‌ها و … نیز توجه کنید. رنکینگ خود دانشگاه هم اهمیت ویژه‌ای دارد که نباید از آن بگذرید.

2) برای ارزیابی دقیق، اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

وب سایت کالج‌ها و دانشکده‌های مورد نظر را ریز به ریز بررسی کنید. با دانشجویان و اساتید هر دانشکده ارتباط بگیرید و اگر مقدور بود، از پردیس‌های دانشگاه مورد نظر بازدید کنید.

3) مکان دانشگاه را در نظر بگیرید .

برای رشته‌ی معماری، مکان نکته ای مهم و کلیدی و تاثیرگذار است. شما باید جایی باشید که ساختمان‌هایش بیشترین همخوانی را با سلیقه‌ی شما دارد. باید جایی باشید که الهام بخشتان باشد و بتوانید به خوبی از پس ترسیم ایده‌ها در آنجا بربیایید. همچنین باید جایی باشید که برای معمار و معماری، بازار کار خوبی وجود داشته باشد.

4) مخارج زندگی و شهریه‌ی دانشگاه را در نظر بگیرید.

معماری رشته‌ی پرخرجی است و تعداد کمی از دانشگاه‌ها و کالج‌های خوب دنیا در این رشته، ارزان و کم هزینه هستند. شما باید تمکن مالی خوبی برای تحصیل در رشته‌ی معماری داشته باشید. همچنین می‌توانید از کمک های مالی موجود استفاده کنید. برخی دانشگاه‌های معماری گران هستند، ولی بورسیه‌ای که ارائه می‌دهند تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

حتما سایت‌های دانشگاه‌ها را برای اخذ بورسیه و کمک‌های مالی بررسی کنید. همچنین به شهریه و سایر هزینه‌های جانبی دقت کنید. به نوع هزینه‌ها در شهر مورد نظر نیز دقت کنید. در این صورت، شاید راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید آن وامی که برای تحصیل در رشته‌ی معماری می‌خواهید را پیدا کنید. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که طبیعتا، تحصیل معماری در کشوری مثل آمریکا، به نسبت کشورهای اروپایی مثل تحصیل معماری در فرانسه، می‌تواند بسیار گران‌تر باشد.

5) موقعیت و اهداف خود را بشناسید.

با خودتان روراست باشید. آیا رشته‌ی معماری همان چیزی است که همیشه می‌خواستید یا از دور برایتان قشنگ است و جذابیت دارد؟ آیا واقعا سختکوش هستید و به طراحی و خیال پردازی راجع به انواع طرح‌ها علاقه‌دارید؟ آیا مطمئن هستید که می‌خواهید در آینده یک معمار شوید؟ برای اینکه یک عمر هدر نرود و هزینه‌ها نیز به باد نرود، با دقت مطالعه کنید و حتی با یک مشاور و روانشناس برای تشخیص علاقه و مهارت خود در این زمینه مشورت کنید.

رنکینگ موضوعی دانشگاه‌های معماری جهان بر اساس رتبه‌بندی QS

رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های معماری زیر را بر اساس اعتبار علمی، هیئت علمی و تاثیر پژوهشی‌ آن‌ها بر رشته‌ی معماری در دنیا ارزیابی کرده است.

1) موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

  • مکان: کمبریج، ایالات متحده
  • رتبه: 1
  • امتیاز کلی: 97.2

2) دانشگاه صنعتی دلفت

  • مکان: دلفت، هلند
  • رتبه: 2
  • امتیاز کلی: 95.1

3) UCL

  • مکان: لندن، بریتانیا
  • رتبه: 3
  • امتیاز کلی: 94.5

4) ETH زوریخ

  • مکان: زوریخ، سوئیس
  • رتبه: 4
  • امتیاز کلی: 94.4

5) دانشگاه هاروارد

  • مکان: کمبریج، ایالات متحده
  • رتبه: 5
  • امتیاز کلی: 89.2

6) دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)

  • مکان: سنگاپور
  • رتبه: 6
  • امتیاز کلی: 89

7) دانشکده معماری منچستر

  • مکان: انگلستان
  • رتبه: 7
  • امتیاز کلی: 88.6

8) دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)

  • مکان: برکلی، ایالات متحده
  • رتبه: 8
  • امتیاز کلی: 88.2

9) دانشگاه Tsinghua

  • مکان: پکن، چین
  • رتبه: 9
  • امتیاز کلی: 87.4

10) دانشگاه پلی تکنیک میلان

  • مکان: میلان، ایتالیا
  • رتبه: 10
  • امتیاز کلی: 86.8

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با رشته‌ی معماری، بهترین شهرها برای تحصیل و همچنین بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل در رشته‌ی معماری آشنا کنیم. اما برای اخذ پذیرش در این دانشگاه‌ها، به کمک حرفه‌ای‌ها نیاز دارید. ما، موسسه مهاجرتی آوا، با سال‌ها سابقه و تجربه‌ی حرفه‌ای در زمینه‌ی انواع مهاجرت‌ها به کشورهای اروپایی و کانادا، و همچنین با خدمات 360 درجه و پشتیبانی 24 ساعته، مرحله به مرحله و قدم به قدم در کنار شما خواهیم بود تا با خیال راحت، برای اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معماری برتر جهان اقدام کنید و به رویای خود به صورت تضمینی دست بیابید.

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *